پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
جامعه شناسان و ناگفته های زندگیشان!

شعار سال: سن سیمون:
فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی و از پایه گذاران سوسیالیست، دست به خودکشی زد و به واسطه جراحت ناشی از خودکشی یک چشمش کورشد.

آگوست کنت:
پدر علم جامعه شناسی، با یک حرکت جوانمردانه و از روی دلسوزی با یک زن روسپی ازدواج کرد به دلیل مشکلات با همسر دچار بحران روحی شدیدی شد و خودش را برای مرگ به امواج خروشان رودخانه سن سپرد اما از این خودکشی جان سالم به در برد.

هربرت اسپنسر:
فیلسوف و جامعه شناس انگلیسی همواره از بیماری و ضعف شدید جسمانی رنج می برد بی خوابی شدید داشت و برای خوابیدن مجبور به خوردن تریاک می شد تا اخر عمر مجرد ماند و در 83سالگی در حالی که از تمام معاشرت های اجتماعی کنار رفته بود از دنیا رفت و جسدش بنا به وصیت او سوزانده شد.

کولی:
جامعه شناس امریکایی که مفهوم خودآینه سان از ابداعات اوست، نیمه معلول و گوشه گیر بود و از لکنت زبان شدید رنج می برد.

نیکوس پولانزاس:
یکی از مهمترین جامعه شناسان مارکسیست که به همراه همسرش خودکشی کرد و از دنیا رفت.

لوئی آلتوسر:
جامعه شناس مارکسیسم که در جنگ جهانی دوم پنج سال را در اسارت آلمان ها بود و بعدها دچار مشکلات شدید جسمی و روانی شد، همسرش هلن را که او هم جامعه شناس بود با دستان خود خفه کرد و روانه تیمارستان شد.

والتر بنیامین:
فیلسوف و جامعه شناس مارکسیسم به علت فرار از فاشیسم دستگیر شد و در زندان خودکشی کرد.

ماکس وبر:
جامعه شناس برجسته آلمانی، طی مشاجره لفظی با پدرش به ترک خانه و مرگ پدر پس از آن انجامید و موجب گسیختگی شدید روانی وی شد و تا پنج سال تمامی فعالیت های فکری و عملی وبر را مختل کرد سرانجام در 1920 بر اثر بیماری سل درگذشت.

تورستین وبلن:
اقتصاددان و جامعه شناس امریکایی از جمله جامعه شناسان انتقادی روستا زاده فقیری که در اخر عمر نیز در فقر و گمنامی از دنیا رفت، چند بار ازدواج کرد در تدریس و معاشرت پریشان حال بود در جوانی پسرهای همسن و سال خود را اذیت می کرد و سر به سر دختران می گذاشت و این را تقریبا تا اخر عمر ادامه داد به گفته یکی از شاگردانش طبق معیارهای مرسوم وبلن بدترین معلم دنیاست هنگام تدریس به نظر می رسد آمادگی ندارد و جویده جویده سخن می گوید اگر چه هوش و ادراک وی آشکار بود، مفهوم نوکیسگان ابداع وی هست و با اینکه متاهل بود روابط متعدد عاشقانه ای داشت.

اروینگ گافمن:
جامعه شناس امریکایی چندبار ازدواج کرد، یک سال برای کار میدانی و مشاهده در تیمارستان بستری شد و دقیقا زمانی که قرار بود ریاست انجمن جامعه شناسی امریکا را بپذیرد از دنیا رفت.

میشل فوکو:
فیلسوف تاریخدان و جامعه شناس برجسته فرانسوی، در جوانی روانه تیمارستان شد و با آلتوسر آشنا شد و وی را تشویق کرد که مارکسیست شود. آشکارا همجنسگرا بود و سادیسم و مازوخیسم داشت و مهمترین شریک جنسی وی دانیل دفر فعال سیاسی اجتماعی بود. طبق وصیت فوکو از بازگو کردن چگونگی مرگش….

کارل مارکس:
تاریخدان، فیلسوف و جامعه شناس برجسته، عاشقی سرسخت بود و سرانجام با معشوق خود جنی که چهار سال هم از خودش بزرگتر بود و از خانواده ای سرشناس دولتمرد و ثروتمند بود ازدواج کرد و با همسر و فرزندانش تا آخر عمر با وجود مشکلات زیاد فقر، ناداری، بدهکاری، اخراج، تبعید و فشارهای سیاسی و مالی و بیماری و سرگردانی ولی با عاطفه و محبت زندگی کرد، فرزندان دختر مارکس همگی به افتخار مادرشان جنی نامیده شدند. همسر، دختر و دو پسرش به دلیل بیماری های برخاسته از این مشکلات در پیش چشم مارکس که به آنها عشق می ورزید درگذشتند، جنی لورا و همسرش با هم خودکشی کردند دختر دیگر مارکس جنی الینور با زهر خودکشی کرد. در آن ایام بود که به دوست گرمابه و گلستانش انگلس می گفت حماقتی بالاتر از این نیست که اشخاص دارای آرمان های اجتماعی ازدواج کنند و خود را در محاصره زندگی خصوصی و خانگی محبوس کنند. مارکس بنا بر دید کوتاه بین برخی اگر به ظاهر بی دین هم بود اما مردی آزاده بود او تسلیم استبداد حکام وقت نشد و با اصول خود آزاد مردانه زیست و آزاد مردانه مرد،سرانجام در یک روز آفتابی در سال 1883 به خوابی عمیق و تاریخی فرو رفت اما تحلیل های او می رفت تا دیوار سر سخت دو قرن آینده پس از خود را درهم شکند.

هریت مارتینو:
جامعه شناسی متعهد و متولد انگلستان، بیشتر دوران زندگی اش با بیماری سپری شد. از کودکی از دو حس چشایی و بویایی محروم بود در 20 سالگی کاملا کرشد! این بانوی فرهیخته نویسنده و روزنامه نگاری تاثیر گذار و شارح نظریه های آگوست کنت بود با آن همه نگارش مقاله و پژوهش اما به عنوان زنی منزوی،معلول و بیمار بدون تحصیلات دانشگاهی رسمی همیشه تنها زیست وبرای ادامه زندگی خود تنها بر جسم بیمار و ناتوانش تکیه داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ عطر محمدی، تاریخ -، کد مطلب: -: www.atremohamadi.kowsarblog.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین