پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۵۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱
عضو هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی گفت: جامعه کارگری زیر خط فلاکت زندگی می‌کند و 80 درصد آن‌ها حداقل حقوق را می‌گیرند.

شعارسال: طرح تحول سلامت طرحی است که دولت از حدود چهار سال پیش با هدف کاهش هزینه‌های درمان برای اقشار مختلف جامعه و ارتقاء خدمات بهداشتی و درمانی به مردم شروع کرد.

اجرای طرح تحول سلامت طی سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی مواجه شد و تاخیر وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در پرداخت بدهی‌های مربوط به این طرح اعتراض بخش زیادی از جامعه درمانی کشور را برانگیخت.

منتقدان طرح تحول سلامت طی ماه‌های اخیر بارها خواستار اصلاح این طرح شدند، برای اطلاع از انتقادات جامعه کارگری نسبت به طرح تحول سلامت به گفت‌وگو با اکبر شوکت عضو کارگری هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی پرداختیم.

*: نظر شما در خصوص طرح تحول سلامت چیست؟

این طرح قرار بود که برند طرح‌های دولت باشد و کارهایی مثل پزشک خانواده و نظام ارجاع در طرح پزشک خانواده همچون کشورهای اروپایی انجام شود، برای توجیه این طرح اهدافی همچون حذف دریافت زیرمیزی در بین برخی از پزشکان مطرح بود.

اما در عمل پس از شروع اجرای طرح تحول سلامت زیرمیزی‌ها رشد کرد و کارهایی مثل اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع که دو پایه اساسی طرح تحول سلامت بودند، به فراموشی سپرده شد و تعرفه‌های پزشکی با این طرح به شدت افزایش پیدا کرد.

*: آیا کارگران موافق شیوه کنونی اجرای طرح تحول سلامت هستند؟

جامعه کارگری در سال 92 به دولت هشدار داد که اگر در اجرای طرح تحول سلامت با همین روال جلو برود، به نقطه ای خواهد رسید که صندوق‌های بیمه را دچار مشکل اساسی می‌کند.

اجرای طرح تحول سلامت سالانه 10 هزار میلیارد تومان به منابع درمانی سازمان تامین اجتماعی ضرر می‌زند، هزینه درمانی این سازمان در طول چهار سال اخیر بیشتر از هزینه درمانی سازمان تامین اجتماعی در پنج دهه پیش از سال 92 بود و این یک فاجعه است.

*: طرح تحول سلامت چه منتقدان شاخصی دارد؟

یکی از نمایندگان مجلس با وجود این که یک جراح است و اجرای طرح تحول سلامت برای او درآمد زیادی به دنبال داشت، اما بارها دلسوزانه علیه این طرح فریاد کشید، مخالفان طرح تحول سلامت را متهم به انتقاد از دولت کردند، اما امروز شاهد هستیم وضعیت این طرح به جایی رسیده است که مجریان آن جرأت اعتراف به اشتباه خودشان را ندارند.

مجریان طرح تحول سلامت باید هر چه زودتر به اشتباه خودشان اعتراف کنند و جلوی ضررهایی که ادامه این طرح بر دوش جامعه کارگری و صندوق‌های بیمه ای و دولت می‌گذارد، بگیرند. اجرای طرح تحول سلامت به یک بن بست رسیده است، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت بدهی‌های زیادی بابت این طرح دارند و تنها افرادی که از طرح تحول سلامت منفعت بردند، پزشکان در بخش‌های دولتی و خصوصی بودند، ولی بودجه عمومی دولت و صندوق‌های بیمه ای بابت اجرای این طرح ضرر کردند.

*: نظر شما به عنوان یکی از فعالان کارگری در خصوص واگذاری منابع درآمدی بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت چیست؟

واگذاری بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت اشتباهی همچون اشتباهات دیگر در طرح تحول سلامت است. شاید این کار زمان وقوع یک فاجعه را به عقب می‌اندازد، اما نمی‌دانیم که هر چه زمان فاجعه عقب بیفتد، آن فاجعه مهیب تر خواهد بود. پول بخش درمان سازمان تامین اجتماعی حق‌الناس است و از پول حق بیمه کارگران تامین می‌شود، تصویب واگذاری بخش درمان این سازمان به وزارت بهداشت در مجلس شورای اسلامی یک اشتباه و برخلاف قانون اساسی بود.

مجلس شورای اسلامی در گذشته مصوبه‌ای داشت که پول بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در حساب جداگانه ای در این سازمان نگهداری می‌شد و معاون وزیر بهداشت عضو هیأت نظارت بر این حساب بود، سازمان بازرسی هم نظارت می‌کرد و سازمان تامین اجتماعی هر سه ماه یک بار به کمیسیون اجتماعی و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گزارش می‌داد.

واگذاری منابع بخش درمان سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت بهانه ای برای مصرف بیشتر پول کارگران است، این در حالی است که هزینه غرامت ایام بیماری کارگران از همین منابع تامین می‌شود.

دولت باید سالیانه مبلغی را به بخش درمان سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند که این کار را هیچ گاه انجام نداده است، دولت باید سالیانه هفت هزار میلیارد تومان را به این بخش پرداخت کند و سپس انتظار داشته باشد که منابع بخش درمان سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت واگذار شود.

*: برنامه تشکل‌های کارگری در خصوص درمان کارگران چیست؟

جامعه کارگری باید به سمتی برود که 42 میلیون عضو این جامعه از درمان سازمان تامین اجتماعی انصراف دهند و طبق قانون طرح تحول سلامت دفترچه رایگان بگیرند، به جای اینکه ما کارگران هزینه درمان خودمان را بدهیم تا یک سری از پزشکان استفاده کنند و هر روز بیمارستان‌های خصوصی پزشکان فربه‌تر شود.

جامعه کارگری زیر خط فلاکت زندگی می‌کند و 80 درصد آن‌ها حداقل حقوق را می‌گیرند، باید به این قشر دفترچه رایگان بیمه سلامت داده شود.

در صورت عدم اصلاح قانون پرداخت منابع بخش درمان سازمان تامین اجتماعی وزارت بهداشتی، تشکل‌های کارگری توافقی خواهند داشت تا از درمان این سازمان انصراف بدهند و به جای آن به سراغ بیمه‌های تکمیلی بروند.

*: راه حل مشکلات طرح تحول سلامت چیست؟

دولت تمام بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی که حدود 150 هزار میلیارد تومان است را پرداخت کند، همچنین اصلاح طرح تحول سلامت ضروری است.

طرح تحول سلامت زندگی پزشکان را اشرافی کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای شفاف‌سازی باید طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت را کلید بزنند، آن‌ها همچنین باید به دنبال اصلاح طرح تحول سلامت باشند، پیش از این هم طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی انجام و جلوی یک سری از موارد فساد اقتصادی گرفته شد.

باید دولت سرانه درمان 42 میلیون نفر زیرپوشش سازمان تامین اجتماعی را به خود این سازمان پرداخت کند، از سال 1369 تاکنون سرانه درمان کارگران توسط وزارت بهداشت دریافت شد و این وزارتخانه این مبالغ را در جای دیگر هزینه کرد.

ادامه طرح تحول سلامت به شیوه کنونی لطمات جبران‌ناپذیری را برای کشور خواهد داشت، پزشکان در طول سال‌های اجرای این طرح جزو طبقات اشراف جامعه شدند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری تحلیلی جهان نیوز، تاریخ انتشار: 14فروردین 1397، کدخبر:   601242،www.jahannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین