پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۴۰۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
با وجود نوسان جزئی قیمت اقلام در ماه‌های اخیر، قدرت خرید خانوار به‌علت افزایش چشمگیر اجاره‌بها و سایر خدمات روزبه‌روز در حال آب رفتن است‌. برنج، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، روغن، حبوبات و میوه ازجمله کالاهای مورد نیاز سبد خانوار است که در روزهای اخیر نرخ برخی از این اقلام تحت تأثیر نوسانات ارز با تغییراتی در بازار روبه‌رو شد‌. البته این امر بسیار غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد؛ چراکه آشفتگی در بازار کالاهای اساسی در طول سال به بهانه‌های مختلف اتفاق می‌افتد در این میان برخی افراد سودجو از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند تا سودهای هنگفتی را به جیب بزنند‌.

شعار سال: گزارش میدانی از بازار عمده‌فروشان نشان می‌دهد با وجود آن‌کهقیمت کالاهای اساسی تنها با نوسان جزئی نسبت به ماه‌های قبل افزایش یافته است؛ اما قدرت خرید خانوار به‌دلیل افزایش چشمگیر اجاره‌بها، حمل‌و‌نقل و سایر خدمات روز‌به‌روز در حال آب رفتن است تا حدی که قواره جیب مردم دیگر با قیمت‌ها همخوانی ندارد‌. یکی از فروشندگان می‌گوید: با وجود آن‌که قیمت‌ها نسبت به یک تا دو ماه اخیر تفاوت چندانی نداشته است؛ اما رکود سنگینی بر بازار حاکم است، به‌طوری که نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در روزهای آتی به کدام سمت‌وسو خواهد رفت‌. حال برای اطلاع از آخرین وضعیت بازار اقلام اساسی به‌سراغ مسئولان ذی‌ربط می‌رویم تا از دلایلکاهش قدرت خرید خانوارو رکود حاکم بر بازار با خبر شویم:

قاسمعلی حسنی، دبیرکل بنکداران مواد غذایی، با اشاره به این‌که بازار اقلام اساسی در بیم و امید و بلاتکلیفی به سر می‌برد، اظهار کرد: سیاست‌گذاری جدید ارزیو غیرکارشناسی بانک مرکزی به‌نفع واردکنندگان و به ضرر مصرف‌کنندگان رقم خورد‌. به گفته وی، درپی سیاست جدید ارزی دولت سودهای 85 درصدی بادآورده ظرف مدت کوتاه نصیب واردکنندگان شد‌. حسنی در پاسخ به این پرسش که با وجود نوسان شدید قیمت برخی اقلام در خرده‌فروشی، بازار عمده‌فروشیدر چه وضعیتی به سر می‌برد، بیان کرد: بازار خرده‌فروشی متأثر از عمده‌فروشی است و به‌همین خاطر ما به یک جراحی اقتصادی نیازمندیم‌. این مقام مسئول با بیان این‌که نمی‌توان درصد دقیقی برای افزایش تولید محصولات اعلام کرد، افزود: در ماه‌های اخیر نرخ برخی اقلام با روند افزایشی و تعداد معدودی از کالاها ناشی از تولید و واردات انبوه با روند کاهشی در بازار روبه‌رو بوده است‌. وی با بیان این‌که معیار اصلی قیمت‌ها براساس شاخص دلار آزاد است، افزود: در حالی‌که وارد‌کنندگان با دلار سه‌هزار و 800 و چهارهزار و 200 تومانی اقدام به واردات کالا می‌کنند؛ اما درنهایت براساس دلار هشت‌هزار و 500 تومانی محصول خود را به فروش می‌رساند‌. این امر غیرکارشناسی از سوی بانک مرکزی متوجه بازار شده است‌.

آشفتگی قیمت در بازار گوشت گوساله

حسن شکوهی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی شهرستان ری،از کاهش نرخ گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون هر کیلوشقه گوسفندیبدون دنبه با نرخ 49 تا 50 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود‌. وی ممنوعیت صادرات دام زنده را دلیل اصلی کنترلبازار گوشتدانست و افزود: در ماه‌های اخیر نرخ گوشت گوسفندی در بازار بالغ‌بر 50 هزار تومان بوده است‌. خوشبختانه سیاست معاونت امور دام و افزایش واردات منجر به کنترل بازار داخل شده است‌. شکوهی با انتقاد از آشفتگی بازارگوشت گوسالهبیان کرد: طی روزهای اخیر قیمت هر کیلو گوشت گوساله ناشی از صادرات دام با افزایش یک‌هزار تومانی در بازار روبه‌رو شده است‌. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: امکان پیش‌بینی قیمت گوشت در بازار وجود ندارد؛ چراکه با استمرار صادرات دام سنگین، شاهد التهابات در این بازار خواهیم بود‌.

گوشت گوسفندی گران شد

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی،از افزایش یک‌هزار تومانی نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون هر کیلوشقه گوسفندیبدون دنبه با نرخ 46 تا 47 هزار تومان به مغازه‌دار و 50 تا 51 هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود‌. ویخروج غیرقانونی داماز مرزهای کشور را دلیل اصلی آشفتگی بازار اعلام کرد‌.

نرخ تخم‌مرغ پایین و مرغ بالا رفت

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی،از افزایش نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: اکنوننرخ هر کیلو مرغ زندهدرب مرغداری پنج‌هزار، مرغ آماده به طبخ در کشتار شش‌هزار و 900، توزیع درب واحد‌های صنفی هفت‌هزار و 50 و خرده‌فروشی هفت‌هزار و 700 تومان است‌. به گفته وی، نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر شش‌هزار و 700 و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ هفت‌هزار و 700 تومان است‌. یوسف‌خانی با اشاره به نرخ سایر مشتقات افزود: همچنین نرخ هر کیلو سینه با کتف 13 هزار، سینه بدون کتف 14 هزار وفیله مرغ16 هزار تومان است‌. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی کاهش حجم تولید و عرضه در بازار را دلیل اصلی افزایشقیمت مرغ اعلام کرد‌. وی از کاهش 500 تومانی نرخ هر کیلو تخم‌مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری شش‌هزار و 500 و شانه‌ای 13 هزار تومان است‌. یوسف‌خانی نبود کمبود تولید داخل و بهبود عرضه را دلیل اصلیکاهش قیمت تخم مرغدر بازار اعلام کرد‌.

کمبودی در توزیع میوه نداریم

حسن صابری، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار،با اشاره به این‌که کمبودی درتوزیع میوهوجود ندارد، اظهار کرد: اگرچه نوسان نرخ ارز بر قیمت اکثر کالاها و اقلام در بازار تأثیرگذار بود؛ اما خوشبختانه تأثیری بر بازار میوه نداشت و هم‌اکنون اکثر میوه‌ها کم‌تر از 10 هزار تومان در بازار توزیع می‌شود‌.

به گفته وی، با وجود افزایش نرخ نهاده‌ها نظیر سم، فروش میوه با نرخ‌های پایین‌تر صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد‌. صابریقیمت میوهدر بازار را پیش‌بینی کرد و گفت: با توجه به فراوانی میوه نوسان خاصی را نخواهیم داشت و جای هیچ‌گونه نگرانی درباره افزایش قیمت میوه در بازار وجود ندارد‌.

نوسانی پیش‌روی قیمت روغن در ماه‌های آتی نیست

علی فاضلی، دبیر انجمن روغن نباتی،با اشاره به آخرین وضعیتبازار روغناظهار کرد: پس از ماه‌ها ثبات نرخ روغن در بازار، بالاخره قیمت روغن برای مصرف‌کننده در یک ماه اخیر 9 درصد افزایش یافته است‌. وی با اشاره به تأثیر نوسان نرخ ارز برقیمت روغندر بازار افزود: افزایش شدید مواد اولیه بدون تردید در ماه‌های آتی بر روی قیمت خام روغن تأثیرگذار خواهد بود که با وجود این چاره‌ای جز افزایش قیمت نخواهیم داشت‌. فاضلی ادامه داد: با توجه به کاهش مصرف روغن در فصل تابستان، قیمت روغن تغییری نخواهد داشت؛ اما با خنک شدن هوا و رونق بازار، افزایش مجدد روغن امری ضروری است‌. دبیر انجمن روغن نباتی در پایان تصریح کرد: با وجود اعلام رئیس‌جمهور و معاون اول مبنی‌بر اختصاص ارز سه‌هزارو 800 تومانی به واردات روغن خام، اما تاکنون ترتیب اثری به این موضوع داده نشده است و همچنان تولیدکنندگان با ارز چهارهزارو200 تومانی اقدام به واردات می‌کنند که اگر این موضوع رعایت نشود، در ماه‌های آتی اثر خود را بر روی بازار خواهد گذاشت‌.

بازار زعفران حال خوشی ندارد

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران،با اشاره به این‌که قیمت زعفران همچنان در بازار بالاست، اظهار کرد: هم‌اکنون حداقل نرخ هر کیلوزعفرانچهار میلیون و 200 هزار و حداکثر هفت‌میلیون تومان است‌. وی تقاضای کاذب در بازار را دلیل اصلی نوسانقیمت زعفراندر بازار دانست و افزود: با توجه به آن‌که زعفران به‌شکل قانونی و غیرقانونی در حال خروج از مرزهای کشور است، کسی پاسخگو نیست که چرا افغانستان از سپردن تعهد ارزی و بازگشت ارز چهارهزارو 200 تومانی به سیستم بانکی در این زمینه مستثنی است‌. حسینی با بیان این‌که آینده خوبی برای زعفران تصور نمی‌شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار، پیش‌بینی می‌شود که قیمت زعفران مجدد با نوساناتی روبه‌رو شود‌.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار -، شماره: 46953


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین