پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ،در واکنش به اظهارات ترکان در برنامه تلویزیونی پایش گفت: آقای ترکان اکنون وضع مردم چگونه است، فرمایشات آقای ترکان خوب و دلنشین است ولی با واقعیت خیلی فاصله دارد. در طول این مدت بی‌برنامگی و عدم اجرای تعهدات زیاد وجود دارد. مواردی که آقای ترکان گفته شده همگی در شش گذشته و آن هم روی کاغذ اتفاق فتاده است و نه در عمل.

شعارسال: بازسازی روستاها، ساخت پارک و امثالهم همه مصوبات مربوط به 6 ماه اخیر بوده است. یعنی مرتبط به اسفند ماه سال 93 بوده و هنوز انجام نشده است.

دهدشتی ادامه داد: مأموریت‌ها و اهدافی که مناطق آزاد دارد در بحث سرمایه گذاری و توسعه اقتصاد است، یعنی نهایتاً اشتغال را باید ایجاد کرد که طبیعتاً نیاز به زیرساخت دارد.

سؤالم این است که در طول این مدت با توجه به اعتبارات بسیار خوب و درآمدهای بسیار زیادی که به دست آورده چه کار زیرساختی و زیربنایی انجام شده است.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: پالایشگاهی که انجام شده ما هنوز ندیدیم، یعنی تفاهم نامه‌ها هست ولی عملاً ما چیزی نمی‌بینیم. آن چیزی که مردم مشاهده می‌کنند این است که شهرک‌های صنعتی در شرف تعطیلی و اخراج کارکنان این شهرک‌ها هستند.

پارک ساختن و آسفالت کردن بسیار خوب است ولی اگر به مأموریت اصلی خودش بپردازد طبیعتاً شغل که دغدغه اصلی مردم است به دنبالش این خدمات رفاهی هم قطعاً حادث خواهد شد.

وی افزود: انتظار ما از همه مناطق آزاد به خصوص منطقه آزاد اروند که شرایط بسیار ویژه ای داشته و جمعیت مردم آبادان و خرمشهر حدود 500 هزار نفر است. تقریباً 20 درصد از مردم این شهرها تحت پوشش کمیته و بهزیستی امداد هستند، توسعه این منطقه بدون برنامه ریزی و مدیریت مناسب باعث شده که حداقل افزایش قیمت مسکن باعث شده تا فشار مضاعفی به مردم وارد شد.

حالا چهار تا ماشین هم وارد شده و عده محدودی از هم آن استفاده می‌کنند خوب است ولی عامه مردم نه.

دهدشتی خطاب به ترکان گفت: ای کاش کنار مردم آبادان و خرمشهر بودید و درد و دل‌های آن‌ها را گوش می‌دادید. امسال 9 هزار دانش آموز یعنی 15 درصد از 60 هزار دانش آموز به دلیل نداشتن و مشکلات معیشتی قادر به خرید کتاب، دفتر، لوازم‌التحریر و پوشش نبوده و در آستانه ترک تحصیل بودند. تعاملاتی شده که قرار بود منطقه آزاد کمک کند ولی خب باید بدانیم دلیلش چیست.

ترکان در پاسخ به دهدشتی گفت: شما الان به آنجا رسیدی یا اینکه قبلاً هم نماینده بودی به هر حال باید دو سال اخیر را با چهار سال قبل از آن مقایسه کرد و مشخص شود آن دوره ای که در این منطقه مسئولیت دارید چه کاری انجام دادید و کجا به مسائل مردم رسیدگی کرده‌اید و اگر الان اسماعیل زمانی به آنجا رسیدگی می‌کند چون یک انقلابی ناب است.

در حال حاضر کسانی در هیئت مدیره هستند که تک تک باعث افتخار من هستند، آدمی مثل مخبر، محمد فروزنده و شمخانی در هیئت مدیره هستند و این‌ها دارند آنجا را تکان می‌دهند، شما الان دارید از آنجا زشت نمایی می‌کنید و این درست نیست.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: اگر می‌گویم که مدارس آنجا را بازسازی کرده‌ایم راست می‌گویم یا راست نمی‌گویم؛ اگر مدارس آنجا با بودجه مناطق آزاد بازسازی شده این حرف درستی هست یا نیست؟ اگر 27 روستا را اصلاح شهری کردیم درست است یا نیست؟

اگر پارک‌ها را بازسازی کردیم درست است یا درست نیست؟ اگر فولاد راه انداختیم، اگر موافقت‌نامه هتل دادیم و اگر آغاز کردیم یک حرکت صنعتی را که هفت پالایشگاه را من که چشم بندی نمی‌کنم و همه آبادانی ها دارند حرف مرا گوش می‌دهند، هفت پالایشگاه شروع شده و دو مورد از آن به اتمام رسیده است، شما اگر خبر نداری فردا پیش آقای زمانی برو تا شما را برای بازدید ببرد.

ترکان افزود: باید بگذاریم واقعیت‌ها بیان شود، البته اشکال زیاد داریم ها و اکنون به خودم صدها اشکال دارم ولی اینکه آن چیزی را که انجام شده دست کم گرفته، ندیده و نگوییم نه برای شما محبوبیت می‌آورد و نه اجر و منزلت بچه های ما را کم می‌کند، بچه‌ها را آنجا همه می شناسند و مورد اعتماد مردم هستند شما هم حقیقت را بگویید و انتقادات را بفرمایید من انتقادات را روی چشم گذاشته و برای اصلاح امور استفاده می‌کنم ولی حقیقتی را اگر منکر شدید، نمی‌پذیرم.

دهدشتی در پاسخ به ترکان گفت: ما انتقادمان به عملکرد منطقه آزاد و بیش از آن راهبرد این مسئله و محوریت کارش در شورای هماهنگی مناطق آزاد داریم. این اتفاقاتی که در کلیپ نشان داده شده بخش خوبش است و بخش تلخ آن این فشاری است که به مردم وارد شد.

درآمدهای منطقه آزاد اروند را اگر طی سال‌های اخیر رصد کنید، معلوم می‌شود که سال 88 که 50 میلیارد تومان بوده و تا الان که به 300 تا 400 میلیارد تومان می‌رسد. طبیعتاً با این هیئت مدیره انتظار حرکت‌های بیشتری را داریم و اتفاقی هم که افتاده و قبلاً یک نواره باریکی در منطقه آزاد اروند بوده است.

دهدشتی نماینده آبادان در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه پول منطقه آزاد را کجا بردند، گفت: اینکه پولش کجا برده شده را ترکان باید جواب بدهند و ان‌شاءالله در تحقیق و تفحص معلوم می‌شود.

نتیجه تحقیق و تفحص هنوز معلوم نیست و دو ماه است که شروع کرده‌ایم. انتظار ما از این درآمده‌ها هزینه کردن در زیرساخت‌ها و جذب سرمایه گذاری است. من سؤالم این است که در شهرک‌های صنعتی آبادان هزینه‌هایی که شده چه تأثیری در رونق صنعت در آن مناطق داشته است آیا توانسته از تعطیلی کارخانجات جلوگیری کند.

یا اینکه درآمدهای منطقه آزاد اروند که تفاوت پیدا کرده و قبلاً یک نواره باریک بوده و چیزی حدود 10 هزار نفر را شامل می‌شد یعنی تبعات دیگر منطقه آزاد را شامل مردم نمی‌شد، الان کل آبادان و خرمشهر افزایش هزینه مسکن و تاکسی شامل همه شده است.

عضو کمیته تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند گفت : مطلب بعدی در مورد ساخت پالایشگاه بود و سؤالم این است که آیا توانستیم خوراک این پتروشیمی را تامین کنیم تا سه شیفت کار کند که الان داریم هفت پالایشگاه راه اندازی می‌کنیم، آیا زیرساخت و تأمین گاز این پالایشگاه را فراهم کردیم و من بعید می‌دانم سرمایه گذاری این کار را انجام دهد.

ترکان ادامه داد :احیای بندر خرمشهر مستلزم لایروبی اروند است و این امر دارای یک سری گرفتاری‌هایی است که هنوز نتوانستیم گره آن را با عراقی‌ها باز کنیم و با آن‌ها به توافق برسیم. هم اکنون سازمان بنادر در حال درآوردن مغروقه ها است ولی 66 کشتی مغروقه هنوز در آن منطقه و در آبراه اروند و کارون باقی مانده است.

قراردادهایی را برای درآوردن این مغروقه ها منعقد کرده و از اول سال تعدادی را هم درآوردند، یک اعتبار 50 میلیارد تومان را به این کار اختصاص دادیم و یک 50 میلیارد تومان هم سازمان بنادر و دریانوردی گذاشته تا ان‌شاءالله این مغروقه ها را دربیاورند.

برای لایروبی هم تمام مسیر را نیاز نداریم و اگر سه کیلومتر اول دهانه را لایروبی کنیم کشتی‌ها در مرحله اول 12 هزار تنی و در مرحله دوم 20 هزار تنی می‌توانند به خرمشهر بیایند و این اصلی‌ترین گره ما هست و به کمک شمخانی توانستیم دژها را بعد از 27 سال از پایان جنگ اطراف جزیره مینو جمع آوری کنیم و خود قرارگاه کربلا هم همکاری کرده و از آن‌ها تشکر می‌کنم.

خودشان دژها را برداشته و بلوار سازی می‌کنند و در واقع این دژها کانال‌های آبیاری نخلستان‌ها را مسدود کرده بود که با برداشتن آن‌ها این آبیاری انجام می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری صدای آبادان، کدمطلب: 17573 www.sedayeabadan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین