پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۷
فناوری اطلاعات > فناوری اطلاعات و ارتباطات - این روزها نمایندگان مجلس با بحث از فیلترینک تلگرام مسائل و مشکلات روز جامعه را وارد فاز دیگری کرده‌اند.

شعارسال: عبدالرضا هاشم‌زایی گفته است: " معتقدم که فیلتر کردن تلگرام در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است."

این درحالی است که آخرین جلسه رسمی شورای عالی فضای مجازی 21 اسفند با حضور دکتر روحانی برگزار شد و در آن اولویت‌های فضای مجازی کشور در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای سال ۱۳۹۷ تعیین شد.

اما در این روز غیر از جلسه مذکور که خبرش ساعت 21:15 روی سایت مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفت، خبر دیگری بعد از این خبر و البته با ساعت انتشار 18:08 روی همین سایت قرار گرفت {عکس زیر} که دبیر شورا را در کنار علاالدین بروجردی و نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که با تیتر فیلترکردن تنها راه نیست، به صورت ناقص منتشر شده است. ناقص از این بابت که در متن خبر آمده است:" فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی در این جلسه گفت"

اما معلوم نیست کدام جلسه؟ و تنها از روی عکس زیر می‌توان حدس زد جلسه‌ای بین رئیس مرکز ملی فضای مجازی با نمایندگان مجلس از جمله بروجردی برگزار شده است.

آیا همه این ۲۷ عضو شورای عالی فضای مجازی فیلتر تلگرام را تأیید کرده‌اند؟/ عکس


آیا همه این ۲۷ عضو شورای عالی فضای مجازی فیلتر تلگرام را تأیید کرده‌اند؟/ عکس

و از روی همین عکس می‌توان حدس زد که چگونه علاالدین بروجردی در ایام تعطیلات عید نوروز 1397 داستان تصویب فیلترینگ تلگرام و اجرایی شدن آن از پایان فروردین را مطرح کرد.

آیا همه این ۲۷ عضو شورای عالی فضای مجازی فیلتر تلگرام را تأیید کرده‌اند؟/ عکس


دکتر حسن روحانی پس از مطرح شدن این داستان سرانجام بعد از تعطیلات عید در دیدار با جمعی از مدیران ارشد کشور در واکنش به خبرهای مطرح شده در خصوص احتمال فیلتر تلگرام گفت: " بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام رسان‌ها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی."

جلال میرزایی نماینده مجلس که در این جلسه حضور داشت درباره سخنان رئیس جمهور درباره فیلتر تلگرام اظهار کرد: رئیس جمهور گفت که تلگرام یک ابزار اطلاع رسانی است که 95 درصد محتوای آن مفید و شاید 5 درصد آن مشکل ساز باشد؛از این رو ما باید محتوای آن را درست کنیم. فراموش نکنیم که با مسدود کردن تلگرام 200 هزار فرصت شغلی از بین می رود و در این زمینه باید همه جوانب در نظر گرفته شود.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: آقای روحانی اشاره کرد کههمگان روی تولید ابزار اطلاع رسانی که در داخل وجود داشته باشد و انحصار را از تلگرام بگیرد، اتفاق نظر دارند؛ما باید در کنار تلگرام پیام رسان های داخلی را تولید کنیم و هیچ کس مخالف این نیست که انحصار از تلگرام گرفته شود،اما راه حل این نیست که تلگرام را ببندیم تا در داخل یک پیام رسان تولید کنیم.

تاکید رئیس جمهور بر این بود که ما باید ابتدا نرم افزار و پیام رسان موفقی را تولید کنیم، بعد با تلگرام مقابله کنیم. (در این جلسه دبیر شورای عالی فضای مجازی هم حضور داشت)

در همین زمان که مدیران ارشد کشور روی اجباری شدن پیام رسان داخلی تاکید ‌کردند، باگ بزرگی روی گل سرسبد آنها (پیام رسان سروش) کشف شد که از لحاظ فنی یک آبروریزی کامل بود و حکایت از این داشت که کانال وزیر ارتباطات در سروش هک شده است!

اطلاعات شخصی ثبت کننده کانال و شماره تلفن کاربر به راحتی قابل دسترس بود و این باگ نشان داد که برنامه‌نویسان ایرانی که اغلب کپی کاری را به جای نوشتن واقعی یک اپلیکیشن، انجام می‌دهند، فاصله بزرگی با رویای مدیران ارشد برای بومی سازی اپلیکیشن‌های پیام رسان دارند.

حتی پاسخ غیر فنی وزیر ارتباطات درباره این باگ و بیانیه شورای فضای مجازی نیز نتوانست کاربران را متقاعد کند و موضوع هک، سوژه طنزپردازان در فضای مجازی و تلگرام شد.


آیا همه این ۲۷ عضو شورای عالی فضای مجازی فیلتر تلگرام را تأیید کرده‌اند؟/ عکس

با توجه به تاکید صریح رئیس جمهور درباره عدم فیلتر تلگرام و عدم اعلام رسمی آن توسط شورای عالی فضای مجازی این سوال به ذهن متبادر می‌شود که چرا این بار نمایندگان مجلس که فقط دو عضو (رئیس مجلس و رئیس کمیسیون فرهنگی) در شورا دارند، به حاشیه سازی درباره فیلتر تلگرام دست زده‌اند؟

شورای عالی فضای مجازی 27 عضو حقیقی و حقوقی دارد که اسامی آنها را در سایت مرکز ملی فضای مجازی و در تصاویر زیر می‌توان مشاهده کرد.

سوال اصلی اینجاست که آیا همه این 27 عضو با فیلترینگ تلگرام به طور رسمی موافقت کرده‌اند که موضوع آن توسط نمایندگان مجلس دهان به دهان می‌گردد؟

پاسخ این است که تاکنون مصوبه‌رسمی توسط این شورا منتشر نشده است و دلیل حدس و گمان‌های نمایندگان نیز معلوم نیست از کجا نشات می‌گیرد!

همچنین در حال حاضر 46 میلیون کاربر ایرانی عضو تلگرام بوده و به قول رئیس جمهور با فیلتر تلگرام بیش از 200 هزار شغل از بین می‌رود.

آیا 27 نفر عضو شورای عالی فضای مجازی دلشان می‌آید تا قبل از توسعه یک پیام رسان داخلی مورد قبول مردم، نظری متفاوت از 46 میلیون کاربر ایرانی داشته باشند؟

مهم‌تر اینکه بحث فیلترکردن یا نکردن بر عهده 13 عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است و شورای عالی فضای مجازی نمی‌تواند به طور رسمی سایتی را فیلتر کند.بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای، اعضای این کارگروه موظفند هر دو هفته یک بار جلسه تشکیل دهند و در این جلسات در خصوص فیلتر شدن وب‌گاه‌های مختلف، بحث و تبادل نظر و رای‌گیری می‌شود.

اعضای این کارگروه شامل دادستان کل کشور (رئیس کارگروه)، رئیس یا نماینده سازمان صدا و سیما، فرمانده نیروی انتظامی، یک فرد خبره در فناوری اطلاعات و ارتباطات به انتخاب کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یک نماینده عضو کمیسیون قضائی و حقوقی به انتخاب این کمیسیون به تائید مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزرای اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، علوم تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش یا نمایندگانی از این وزرا هستند.

بنابراین نظر شورای عالی فضای مجازی در نهایت می‌تواند توصیه‌ای باشد و نه دستوری.


آیا همه این ۲۷ عضو شورای عالی فضای مجازی فیلتر تلگرام را تأیید کرده‌اند؟/ عکس



آیا همه این ۲۷ عضو شورای عالی فضای مجازی فیلتر تلگرام را تأیید کرده‌اند؟/ عکس


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبر آنلاین ، تاریخ انتشار: 17 فروردین 1397، کدخبر: 767440، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین