پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۴۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴
وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت توانمندسازی زنان روستایی و عشایری به منظور ارتقای جایگاه آنان در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی و همچنین افزایش درآمد و بهبود معیشت روستاییان و عشایر تأکید کرد.

شعارسال: محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در نشست مدیران ارشد این وزارتخانه با نمایندگان عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در مجامع بین‌المللی ازجمله فائو موضوع کشاورزی خانوادگی و همچنین مدیریت زنجیره تولید از مزرعه تا سفره مورد توجه قرار دارد، اظهار کرد: توسعه کشاورزی با حضور و مشارکت زنان روستایی و عشایری در فرآیند تولید، تجربه موفق جهانی بوده و لازم است این موضوع به طور ویژه توسط فراکسیون زنان مجلس پیگیری شود. وی ارتقای جایگاه و منزلت زنان روستایی و عشایری در جامعه و فراهم شدن زمینه‌های مشارکت آنان در فعالیت‌های اقتصادی را ضروری دانست و از فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خواست موضوع توانمندسازی زنان روستایی و عشایری در دستور کار این فراکسیون قرار گیرد. وزیر جهاد کشاورزی تشکیل صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی را ازجمله اقدامات این وزارت برای تأمین مالی و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی زنان روستایی عنوان کرد و گفت: تشکیل این صندوق‌ها در روستاها در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه ازجمله هند و بنگلادش به منظور تأمین سرمایه فعالیت‌های کشاورزی رواج دارد و در کشور ما نیز این صندوق‌ها تشکیل شده و با تجمیع آن‌ها در قالب صندوق‌های شهرستانی و استانی به صورت خصوصی و با حمایت دولت فعالیت می‌کنند. حجتی در بخش دیگری از سخنانش در این نشست در پاسخ به سؤالات برخی نمایندگان مجلس در زمینه جبران خسارت‌های بخش کشاورزی گفت: سالانه نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه، خشک‌سالی، سرمازدگی و آفات و بیماری به بخش کشاورزی وارد می‌شود و این در حالی است که در قانون بودجه مصوب مجلس حدود یک هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه کشاورزی اختصاص یافته است. وی با تأکید بر این‌که بیمه کشاورزی بیمه‌ای حمایتی است و بیمه تجاری نیست، گفت: ۷۰ درصد سهم بیمه را دولت پرداخت می‌کند و ۳۰درصد بر عهده بیمه‌گذار است. حجتی در پاسخ به پرسش دیگر نمایندگان درباره وضعیت قنات‌ها گفت: قنات‌های کشور ده‌ها هزار میلیارد تومان ارزش دارند و سرمایه‌گذاری برای احیای آن‌ها ارزان‌ترین سرمایه‌گذاری برای آب است، زیرا این سرمایه‌گذاری را آبا و اجداد ما با حفر و نگهداری آن‌ها پیش از این انجام داده‌اند. وی میزان اعتبار در نظر گرفته‌شده برای لایروبی قنات‌ها در بودجه سال جاری را ۹۶ میلیارد تومان و ناکافی اعلام کرد و بر لزوم تخصیص اعتبارات استانی برای احیای این میراث ماندگار تأکید کرد.

صندوق‌های زنان باید به دنبال ساختارسازی و توانمندسازی زنان روستایی باشند

در این نشست سیدعبدالکریم رضوی اردکانی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، نیز با اشاره به تأسیس صندوق‌های شهرستانی زنان روستایی، سرمایه این صندوق‌ها را هشت میلیارد و ۴۱۳ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: نزدیک به 2/4 میلیارد تومان از این سرمایه سهم زنان روستایی و باقی آن کمک‌های دولت است. وی گفت: در حال حاضر این صندوق‌ها در هفت استان کشور تشکیل شده‌اند و برخی از آ‌ن‌ها زنجیره تولید تا صادرات را بر عهده دارند. در این نشست همچنین حسین شیرزاد، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، نهادسازی، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی زنان روستایی را از اولویت‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۳۳۰ تعاونی زنان روستایی با 61 هزار و ۲۸۰ عضو و با سرمایه 8/2 میلیارد تومان در کشور فعالیت می‌کنند. وی با اشاره به ۹۱ پروژه اشتغال‌زای این سازمان در حوزه زنان، ادامه داد: این پروژه‌ها بیش‌تر در زمینه کسب‌وکارهای خانگی و خرد و هفت درصد آن در حوزه صنایع متوسط قرار می‌گیرد. پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، هم با قدردانی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از زنان روستایی و عشایری اظهار کرد: نشست مشترک دولت و مجلس می‌تواند در توانمندسازی زنان روستایی، ایجاد اشتغال و کارآفرینی و همچنین جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها مؤثر باشد. فروغ‌السادات بنی‌هاشم، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری نیز در این نشست حوزه‌های زنان شاغل و زنان روستایی و عشایری را از زمینه‌های کاری این دفتر عنوان کرد و با اشاره به آمار ۱۰میلیونی زنان روستایی، گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی توان‌افزایی اشتغال‌محور است و برای این منظور، سه برنامه ظرفیت‌سازی، نهادسازی و توسعه اشتغال و کارآفرینی در دستور کار این وزارت قرار دارد. وی با اشاره به مشارکت ۱۴ هزار تسهیل‌گر زن روستایی در اجرای برنامه‌های توانمندسازی وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار و ۲۰۰ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی با ۸۰ هزار عضو در کشور فعالیت می‌کنند که تعدادی از این صندوق‌ها به صورت شبکه و در قالب شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده و زنان روستایی سهامدار آن هستند. وی در ادامه بر لزوم دسترسی به بازار برای عرضه محصولات تولیدی زنان روستایی ضروری تأکید کرد. در این نشست، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر استخدام ۱۰ هزار ناظر بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: نیمی از این ۱۰ هزار نفر زنان با تحصیلات لیسانس و بالاتر هستند که با دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر احیای مراکز خدمات وزارت جهاد کشاورزی در دهستان‌ها، این افراد در مراکز دهستان‌ها جذب و حجم زیادی از زنان دانش‌آموخته کشاورزی به کارشناسان این وزارت اضافه شد. رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به فعالیت بیش از ۱۳ هزار زن در این وزارت گفت:۶۰۱ مدیر زن در رده‌های پایه، میانی و ارشد مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶ مشغول فعالیت بوده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 30 اردیبهشت 97، کد مطلب: 44212، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
واقعا در این راستا اگه قدم برداشته بشه اقتاصد داخلی بی نهایت رشد مکینه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین