پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۷۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷
برای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو و حمایت از کالاهای ایرانی در این حوزه، بایستی پارامتر «عمق داخلی سازی» یا «درصد ساخت داخل» و روش اندازه گیری آن دقیق و شفاف شود. در کشورهای پیشرفته، عمق ساخت داخل خودرو به دقت اندازه گیری شده و سیاست های حمایتی بر اساس آن اعمال می شود.

شعار سال: اقتصاد درونزا یکی از ارکان اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می رود؛ الگویی که در بخش قابل توجهی از آن به تولید ملی و کالای ایرانی توجه شده است.

در صورتی‌که اقتصاد صنعت خودرو حائز درجه بالایی از درون‌زایی نباشد و اتکای زیادی به منابع فناوری و تأمین قطعات خارجی داشته باشد، در مواقع بحران آسیب‌پذیری زیادی خواهد داشت.

نمونه این آسیب‌پذیری، تحریم‌های اقتصادی سال‌های ۹۱ و ۹۲ بود که منجر به نصف شدن تولید خودرو و افزایش دو و سه برابری قیمت آن در کشور شد. مسئله‌ای که به تنهایی باعث حدود یک درصد از رشد منفی طی آن ‌سال‌ها گردید.

حداکثر شدن «ساخت داخل» خودروها مصداق درونزایی اقتصاد

میزان ارزش افزوده یک کالا در هر کشور تحت عنوان «عمق داخلی سازی» یا «درصد ساخت داخل» آن محصول بررسی می شود. در واقع ارزش افزوده هر خودرو برابر است با قیمت فروش هر خودرو منهای قیمت مواد اولیه و قطعات آن. در واقع این پارامتر نشانگر درون زایی صنعت خودرو از منظر استفاده از قطعات داخلی است.

حدود ۷۰ درصد از ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی صنعت خودرو مرتبط با صنعت قطعه‌سازی است. این در حالی ا‌ست که به علت ناتوانی دولت در اعمال تعرفه واردات و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی، بنا به گفته های دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، حدود ۱.۱ میلیارد دلار قطعه بدون پرداخت عوارض گمرکی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. در برخی موارد، نیز خودروسازان و قطعه‌سازان به دلیل صرفه بالای واردات، از تولیدکننده به واردکننده تبدیل شده‌اند.

«عمق داخلی سازی» پایین در قرارداد خودروسازان با شرکای خارجی

از دیگر عوامل عدم استفاده از قطعات داخلی، نواقص همکاری خودروسازان با شرکای خارجی است؛ بطوریکه در این نوع قراردادهای سرمایه گذاری مشترک میزان داخلی سازی محصولات عهد قرارداد یا بسیار پایین است و یا اینکه تعهدات طرف مقابل در میزان داخلی سازی قطعات اجرایی نمی شود.

مدیر عامل خودروساز MG موتور هند در رابطه با نحوه اجرای قرارداد خودرویی با طرف چینی گفت: از مهمترین الزامات شروع این قرارداد داخلی سازی ۸۰ درصدی قطعات تولیدی خودروساز شانگهای است.

شرکت خودروسازی شانگهای، بزرگترین سازنده خودرو در کشور چین اولین سری از محصولات خود را سال آینده تحت برند MG هند در بازار کشور هندوستان عرضه خواهد کرد.

خودروساز شانگهای سالانه بیش از هفت میلیون خودرو شامل خودروهای سواری و تجاری تولید می کند و هم اکنون بزرگترین سازنده خودروهای الکتریکی در چین است. این خودروساز بزرگ چینی با در اختیار داشتن ۲۳% از بازار فروش خودرو در چین، تجربه های مناسبی در تولید خودروهای خود در بازارهای نوظهور دارد.

این خودروساز قصد دارد تا به ارزش ۷۷ میلیارد دلار در بازار خودرو کشور هند سرمایه گذاری نماید و تا از سال ۲۰۱۹ میلادی، سالانه یک محصول جدید برای بازار این کشور عرضه نماید.

شرط ۸۰ درصد داخلی سازی قرارداد خودرویی هند با طرف چینی

در آغاز این قرارداد خودرویی طرف چینی سال آینده محصولات کلاس SUV را در سایت هالول در ایالت گجرات، که یکی از ایالات غربی هند است، تولید خواهد کرد.

مدیر عامل خودروساز MG موتور هند، در رابطه با نحوه اجرای این قرارداد خودرویی با طرف چینی گفت: از مهمترین الزامات شروع این قرارداد داخلی سازی ۸۰ درصدی قطعات محصولات تولیدی خودروساز شانگهای است.

یکی دیگر از مدیران اجرایی شرکت خودروساز MG اظهار داشت: کمبود خودروهای با کلاس SUV در هند احساس می شود. وی با بیان اینکه با اجرا شدن این قرارداد خودرویی محصولات با قیمت مناسب کلاس SUV در هندوستان عرضه می شود، گفت: اجرا شدن این قرارداد خودرویی سبب می شود تا به دلیل الزامات داخلی سازی این قرارداد قطعه سازان هندی نیز منتفع شوند.

لازم به ذکر است طی چهار سال اخیر میزان تولید خودروهای با کلاس SUV رشد قابل توجهی در بازارهای کشور هندوستان داشته اند.

کاهش هزینه های تولید و ایجاد اشتغال با داخلی سازی قطعات

یکی از مزایای داخلی سازی قطعات، کاهش هزینه های تولید است. زیرا با واردات قطعه هزینه های حمل و نقل افزایش پیدا می کند و در نهایت به افزایش قیمت نهایی خودرو منجر می شود.بنابراین با حذف یا کاهش واردات قطعه و بالا رفتن درصد داخلی‌سازی، هزینه‌های مربوطه از بین رفته یا کاهش می‌یابند.

همچنین با توجه به توانایی‌ قطعه سازان داخلی در تولید انواع قطعات خودرو، افزایش درصد داخلی سازی خودروهای کشور موجب رونق تولید و خروج بنگاه‌های کوچک و متوسط از رکود خواهد شد و زمینه ساز ایجاد شغل‌های جدید در قطعه‌سازی کشور می‌شود.

لزوم تعیین دقیق میزان داخلی سازی خودروها

یکی از موارد مهمی که علاوه بر افزایش میزان داخلی سازی خودروها لازم است در نظر گرفته شود، تعیین عدد دقیق و درست میزان داخلی سازی خودروها است. عدم تعیین درست عمق ساخت داخل خودروها معایب و ضررهای هنگفتی را برای اقتصاد ایجاد می کند.

شفاف و دقیق نبودن روش اندازه گیری میزان ساخت داخل خودروها، سبب می شود تا واردکنندگان قطعات و دلالان بتوانند به راحتی پله های تعرفه واردات قطعات خودرو را دور بزنند. تعرفه های وارداتی طوری طراحی شده است که هرچه میزان ساخت داخل یک خودرو بیشتر باشد، تعرفه واردات آن کمتر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مقاومتی نیوز، تاریخ 29 فروردین 97، شماره: 51735: www.moqavemati.net



اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین