پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۷۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
رئیس خانه صنعت و معدن جوانان کشور گفت: در بحث سیمان به سبب تعرفه ترجیحی که بین عراق و عربستان برقرار است این کشور توانسته به راحتی جایگزین سیمان ما شود در کالاهای دیگر نیز تعرفه های ترجیحی که عراق با کشورهای عربی دارد سبب شده جایی برای کالای ایرانی نباشد.
شعارسال: رضا امیدوار تجریشی در خصوص وضعیت بازارهای صادراتی کشور گفت: در حال حاضر مهم‌ترین بازارهای ما کشورهای همسایه هستند و بنا بر صحبت‌های رهبر انقلاب ما باید با ۱۵ کشور همسایه خود روابط اقتصادی خود را به بالا‌ترین سطح رسانده و بازارهای صادراتی را در آنجا فعال کنیم.

رئیس خانه صنعت و معدن جوانان کشور ادامه داد: اصلیترین بازار در حال حاضر بازار عراق است که برای برخی از کالا‌ها همچون سیمان و محصولات کشاورزی در ایام خاص عوارض اضافه ‌ای منظور می‌کنند که علت‌های مختلفی دارد اما اینکه برخی ادعا می‌کنند این عوارض به سبب دامپینگ شرکت‌های ایرانی است درست نیست هر شرکتی سعی می‌کند برای گرفتن بازار ترفندهای خاصی داشته باشد که یکی از آن‌ها ارزان‌تر فروختن کالا است در بحث سیمان به سبب تعرفه ترجیحی که بین عراق و عربستان برقرار است این کشور توانسته به راحتی جایگزین سیمان ما شود در کالاهای دیگر نیز تعرفه‌های ترجیحی که عراق با کشورهای عربی دارد سبب شده جایی برای کالای ایرانی نباشد.

وی ادامه داد: امروز دیپلماسی تجاری به شدت مورد نیاز است در کشور ما سازمان توسعه تجارت و معاونت اقتصادی وزارت خارجه می‌توانند در این خصوص نقش بسزایی داشته باشند کشور ما همانطور که در مبارزه با داعش و کمک‌های تسلیحاتی و سیاسی به عراق نقش اساسی داشت بایستی الان نیز نقش اصلی را در بازسازی و پروژه‌‌های این کشور داشته باشد که نیازمند دیپلماسی قوی است.

وی با اشاره به درگیری سیاسی دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان گفت: به عنوان مثال در این موضوع مقرر شد که دو کشور ایران و ترکیه به حمایت از بغداد مرزهای خود را با کردستان ببندند اما در عمل ترکیه این کار را انجام نداد و اقتصاد خود را فدای سیاست نکرد و توانست بازاری را که ما ۱۳ سال زحمت کشیده بودیم در عرض چند ماه به دست بیاورد و یا در بحران روسیه و ترکیه دولت ترکیه برای اینکه بازار بزرگ مواد غذایی و محصولات کشاورزی این کشور را از دست ندهد حاضر به عذرخواهی رسمی شد این نشان می‌دهد که اقتصاد امروز نقش اول را در تمامی اصول دیپلماسی و سیاسی دارد.

وی ادامه داد: بازار قطر نیز اکنون در اختیار ترکیه است و سهم ما از این بازار فقط درآمد کمی از ترانزیت کامیون‌های ترک است. در افغانستان نیز قضیه همین است.

وی با اشاره به مشکلات دیگر در بازارهای صادراتی کشور گفت: ما هنوز با دو کشور افغانستان و عراق که بازارهای اصلی ما هستند نتوانستیم ارتباط بانکی داشته باشیم از طرف دیگر عراق اجازه نمی‌دهد کامیون‌های ما وارد آن کشور شود و در مرز باید اصطلاحا کامیون‌ها پشت به پشت شوند که این موضوع هزینه ما را بالا می‌برد.

تجریشی ادادمه داد: متاسفانه عراق در بحث تجارت با ما شفاف نیست و هر موقع که ما از راه‌های مختلف به این موضوع اعتراض کرده‌ایم مسئولان عراقی این استدلال را آورده‌اند که سیاست ما از اقتصاد جدا است در واقع هزینه دفاع از عراق توسط ایران پرداخت شد اما بهره مالی آن برای عربستان است. عربستان حامی اصلی داعش بوده و حالا چرا باید از این بازار نیز بهره‌مند شود؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار: 25 فروردین 1397 ، کدخبر: 609545 ، www.ilnanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
ایران نیازمند یک دیپلماسبی در این عرصه است تا جای کالا های ایرانی در این کشور ها پر نشود
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
این یعنی یک بازی دو سر باخت برای ایران که بازار عراق را از دست داده ایم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین