پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: طی سال‌های گذشته، نوروز در خانه‌ها محصور شده بود و در جامعه حضور نداشت، اما حالا نوروز علاوه‌بر خانه‌ها در جامعه نیز حضوری پررنگ دارد و آیین‌های نوروزی در مجامع عمومی نیز اجرا می‌شود.

شعار سال: محمد بهشتی با اشاره به اهمیت برگزاری بازارچه‌های نوروزی در ترویج فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی بیان کرد: برگزاری بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی و نوروزگاه‌ها با ارج نهادن بر دست آفریده‌هایی که ریشه در تاریخ ما دارند، آیین‌های نوروزی و فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را به مردم نشان داده و یادآوری می‌کند.

وی افزود: ما در سنت خود به مناسبت‌های مختلف اقدامی را برای اجرای یک رویداد، بهانه قرار می‌دهیم و آن مناسبت را گرامی می‌داریم، در اینجا هم برای ارج نهادن به امر داد و ستد به ویژه آثاری که برآمده از فرهنگ و هنر اصیل ایران است. برگزاری این بازارچه‌ها بهانه‌ای بسیار خوبی است تا به آیین‌ها نوروزی و هنر اصیل ایرانی بیشتر توجه کنیم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به پیشینه فعالیت‌هایی از این دست بیان کرد: به یاد دارم که در گذشته این اقدام در قالب برگزاری جشنواره‌های نوروزی اجرا می‌شد، اما در چند سال اخیر انجام این رویداد مهم فرهنگی - هنری به صورتی منسجم‌تر و برنامه ریزی شده درآمده و می‌تواند به معرفی بهتر صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران کمک کند و امیدوارم این اقدام در آینده گسترش بیشتری پیدا کند.

بهشتی گفت: برگزاری این بازارچه‌ها در اکثر استان‌های کشور موجب استمرار و توسعه صنایع‌دستی در بلندمدت خواهد شد. اکنون خوشحالیم که این سنت در حال احیا شدن است و علاوه بر دید و بازدیدها و آیین‌های نوروزی، صنایع دستی هم به طور فراگیر به مردم ارائه می‌شود.

او تاکید کرد: برگزاری بازارچه‌های عرضه صنایع دستی و نوروزگاه‌ها به تعامل بیشتر مردم و تحکیم معاشرت‌های اجتماعی در جامعه کمک می‌کند و همانطور که گفته شد نوروز و آیین‌های زیبایش را به درون جامعه آورده و سبب غنی‌تر شدن فرهنگ جامعه می‌شود.

بهشتی با بیان این که هر اقدامی نتایج مختلفی در پی خواهد داشت، گفت: برگزاری بازارچه‌های صنایع‌دستی و نوروزگاه‌ها به بازار و اقتصاد صنایع دستی رونق بیشتری می‌دهد و موجب تشویق تولیدکنندگان و استادکاران رشته‌های مختلف این حوزه برای تولید بهتر و بیشتر و در نهایت رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار 9 فروردین 1395، کد مطلب: 95010901668: آدرس سایت: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین