پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۸۱۴
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
حساسیت‌ها نسبت به مسائل محیط زیست در جامعه روز به روز بیشتر می‌شود و در این بین بی‌تفاوتی‌ها مصائب دامنگیری را درپی خواهد داشت. در استان زنجان نیز در سال‌های اخیر با رسانه‌ای شدن مباحث محیط زیست در بخش‌های مختلف با ورود تشکل‌های غیردولتی و دوستداران محیط زیست بیش از پیش این حوزه پررنگ شده است.

شعار سالحساسیت‌ها نسبت به مسائل محیط زیست در جامعه روز به روز بیشتر می‌شود و در این بین بی‌تفاوتی‌ها مصائب دامنگیری را درپی خواهد داشت. در استان زنجان نیز در سال‌های اخیر با رسانه‌ای شدن مباحث محیط زیست در بخش‌های مختلف با ورود تشکل‌های غیردولتی و دوستداران محیط زیست بیش از پیش این حوزه پررنگ شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نگاه روشنی به مباحث محیط زیست در استان می‌اندازد و اعتقاد دارد باید بیش از گذشته حوزه محیط زیست از سوی سایر سازمان‌ها و مردم مورد بازنگری جدی قرار بگیرد. سیدرضا موسوی مشکینی با اظهار تاسف از اینکه تداوم روند کنونی زنجان را مستعد تبدیل به منشا ریزگرد خواهد کرد، گفت: چهار محور اصلی برای پیگیری فعالیت‌های زیست‌ محیطی در نظر گرفته شده که باید اجرایی شود که یکی ریزگردها است که استان زنجان نیز در روزهای اخیر با آن درگیر بوده و امسال سه روز هوای ناسالم برای افراد حساس در استان داشتیم.

وی آلودگی‌های پیش آمده در کلانشهرها در برخی روزهای سال را یادآور شد و افزود: این معضلی برای کلانشهرها است و تامین حق‌آبه‌های زیست‌محیطی فرسایش خاک، ایجاد سیل، ریزگردها و ... را به همراه دارد. در این بین عدم تامین حق‌آبه سبب از بین رفتن تالاب‌ها و رودخانه‌ها می‌شود و تنوع زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد و اکوسیستم را تخریب و پایداری سیستم را کاهش می‌دهد. به گفته این مقام استانی، بیشتر در فصل بهار شاهد ریزگرد هستیم که منشا خارجی دارد، ولی زنگ خطر برای تولید ریزگرد در استان به صدا درآمده که کاهش سفره‌های آب زیرزمینی، استفاده بیش از اندازه از مراتع، خشک شدن رودخانه‌ها موجب این رویداد تلخ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه زنگ خطر تبدیل شدن برخی از نواحی و مناطق استان زنجان به کانون ریزگرد وجود دارد، گفت: بخشی از این مشکل به‌دلیل کمبود آب، از بین رفتن سفره‌های زیر زمینی و خشک شدن بستر رودخانه‌ها است. فروچاله‌ ایجاد شده در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن، موضوع دیگری بود که موسوی درباره صحت و سقم آن این‌گونه جواب داد: فروچاله به معنای مرگ زمین است و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سفره‌های آب زیرزمینی از آب خالی شود و فضای خالی موجود بین آنها نشست کند و این در حالی است که رودخانه قزل‌اوزن جزو رودخانه‌های دائمی استان است. موسوی با اشاره به اینکه از طریق سازمان محیط زیست نیز پیگیر موضوع فروچاله‌های ایجاد شده در قزل اوزن خواهیم بود، اظهار کرد: قزل اوزن یکی از رودخانه‌های دائمی استان است که متاسفانه چند ماه در سال خشک می‌شود. این درحالی است که آب منطقه‌ای اعتقادی به رویداد فروچاله در این رودخانه ندارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پاسخ به پرسشی درباره معضل تولید پلاستیک گفت: پلاستیک به معضلی در خشکی و حتی در اقیانوس‌ها تبدیل شده و در مرحله اول باید برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی جایگزینی برای آن تعریف شود. وی ادامه داد: پس از آن سهولت دسترسی به این کیسه‌ها کاهش یافته و عوارض و مالیات برای استفاده از آن در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه پلاستیک شامل محصولات مختلفی است که در دسترس مردم قرار دارد، اظهار کرد: کیسه‌های پلاستیکی به‌دلیل هزینه پایین و سهولت در دسترسی مصرف بالایی دارد و به همین دلیل سازمان محیط زیست بر کاهش مصرف آن تاکید دارد. موسوی با بیان اینکه پلاستیک و وجود آن در زندگی افراد موضوعی است که نمی‌شود انتظار حذف آن را از زندگی مردم داشت، گفت: با این حال با اقدامات اصولی می‌توان استفاده از پلاستیک را در زندگی افراد معقول‌تر کرد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت انتقال پسماندهای شهرک صنعتی روی به مکان جدید گفت: با تلاش‌های صورت گرفته پهنه روستای مرصع به عنوان محل دائمی دپوی پسماند روی در زنجان مشخص شد. ‌اکنون در محل دپو ۵ تا ۶ تن پسماند وجود دارد و روزانه بیش از ۲۰۰کامیون نیز به این دپو اضافه می‌شود.وی با بیان اینکه پیگیر «لندفیل» این پهنه برای اجرای دپوی پسماند این شرکت هستیم، گفت: پس از ایزوله شدن منطقه علاوه‌بر دفع دپوهای جدید در محل دائمی، براساس زمانبندی دپو سابق نیز به محل دائمی انتقال می‌یابد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 17 اردیبهشت 97، کدمطلب:۳۳۸۵۰۵۶، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین