پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۷۲
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در نشست كارگروه ميراث فرهنگي با اشاره به فضاي مثبت جهاني پس از برجام سال 95 را، سال تحول در ميراث فرهنگي خواند.

شعارسال: محمد حسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي در نشست كارگروه ميراث فرهنگي كه با حضور 12 مدير كل استاني مديران كل موزه ها و اموال منقول تاريخي، دفتر ثبت آثار و حفظ و احياء ميراث معنوي و طبيعي، دفتر امور پايگاههاي جهاني، معاون دفتر حفظ واحياء بناها، بافت ها و محوطه هاي تاريخي برگزار شد حضور مؤثر و تعامل مستمر ادارات كل استاني با وزارتخانه ها، دستگاههاي مختلف اجرايي و شهري و بخش خصوصي را ضروري دانست.

معاون ميراث فرهنگي در اين نشست كه با هدف هم انديشي و بررسي برنامه هاي سالجاري برگزار شد رويكرد و همكاري نهادها، وزارت خانه ها و دستگاههاي دولتي در حفظ ارزش ها و ميراث فرهنگي در سال 94 را مثبت ارزيابي كرد وسال 95 را سال طلايي براي بهره برداري از فضاي فرهنگي جهاني و همكاري هاي مشترك دستگاهها و ارگان هاي دولتي و بخش خصوصي اعلام كرد.

محمد حسن طالبيان با تاكيد بر اينكه با ثبت هر اثر تاريخي فرهنگي به ظرفيت هاي كشور افزوده مي شود از ادارات كل استاني خواست تا با توجه به نامگذاري سال جاري از سوي ايكوموس با عنوان ميراث ورزش نسبت به ثبت ميراث ملموس و ناملموس مرتبط با اين حوزه اقدام كنند.

وي در اين نشست از ارسال فهرست موقت شامل 75 اثر تاريخي فرهنگي كشور به يونسكو خبر داد و گفت: تعدادي از اين آثار پايگاههاي ملي كشورند كه بايد خود را براي تبديل به پايگاههاي جهاني آماده كنند.

معاون ميراث فرهنگي كشور در ادامه بحث مشاركت در حوزه حفاظت و مرمت را مورد توجه قرار داد و افزود: پروژه هايي از سوي دفتر حفظ واحياء بناها، بافت ها و محوطه هاي تاريخي در حال تعريف وتهيه است كه در 50 درصد آنها امكان مشاركت فراهم است. حمام هاي تاريخي از آن جمله اند كه وزارتخانه هايي براي مشاركت و بهره برداري از آنها اعلام آمادگي كرده اند.

اين مقام مسئول همچنين از تصميم گيري شوراي سياستگذاري در تهيه پرونده هاي مشترك ثبت با نهادها و ارگانها خبر داد و اظهار داشت: تهيه 10 پرونده ثبت ميراث طبيعي، 10 اثر فرهنگي تاريخي و 10 اثر ميراث ناملموس از جمله اين تصميم گيري هاست كه به طور موازي و همزمان پيش خواهد رفت . در اين زمينه اولويت ها به استانها اعلام خواهد شد.

معاون ميراث فرهنگي كشور در ادامه به تبيين و اهميت برگزاري كنگره تاريخ معماري پرداخت و گفت: با توجه به تصميم هاي پيشين و عدم محقق شدن برگزاري اين رويداد مهم كه با همه ارگانها ارتباط دارد تصميم گرفتيم تا استانها را نسبت به اين موضوع حساس كنيم و بهترين دستاوردها را در يك كنگره ملي به بحث و بررسي بگذاريم .

مدير كل موزه ها و اموال منقول تاريخي نيز با تاكيد بر اينكه مجموعه داشته هاي يك جامعه منوط به ميراث فرهنگي نيست و مقوله هايي همچون صنعت، كشاورزي، آموزش و پرورش و ... هريك ميراث خود را دارند گفت: بايد الگوي جهاني را مد نظر قرارداده و با رويكردي جدي از توانمندي هاي بخش خصوصي استفاده كنيم.

محمد رضا كارگر در بخشي از سخنان خود استقبال بخش خصوصي در راه اندازي موزه ها را مورد توجه قرارداد و افزود: مجموعه داران بسياري در كشورمان با علايق خاص در زمينه هاي مختلف فعاليت دارند كه دستاورد آنها مي تواند از سوي جامعه مورد بهره برداري قرار گيرد.

وي گفت: سال گذشته و با فعاليت صورت گرفته هر 2 هفته شاهد افتتاح يك موزه بوديم كه اميدواريم اين رقم در سالجاري با كمك مديران كل استاني و تشويق شوراهاي شهر، نهادها، آموزش و پرورش و .... به افتتاح يك موزه در هر هفته برسد.

فرهاد نظري مديركل ثبت آثار و حفظ و احياء ميراث معنوي و طبيعي در اين نشست ثبت آثار را دماسنج فعاليت هاي حفاظت محورانه سازمان توصيف كرد و از مديران كل استاني خواست تا در ثبت آثار تاريخي و طبيعي و ارايه فهرست و اطلاعات آثار به ثبت رسيده به منظور آگاهي بخشي به جامعه در قالب كتاب اقدام كنند.

فرهاد عزيزي مديركل امور پايگاههاي جهاني به فعاليت پايگاههاي ملي و اينكه اين پايگاهها مي توانند به پايگاههاي جهاني تبديل شوند پرداخت و گفت: آموزش، گردشگري و انتشارات از اهداف پايگاهها در سال 95 است و اميدواريم در اين سال با كمك مديران استاني نسبت به تشكيل هيات هاي راهبردي پايگاهها اقدام كنيم.

بر اساس گزارش روابط عمومي معاونت ميراث فرهنگي، ارتفاعات مجاز در بافت هاي تاريخي، تعيين ضوابط براي نفايس تاريخي، تعيين حرايم و مطالعات بافت ها، دوره هاي آموزشي براي موزه داران و مرمت گران ، نحوه هزينه كرد اعتبارات مرمتي ، توزيع بودجه و اعتبارات استاني، چارت سازماني پايگاههاي ملي، مكانيزم هاي حمايتي از موزه هاي خصوصي، روابط پايگاههاي ملي با ستاد، پروز هاي نجات بخشي، مرمت اشياء موزه اي و افتتاح موزه هاي جديد در هفته ميراث فرهنگي از جمله سوالات و موضوعات مورد بحث و بررسي مديران كل استاني با مسئولين معاونت ميراث فرهنگي در اين نشست بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 4 اردیبهشت 1395، کدمطلب: 82045860 (5290960) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین