پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵
برخی از اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی نظر خود درباره یک طرح را اعلام کردند.

شعار سال: جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اخیراً طرحی را با عنوان اعاده اموال نامشروع مسئولان تدوین و با 182 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردند.

براساس این طرح، هیئتی هفت نفره متشکل از نهادهای نظارتی، امنیتی و قضایی وظیفه بررسی اموال مسئولان در دهه‌های گذشته را در دستور کار خود قرار می‌دهد و پس از بررسی‌ها در صورت حصول اطمینان از نامشروع بودن این اموال، آنها را به بیت‌المال بازمی‌گرداند. این طرح دوفوریتی برپایه اصول 49 و 142 قانون اساسی تدوین شده است.

بهترین راه مبارزه با فساد شفاف‌سازی است


عباس گودرزی عضو هیئت رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی در تشریح طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان، گفت: با همت نمایندگان طرحی برای شفاف‌سازی آماده شده است. بهترین راه مبارزه با فساد شفاف‌سازی است.

وی ادامه داد: شفاف‌سازی علاوه بر اینکه کمک می‌کند اموال نامشروع به بیت المال بازگردانده شود همچنین کمک می‌کند تا سره از ناسره شناخته شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس با بیان اینکه برخی از مسئولان اطرافیان خود را در شرکت‌ها معرفی می‌کنند که متأسفانه این وضعیت هم در مجلس و هم در خارج مجلس وجود دارد، گفت: فلان مسئول، یکی از نزدیکان خود را تحمیل می‌کند که عضو هیئت مدیره فلان شرکت شود. اینها با اعتماد ملت بازی می‌کنند، اینها زینت نظام نیستند.

مسئولان نظام باید به‌دور از رفاه‌زدگی و تجمل‌گرایی زندگی کنند


سید حسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به این طرح، گفت: انتظار مردم این است که مسئولان نظام جمهوری به‌دور از هرگونه رفاه‌زدگی و تجمل‌گرایی زندگی کنند، به‌ویژه اینکه از جایگاه خود برای بهره‌برداری اقتصادی و رانت‌خواری سوء‌استفاده نکنند.

وی افزود: البته ممکن است مسئولی با اندک سرمایه خود کار اقتصادی و فعالیت تجاری کرده باشد و درآمد مشروعی هم کسب کرده باشد، این در حالی است که هدف این طرح کسانی هستند که با رانت و امکانات دولتی به سرمایه‌های میلیاردی دست پیدا کرده‌اند.

مقابله با فساد باید در اولویت باشد


محمد‌اسماعیل سعیدی نیز با اشاره به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان گفت: متأسفانه وضعیت خوبی در مقابله با فساد در کشور نداریم و مردم از این وضعیت ناراضی هستند و حق هم دارند چرا که مقابله با فساد باید در اولویت باشد.

وی با تأکید بر اینکه اکثریت نمایندگان با طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان موافق هستند، اظهار داشت: انتظار می‌رود قوای دیگر همانند مجلس به میدان بیایند و از این طرح که مطالبه جدی و اساسی مردم است حمایت کنند.

طرحی برای سلامت اقتصادی


ولی داداشی نماینده مردم آستارا درباره طرح مذکور، اظهار داشت: این طرح بر اساس این سؤال که دارایی خود را از کجا به‌دست آوردید تدوین شده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تأکید بر اینکه این طرح به شفافیت، سلامت اقتصادی و عدالت کمک می‌کند، اظهار داشت: پیش از این نیز مسئولان دارایی‌های خود را به قوه قضاییه اعلام می‌کردند اما بررسی‌های بعد از آن فراموش می‌شد لذا ضرورت ایجاب می‌کرد که دراین‌باره قانونگذاری مدونی انجام شود.

طرحی برای بازسازی اعتماد مردم


حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر ضمن حمایت از این طرح گفت: متأسفانه طی 39 سال گذشته برخی از مسئولان از جایگاه‌ها و پست خود سوء استفاده کرده‌اند که این موضوع به اعتماد مردم نسبت به نظام خدشه وارد کرده لذا یکی از راهکار‌هایی که می‌تواند اعتماد عمومی را به نظام بازسازی کند همین طرح است.

وی تصریح کرد: در صورتی که طرح مذکور به‌درستی تصویب و اجرا شود سبب امیدوارتر شدن اقشار مختلف جامعه به‌ویژه جوانان به مسئولان و نظام می‌شود.

دست مسئولان خطاکار باید رو شود


هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان، تأکید کرد: با اجرای این طرح، مسئولان پاکدست و ساده‌زیست که انصافاً تعدادشان هم کم نبوده‌ و نیست مورد تشویق و تحسین قرار می‌گیرند و آنهایی که مسئولیت را طعمه ثروت‌اندوزی قرار داده‌اند موظف می‌شوند اموال مستضعفین و فقرا را که به‌ناحق در جیب خود ریخته‌اند به فقرا و مستضعفان که صاحبان اصلی انقلاب هستند برگردانند.

وی تصریح کرد : باید تکلیف آنها که با غارت اموال مستضعفان و محرومان ثروت‌های قارونی برای خود و فرزندانشان ایجاد کرده‌اند و انقلاب امام بزرگوارمان را به انحراف کشیده‌اند روشن و دست این مسئولان خطاکار رو شود.

طرحی برای مبارزه با فساد


محمدعلی پورمختار با اشاره به طرح مذکور، تصریح کرد: طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان ناظر بر مبارزه با فساد که خواست مردم است تدوین شده است.

وی در تشریح این طرح گفت: بر اساس این طرح اموال برخی از مسئولان که از آغاز انقلاب از جایگاه خود سوء استفاده کرده‌اند و اموال بی‌حساب و کتابی را به دست آورده باشند ضبط و بازگردانده می‌شود.

نماینده مردم کبودر‌آهنگ در مجلس با بیان اینکه برخورد با فساد مطالبه مردم است، تصریح کرد: لذا در صورتی که این طرح به‌درستی اجرا شود موجب رضایتمندی مردم می‌شود.

طرحی در راستای آرمان‌های امام خمینی(ره)


اکبر ترکی دیگر عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به طرح مذکور، عنوان کرد: این طرح در راستای بازگرداندن دارایی‌های مسئولانی که از دهه 60 تا کنون از طریق رانت و سوء‌استفاده از موقعیت خود به اموال بادآورده‌ای دست یافته‌اند به بیت‌المال است.

وی با بیان اینکه این طرح می‌تواند در صورت تصویب قانون پیشگیرانه‌ای باشد، گفت: طرح مذکور در راستای آرمان‌های امام راحل، منویات مقام معظم رهبری و اصول و ارزش‌های انقلاب تدوین شده است.


سید جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر در مجلس نیز در این باره عنوان کرد: بر اساس این طرح اموال مسئولانی که به‌صورت غیرمعمول رشد یافته توسط هیئتی بررسی و چنانچه دارایی‌های آنها به‌صورت نامشروع به دست آمده باشد به بیت‌المال عودت داده می‌شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه براساس این طرح اموال کلیه مقامات مطرح‌شده در ماده 29 برنامه ششم توسعه کل کشور را در‌ بر می‌گیرد، گفت: این طرح مورد استقبال جامعه قرار گرفته و امیدواریم با پیگیری‌ها این طرح، قانونی محکم و اجرایی شود و ابتر نماند.


تقی کبیری دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به طرح مذکور اظهار داشت: اصل 49 قانون اساسی و قانون نظارت بر اموال مسئولان نیز به بررسی اموال آنها اشاره کرده است اما طرح مذکور نسبت به این قوانین دارای امتیازات بیشتری است.

وی با بیان اینکه افزایش فاصله طبقاتی و زندگی اشرافی برخی از مسئولان سبب نگرانی است، ادامه داد: باید اموال مسئولان از آغاز انقلاب بررسی شود و در صورتی که مالی به‌صورت نامشروع کسب شده به بیت‌المال بازگردانده شود.

کبیری متذکر شد: نکته‌ای که وجود دارد و باید مورد توجه قرار‌ گیرد این است که مبادا این شائبه ایجاد شود که همه مسئولان اموال نامشروع دارند لذا باید در تدوین، بررسی و اجرای این طرح به نکته مذکور توجه شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 19 اسفند 96، کد مطلب: 1674985: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین