پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۲۴۸۱۸
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
در دنیای امروز که ظرفیت‌های نهادها و سازمان‌های رسمی برای شناسایی و برطرف کردن مشکلات جامعه کافی نیست، بسیج و سازماندهی امکانات و توانمندی‌های داوطلبانه مردمی و فراهم کردن زمینه برای ایفای هرچه مطلوب‌تر مسئولیت شهروندی آنها، می‌تواند مکمل تلاش‌های این نهادهای رسمی باشد.

شعار سال: در دنیای امروز که ظرفیت‌های نهادها و سازمان‌های رسمی برای شناسایی و برطرف کردن مشکلات جامعه کافی نیست، بسیج و سازماندهی امکانات و توانمندی‌های داوطلبانه مردمی و فراهم کردن زمینه برای ایفای هرچه مطلوب‌تر مسئولیت شهروندی آنها، می‌تواند مکمل تلاش‌های این نهادهای رسمی باشد.

در این میان، فعال شدن شهروندان در مباحث مدیریت شهری، اهمیتی دو چندان دارد و «کنشگری اجتماعی داوطلب» از جمله پدیده‌هایی است که در این راستا تعریف می‌شود. تولید محتوا،‌ ترویج گفتمان کنشگری مسئولانه، شناسایی و جذب نیروهای متخصص، علاقه‌مند، مسئولیت‌پذیر و مشارکت‌جو در قالب «کنشگری اجتماعی داوطلبانه» گام بلندی برای شناسایی و اولویت‌بندی حوزه‌هایی است که نیازمند مداخله مبتنی بر کنشگری هستند. این اقدامات استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای حل مسائل و مشکلات از طریق هم‌اندیشی و اشتراک مساعی را هموارتر کرده و گام‌های بلندی برای توسعه مردم‌سالاری دینی و نهادینه کردن مشارکت اجتماعی محسوب می‌شود.

با توجه به این ضرورت‌ها و در راستای تحقق این مهم، از اواسط سال 1396 به همت و پیشتازی تعدادی از دغدغه‌مندان حوزه مشارکت‌های اجتماعی از جمله شورایاران، معتمدان محلی، سمن‌ها و رسانه‌ها و با دعوت از تعدادی از افراد مطلع و مرتبط، جلساتی در زمینه کنشگری اجتماعی برگزار شد و درخصوص شیوه‌های شناسایی و به کارگیری ظرفیت‌های مردمی در حوزه‌های شهری هم‌اندیشی و تبادل نظر صورت گرفت. تاکنون ۴ نوبت از این جلسات که به پیشنهاد کنشگران اجتماعی منطقه ۱۹ و ۱۷ پایه‌گذاری شد، به میزبانی محله‌های مختلف برگزار شده است؛ نخستین جلسه در محله رسالت در منطقه 19 با موضوع «ضرورت و هویت شورایاری»، دومین جلسه به میزبانی محله خواجه نظام‌الملک در منطقه ۷ با موضوع «شورایاری؛ دیروز، امروز، فردا»، جلسه سوم به میزبانی محله گلستان منطقه۲۲ با موضوع «آسیب‌شناسی شورایاری‌ها» و جلسه چهارم نیز به میزبانی محله اکباتان در منطقه ۵ با موضوع «چالش‌ها و فرصت‌های انتخابات شورایاری‌ها» برگزار شده است.

از ویژگی‌های متفاوت این جلسات می‌توان به استقلال و غیر‌وابستگی سیاسی و جناحی، دعوت از عموم شهروندان برای مشارکت داوطلبانه، امکان بحث و اظهار‌نظر داوطلبانه، تلاش برای تولید محتوای مفید و جدید و... اشاره کرد. در روند اداره جلسات کنشگران اجتماعی تهران تا امروز سعی شده است بدون تعجیل در ایجاد چارت سازمانی و سلسه مراتب و تحمیل شرایط رئیس و مرئوسی متعارف اکثر همایش‌ها و گردهمایی‌ها، مبتنی بر انگیزه‌های سالم خودجوش و واقعی مشارکت‌کنندگان اداره شود تا در آینده‌ای نزدیک با مشخص شدن ظرفیت‌های افراد و شناخت بیشتر شرکت‌کنندگان از یکدیگر، سازماندهی تشکیلاتی و تقسیم کار صورت گیرد.

در جلسات برگزار شده اهدافی مانند هم‌اندیشی جمعی خردورزانه، همسان‌سازی رویکردها درعین احترام به سلایق متفاوت، تولید و‌‌ ترویج گفتمان مشارکت‌جویی و مسئولیت‌پذیری، بیان دغدغه‌های مشترک، بیان راهکارها و چاره‌اندیشی‌های مشترک و... به‌طور نسبی حاصل شده است و این جلسات به‌صورت ماهانه ادامه خواهد یافت. انتظار می‌رود با ادامه روند جذب علاقه‌مندان واقعی، باانگیزه و متعهد به تمام هزینه‌های کنشگری جمعی داوطلبانه و با گسترش این تفکر و تولید محتوای بیشتر، کنشگری اجتماعی داوطلبانه نهادینه شود و گسترش یابد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار اردیبهشت 97، کدمطلب:13901، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین