پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۲۵۴۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
این روز‌ها توهم افزایش قیمت به بازار اقلام اساسی، مسکن، لوازم خانگی و پوشاک رسیده و همزمان با این نوسان بسیاری از خریداران منصرف شدند.
شعارسال: همه ساله با نزدیک شدن به ماه رمضان، قیمت کالاهای اساسی به دلایل نامعلومی بدون حساب و کتاب افزایش می یابد و دلالان و سودجویان از این بازار نابسامان نهایت سو استفاده را می برند.

با وجود آنکه تب و تاب گرانی به بهانه ماه رمضان در اقلام مختلفی همچون گوشت، مرغ، میوه و سبزی، برنج ، روغن و لبنیات آغاز شده، اما برخی مسئولان از این موضوع اظهار بی اطلاعی می‌کنند و معتقدند که تولیدکنندگان خودسرانه قیمت محصولات خود را افزایش دادند.

گشت و گذار در بازار و فروشگاه های زنجیره ای حاکی از آن است که قیمت برخی گروه کالاهای اساسی از جمله لبنیات،گوشت، روغن، مرغ و...حسابی تکان خورده است.

آخرین برآوردها نشان می دهد که قیمت هر لیتر شیر بطری پرچرب در برخی برندهای لبنی 3200 و کم چرب 2850 و 2750 تومان است که بنا به گفته فروشندگان، 10 درصد افزایش یافته است، در حالیکه سازمان حمایت، نرخ هر لیتر شیر بطری پرچرب 2440 تومان اعلام کرده که با این وجود این برندهای لبنی 750 و 400 تومان گرانفروشی می‌کنند که از مسئولان دولتی انتظار می رود که به این امر رسیدگی کنند.

همچنین هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 51 تا 52 هزار، سردست 61 هزار، گوشت گوساله 42 تا 43 هزار، مرغ 8 هزار و 500، برنج ایرانی 10 تا 15 هزار، برنج خارجی 5 تا 7 هزار و 500، قند 3 هزار و 900 تا 4 هزار و 500، شکر 3 هزار و 500 تومان در بازار عرضه می شود.

البته ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود؛ چراکه این روزها توهم افزایش قیمت به بازار مسکن، لوازم خانگی و پوشاک رسیده و همزمان با این افزایش قیمت بسیاری از خریداران منصرف شدند.

در این میان کارشناسان مسکن اعلام کاهش دو درصدی نرخ تسهیلات بانک مسکن در هفته گذشته را بهانه ای برای این افزایش قیمت می‌دانند.

محمد طحان پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی از افزایش 8 تا 10 درصدی قیمت کالاهای ساخت داخلی و وارداتی خبر داد و گفت: با وجود آنکه قبل از سال کارخانه های تولید داخل و شرکت های وارداتی تقاضای افزایش قیمت این کالاها را مطرح کردند، اما تا پایان فروردین هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتیم و تنها این امر از ابتدای اردیبهشت ماه کلید خورده است.

نوسان نرخ ارز در روزهای گذشته بازار تمامی اقلام مورد نیاز خانوارها را تحت تاثیر خود قرار داده است، به طوریکه این افزایش قیمت در بازار پوشاک مشاهده می شود که بنابر گفته فروشندگان نوسان قیمت در میان برندهای داخلی غیر قابل توجیه به نظر می رسد.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با انتقاد از افزایش روز افزون هزینه های تولید اظهار کرد: با وجود نوسان شدید نرخ نهاده های دامی و قیمت کنونی مرغ در بازار، مرغداران تمایلی به تولید ندارند که درنهایت این امر تبعات منفی دیگری همچون کاهش شدید قیمت جوجه یکروزه را نیز به همراه داشته است.

وی افزود: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 5 هزار و 100 تومان، مرغ آماده به طبخ میدان بهمن 7 هزار و غرفه های میادین میوه و تره بار 7 هزار و 400 تومان است.

یوسفی با انتقاد از نوسان شدید نرخ نهاده های دامی در بازار گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو ذرت هزار و 200 و کنجاله سویا 2 هزار و 400 تومان است، در حالیکه در مدت مشابه سال قبل هر کیلو ذرت با نرخ 700 و کنجاله سویا هزار و 400 تومان به مرغدار عرضه می شد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت جوجه، تولیدکنندگان جوجه یکروزه تمایلی به تولید ندارند که درنهایت با کاهش عرضه و افزایش تقاضا در آستانه ماه رمضان پیش بینی می شود که قیمت هر کیلو مرغ به بالای 9 هزار و 500 تومان برسد.

اطلاعی از افزایش نرخ برخی برندهای نان ندارم

محمد جواد کرمی، رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اظهار بی اطلاعی از افزایش نرخ برندهای نان صنعتی اظهار کرد: براساس مصوبه سازمان حمایت و صنعت و معدن، هر گونه افزایش قیمت از ابتدای سال 97 ممنوع اعلام شد و در این زمینه سازمان حمایت باید پاسخگو باشد.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های کارگری، مواد اولیه همچون خمیر مایه و روغن و سایر مولفه های تولید، نانوا چاره ای جز افزایش قیمت یا کاهش وزن چانه ندارد.

کرمی با اشاره به اینکه نانوایان از ثبات نرخ نان گلایه مند هستند، گفت: نانوایان برای جبران هزینه های خود به ناچار اقدام به کاهش وزن چانه می کنند که این امر در کیفیت نان تولیدی تاثیر بسزایی دارد که به نظر می رسد دولت باید هر چه سریع تر در این بخش ورود کند، چرا که برندی که خودسرانه اقدام به افزایش قیمت نان می کند، مطمئنا حرف هایی برای گفتن دارد و دیگر قادر به تحمل زیان نیست.

به گفته وی ؛ دولت همانند سایر دنیا برای خروج نانوایان و مردم از این سردرگمی چاره ای جز پرداخت یارانه به خانوارها و آزادپز کردن این صنعت ندارد تا با افزایش رقابت کیفیت نان بالا رود.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی بررسی آنالیز قیمت و کیفیت نان توسط دولت را امری ضروری دانست و گفت: هم اکنون اختلافاتی بر سر متولی نان میان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و استانداری مطرح است که این امر گلایه مندی نانوایان و مصرف کنندگان را به همراه دارد که با وجود جدی بودن بحث نان دلیل بی توجهی مسئولان به این موضوع را نمی دانم.

بازار میوه و سبزی در ماه رمضان تعریفی ندارد

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت بازار میوه و سبزی در آستانه ماه رمضان اظهار کرد: بازار میوه و سبزی برخلاف سایر اقلام اساسی در ماه رمضان تعریف چندانی ندارد.

به گفته وی؛ با توجه به افزایش تقاضا در روزهای نخست ماه رمضان برای بازار سبزی، قیمت این محصول دستخوش تحولاتی قرار خواهد گرفت و بعد از این برهه زمانی قیمت میوه نه تنها افزایشی نخواهد یافت، بلکه در بازار روبه تنزل است.

برنج و روغن در مدار گرانی

قاسمعلی حسنی، عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذاییدر گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه سکوت، رکود و آرامش بر بازار اقلام اساسی حاکم است، اظهار کرد: هم اکنون بازار اقلام اساسی بدون مشتری است و در آستانه ماه رمضان، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد.

وی نرخ هر کیلو برنج خارجی 3 هزار و 700 تا 4 هزار و 200 تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به نوسان قیمت ارز و تفاوت 500 تومانی نرخ ارز مبادله ای، قیمت برنج خارجی قبل ازعید با نوساناتی در بازار روبرو شد.

حسنی با اشاره به اینکه قیمت حبوبات نوسان چندانی در بازار نداشته است، بیان کرد: نوسان نرخ حبوبات ناشی از عرضه و تقاضا در بازار مقطعی است که این امر دلیلی برگرانی نیست .

عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش نرخ روغن در بازار خبر داد و گفت: قیمت روغن ناشی از عدم توافق توزیع‌کنندگان با تصمیم گیران دولتی با نوساناتی در بازار روبرو شده است.

قیمت گوشت به بالای 50 هزارتومان می رسد

علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی درباره آخرین وضعیت بازار گوشت اظهار کرد: بنده اطلاعی از افزایش مجدد نرخ گوشت ندارم ، چراکه در روزهای اخیر انتقادات متعددی به اتحادیه وارد شده است که تا زمان رسیدن ثبات بازار قیمت ها اعلام نمی شود.

این درحالی است که این مقام مسئول چندی پیش نرخ هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه را 49 هزار تومان اعلام کرد و گفته بود: با توجه به صادرات دام زنده و کمبود عرضه در داخل، پیش بینی می شود که قیمت گوشت به بالای 50 هزار تومان در ایام ماه رمضان برسد.

قیمت نهایی محصولات لبنی اعلام نشد

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: با وجود درخواست دامداران و کارخانه های لبنی مبنی بر افزایش قیمت، اما تا کنون ستاد تنظیم بازار قیمت نهایی محصولات لبنی را اعلام نکرده است.

افزایش قیمت اجاره در راه است

بیژن خطیبی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن، با بیان اینکه قدرت خرید مردم در بازار مسکن بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: با کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی، قدرت خرید مردم به ویژه برای مصرف‌کنندگان افزایش نمی‌یابد، چراکه هم‌اکنون قیمت مسکن بالاتر از نرخ تورم است و سیر صعودی را طی می‌کند.

وی در ادامه افزود: بازار مسکن هم‌اکنون در شرایط رکود تورمی قرار دارد، زیرا که تورم همیشه در کشور وجود داشته و با توجه به آنکه رکود در این بازار ایجاد شده بخش مسکن دچار شرایط بدی شده است.

خطیبی، تصریح کرد: تصمیمات آنی دولت التهاباتی را در بازار دلار و سکه ایجاد می‌کند و همین موضوع بر بازار مسکن نیز تایثرگذار است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: بازار اجاره همواره بستگی به نظر مالکان دارد و مردم نیز چاره‌ای جز پرداخت اجاره ندارند.

وی تأکید کرد: به طور معمول سالانه ۱۰ تا ۱۲ درصد قیمت اجاره افزایش می‌یابد، اما امسال به طور قطع قیمت‌های اجاره بیش‌تر خواهد شد.

به نظر می رسد که برای جلوگیری از سو استفاده برخی افراد و به تعادل رساندن بازار و کاهش فشار بر قشرهای ضعیف و متوسط جامعه نیازمند حضور جدی مسئولان دولتی در حوزه های مختلف هستیم، به طوریکه در ماه گذشته شاهد بودیم که بازار ارز با دخالت مستقیم دولت به تعادل رسید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 11 ارديبهشت 1397 ، کدخبر: 6518398 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین