پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
کارگاه نیمه کاره زیرگذر گیشا، پاتوق شب های معتادان با توجه به اینکه محمد علی نجفی، شهردار شانزدهم شهر تهران اعتقاد داشت که هیچ کدام از پروژه های عمرانی شهر تهران متوقف نمی شود و همچنان ادامه دار خواهد بود، اما این تاکید شهردار سابق تهران جزء همان وعده هایی بود که شهروندان تهران به ویژه محله کوی نصر(گیشا) هرگز فراموش نخواهند کرد. چرا که به رغم صحبت های شهردار سابق تهران پروژه ساخت زیرگذر گیشا یک سالی می شود که متوقف شده است.

شعار سال: با توجه به اینکه محمد علی نجفی، شهردار شانزدهم شهر تهران اعتقاد داشت که هیچ کدام از پروژه های عمرانی شهر تهران متوقف نمی شود و همچنان ادامه دار خواهد بود، اما این تاکید شهردار سابق تهران جزء همان وعده هایی بود که شهروندان تهران به ویژه محله کوی نصر(گیشا) هرگز فراموش نخواهند کرد. چرا که به رغم صحبت های شهردار سابق تهران پروژه ساخت زیرگذر گیشا یک سالی می شود که متوقف شده است.

محله کوی نصر یکی از محله های قدیمی شهر تهران است که در ابتدای آن پل گیشا قرار دارد، پلی که بار ترافیکی بزرگراه جلال آل احمد را به سمت بزرگراه چمران هدایت کرده و با ایجاد یک دسترسی محلی امکان ورود به این محله پر ترافیک را محیا می کند.

زمانی که شهرداری تهران به ویژه معاونت فنی و عمرانی پایتخت در دوره محمد باقر قالیباف، مرمت و به سازی پل های سواره رو و فلزی پایتخت را در دستور برنامه های خود قرار داد، معاون وقت فنی وعمرانی شهر تهران تاکید کرد که بهسازی پل گیشا یکی از برنامه های جدی شهرداری تهران است که با توجه به بار ترافیکی سنگینی که از بزرگراه جلال آل احمد به دو لاین این پل می رسد، باعث ایجاد گره ترافیکی در ساعات اوج ترافیک در این محدوده به ویژه کوی نصر می شود.

ترافیک داخل گیشا هم زبان زد خاص و عام است. به دلیل تبدیل این محدوده به یک مرکز خرید بزرگ و تراکم جمعیتی که در این محدوده ساکن هستند، دسترسی های محلی این محله نیز هر ساعت از شبانه روز با ترافیک روبه روست.

همچنین قرار گرفتن مرکز تخصصی نمایشگاه های شهرداری تهران در بوستان گفت وگو نیز دلیل دیگری برای افزایش بار ترافیکی این محدوده است. زمانی که نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران در این بوستان برگزار می شود، معابر اصلی و فرعی کوی نصر قفل می شود و ساکنان این محله نیز چاره ای جز تحمل ترافیک سرسام آور را که به آن ها تحمیل می شود، را ندارند.

سال 95 بود که علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خبر داد که عملیات جمع آوری پل گیشا و ساخت زیرگذر در این محدوده به پیشرفت 12 درصدی رسیده است.

مطالعات کارشناسی این معاونت نشان می دهد که با توجه به قدمت 50 ساله پل فلزی گیشا که جزو هفت پل فلزی پایتخت نیز به شمار می رود، به رغم مرمت و بازسازی و قابل استفاده بودن آن اما نمی تواند بار ترافیکی را به خوبی در محدوده کوی نصر هدایت کند.

دلیل این مشکل نیز کم عرض بودن این پل است که بار ترافیکی زیادی را برای عبور خودروها از روی آن ایجاد کرده است. همان زمان معاون شهردار پانزدهم شهر تهران وعده داد که به زودی این پل جمع آوری شده و یک زیر گذر با سه لاین عبوری ایجاد خواهد شد.

طبق بررسی های انجام شده قرار بود تا پل 620 متری گیشا به یک زیر گذر به طول 1120 متر تبدیل شود که اتفاقا 350 متر از این زیر گذر نیز به صورت مسقف طراحی شده است.

در همان زمان اعلام شد که برای ساخت این زیر گذر 800 شمع یا ستون باید ایجاد شود و بعد از آن نوبت به سقف زیر گذر می رسد که روی این ستون ها سوار خواهد شد.

قرار بود تا هر چه زودتر پل گیشا برچیده شود تا مشکل ترافیکی این محدوده زودتر حل شود.

بررسی های ترافیکی نیز نشان می داد که برای جمع آوری پل گیشا و تبدیل آن به زیر گذر باید 17 انحراف ترافیکی به دلیل حساسیت عبور و مرور اجرا شود.

برآورد بودجه مورد نیاز برای ساخت زیرگذر گیشا نیز حکایت از آن داشت که برای تکمیل این پورژه به 113 میلیارد تومان بودجه نیاز است .

زمانی که عملیات عمرانی زیرگذر گیشا شروع شد، طبق معمول تمام پروژه های عمرانی مجری به معارضان تاسیساتی زیادی برخورد کرد که از جمله می توان به لوله های آب از 150 میلیمتر تا 1200 میلیمتر و برق های فشار قوی و لوله های گاز اشاره کرد که باید با هماهنگی سازمان ها و ادارات مربوطه نسبت به جابه جایی آن ها این کار انجام می شد.

دبیر شورایاری محله کوی نصر درباره اخر و عاقبت این زیر گذر گفت: عملیات عمرانی این زیر گذر در اواخر مدیریت شهری قالیباف شهردار اسبق تهران شروع شد و طبق برنامه ریزی هایی که انجام شده بود، قرار بود تا در نیمه دوم سال گذشته افتتاح و به بهره برداری برسد.

علی بیدکی ادامه داد: امابعد از تغییر مدیریت شهری تهران این پروژه متوقف شد. زمانی که ما با نامه نگاری به شهرداری منطقه دو و شورای شهر تهران دلیل توقف این پروژه را پیگیری کردیم، مسئولان شهرداری اعلام کردند که به دلیل نداشتن بودجه این پروژه در همین مرحله متوقف شده است و مشخص نیست چه زمانی کامل شود.

توقف پروژه زیر گذر گیشا کافی بود تا معضلات ترافیکی گیشا به دلیل وجود یک پروژه عمرانی نیمه تمام بیشتر از گذشته شود. به گفته اهالی این محله ترافیک در کوی نصر و گیشا از ساعت 6.30 تا 10 دقیقه صبح ها و بعدازظهرها از ساعت 16.30 تا22 شب ادامه دار است.

اما اگر از مساله ترافیک در این محدوده که یک معضل حل نشده برای ساکنان این محدوده است بگذریم، تبدیل شدن کارگاه این پروژه به یک زباله دانی درست زیر پل گیشا هم مساله دیگری است که اهالی در ورودی محله خود با ان روبه رو هستند.

بیدکی در این باره به خبرنگار تیتر شهر توضیح داد: در اطراف کارگاه زیر گذر گیشا دیواره های فلزی ای ایجاد کرده اند، اما با توقف این پروژه این محدوده به یک زباله دانی تبدیل شده است. اگر از بالای پل به پایین نگاه کنید، متوجه تجمع زباله های زیادی در پشت دیوارهای آهنی می شوید. قبلا امکان نظافت زیر پل وجود داشت اما اکنون حتی شهرداری منطقه نیز رغبتی به جمع آوری زباله های انباشته شده در زیر پل و در محوطه کارگاه عمرانی را ندارد.

وقتی یک پل فلزی با قدمت 50 ساله توان ترافیک سنگین خودروها را در ساعات اوج سفر نداشته باشد و درست در زیر این پل نیز یک پروژه عمرانی نیمه کاره از سوی شهرداری تهران رها شده باشد، معلوم است که وضعیت ترافیک در این محدوده بیشتر از سابق خواهد بود.

دبیر شورایاری محله کوی نصر از شهرداری تهران می خواهد تا هر چه زودتر تکلیف این پل و زیر گذر نصف و نیمه آن مشخص شود. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه در حد 30 درصد باقی مانده و متوقف شده است. در واقع شهردار اسبق تنها چند ستون برای این زیر گذر ایجاد کرد و در دوره جدید نیز این طرح متوقف شد. در حال حاضر تنها چهار نگهبان برای کارگاه عمرانی این پروژه گذاشته اند و هیچ کاری انجام نمی شود.

بیدکی اعتقاد دارد که اگر ایستگاه مترو کوی نصر از خط هفت مترو که شهرداری تهران وعده داده که به زودی افتتاح می شودف فعالیت خود را شروع کند، ترافیک در این محدوده بیشتر از گذشته خواهد شد. از همه مهمتر اینکه شهروندانی که می خواهند از مترو استفاده کنند نیز با وجود این پروژه نیمه کاره برای اینکه خود را به ایستگاه تاکسی برسانند، با مشکلات بیشتری روبه رو خواهند شد.

تعطیل تا اطلاع ثانونی!

زمانی که پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در دوره کنونی مدیریت شهری شد، بازدیدی از این پروژه انجام داد. در همان زمان معاون شهرداری تهران عنوان کرده بود که برای تکمیل این پروژه نیاز به 28 میلیارد تومان اعتبار است و در صورتی که این اعتبار تامین شود، زیرگذر گیشا تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.

حناچی در همان زمان اعلام کرد که دلیل توقف این پروژه تنها منابع مالی است حتی وی اعلام کرده بود که به دلیل مشکلات مالی باید روش تکمیل این پروژه را نیز تغییر داد.

ساکنان محله گیشا اکنون بیشتر از آنکه از ترافیک این محدوده شاکی باشند،از چهره زشتی که ورودی محله ای که در ان زندگی می کنندو هنوز جزو محله های صاحب نام در تهران است، شاکی هستند.

مدیرعامل سابق سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در سال 95 اعلام کرده بود که بزرگراه جلال آل احمد با سه خط عبوری در هر باند به پل گیشا می‌رسد كه شامل دو خط عبوری و در واقع گلوگاه است. این گلوگاه ترافیكی علاوه بر افزایش زمان سفر و مصرف سوخت، كاركرد تقاطع‌های تازه بهره‌برداری شده در بزرگراه شهید گمنام را به‌ویژه در ساعات اوج ترافیك تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین پل فلزی گیشا جمع‌آوری می‌شود.

ارمغان پروژه نیمه کاره زیرگذر گیشا برای کسبه و ساکنان کوی نصر گردو خاکی است که با وزش باد از بخش هایی که حفاری در آن انجام شده است آسمان گیشا را تیره کرده است و نفس ساکنان را بریده.

البته نباید این موضوع را نیز فراموش کرد که کارگاه نیمه کاره زیرگذر گیشا در حال تبدیل شدن به پاتوق کارتنخواب ها و معتادان است و چند باری که اهالی محله از تجمع معتادان در این محدوده شکایت خود را به پلیس برده بودند، نیروی انتظامی اقدام به جمع آوری و ساماندهی این افراد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تیتر شهر، تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 97، کد مطلب: 69037، www.titreshahr.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین