پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۳۴۴۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
حجم پایین ذخیره برف در استان تهران باعث شده تا ورودی آب به سدهای پنج‌گانه تهران افت قابل توجهی داشته باشد. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای پنج‌گانه استان تهران (لار، طالقان، کرج، لتیان و ماملو) حکایت از افت ۳۴ درصدی آب ورودی به مخازن سدها دارد. کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته و به تبع آن افت ذخیره برفی استان موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای تهران از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تاکنون به ۹۱۹ میلیون مترمکعب برسد.

شعار سال: حجم پایین ذخیره برف در استان تهران باعث شده تا ورودی آب به سدهای پنج‌گانه تهران افت قابل توجهی داشته باشد. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای پنج‌گانه استان تهران (لار، طالقان، کرج، لتیان و ماملو) حکایت از افت ۳۴ درصدی آب ورودی به مخازن سدها دارد. کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته و به تبع آن افت ذخیره برفی استان موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای تهران از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تاکنون به ۹۱۹ میلیون مترمکعب برسد.

عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی حدود یک میلیارد و ۳۸۷ میلیون مترمکعب بوده است. خروجی آب از سدهای پنج‌گانه استان هم مقداری کمتر از ورودی به آنها است، به‌طوری که در حال حاضر کل حجم آب خروجی سدهای تهران از ابتدای سال آبی تاکنون به ۹۱۱ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با یک میلیارد و ۷۶ میلیون مترمکعب خروجی سال گذشته افت ۱۵ درصدی داشته است. در این میان بارش‌های مناسب دو ماه اخیر در تهران موجب شده تا شرایط منفی منابع آبی استان تا حدودی بهبود پیدا کند و از نگرانی‌های تامین آب تابستان پایتخت بکاهد. در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنج‌گانه استان تهران ۸۳۷ میلیون مترمکعب بوده و ۴۴ درصد حجم این سدها نیز پر است و در این بین ادامه این روند موجب شده ۹۸ درصد سدی همچون کرج در آستانه ورود به فصل تابستان پر باشد. به رغم بارندگی‌های مناسب سال ۹۷ که موجب شده حجم مخازن سدهای استان از ۵۷۸ میلیون مترمکعب اواخر اسفندماه سال گذشته هم اکنون به ۸۳۷ میلیون مترمکعب برسد، ولی مخازن این پنج سد متاثر از کاهش بارندگی‌های بی‌سابقه پاییز و زمستان سال گذشته و به موجب آن افت ورود روان‌آب‌ها، با حجم مخزن یک میلیارد و ۱۲۱ میلیون مترمکعبی سال گذشته فاصله دارند و کاهش ۲۵ درصدی آب ذخیره شده را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کنند.

سد لار: سد لار در فاصله ۷۵ کیلومتری از شمال شرق تهران و ۱۰۰ کیلومتری شهر آمل به منظور تامین آب کشاورزی و شرب و ارسال آب به نیروگاه کلان برای تولید برق و کمک به شبکه سراسری احداث شده است. کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون به ۲۱۸ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با حجم سال گذشته سازه که حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب بوده، سد لار کاهش ۲۳ درصدی ورودی آب مخزن داشته است. افت ورودی روان آب به این سد موجب شده تا حجم ذخیره این سد هم اکنون به ۱۰۰ میلیون مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته ۵۲ درصد افت پیدا کرده و تنها ۱۰ درصد مخزن این سازه دارای منابع آبی است که از لحاظ آب موجود در مخزن منفی‌ترین شرایط را در میان سدهای پنج‌گانه تهران نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند.

سد طالقان: سد طالقان در ۱۳۵ کیلومتری شمال‌غرب تهران روی رودخانه‌ای با همین نام به منظور تامین آب کشاورزی دشت قزوین، تامین آب شرب شهرهای تهران و کرج، تغذیه مصنوعی دشت قزوین و کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه طالقان احداث شده است. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت این سد حکایت از کاهش ۳۱ درصدی ورودی آب به این سازه دارد. کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۵۸ میلیون مترمکعب بوده است که سال گذشته در همین بازه زمانی حجم ورودی روان آب‌ها به سد از مرز ۳۷۵ میلیون مترمکعب گذشته بود. مخزن سد طالقان سال گذشته در همین ایام پر شده بود و ۴۲۱ میلیون مترمکعب آب داشت اما امسال ذخیره آب سد به ۳۲۳ میلیون مترمکعب رسیده و ۷۷ درصد حجم آن پر است براین اساس ذخیره آب این سازه نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته هم کاهش ۲۳ درصدی داشته است. سد کرج: سد کرج در فاصله ۶۳ کیلومتری شمال غربی تهران و در کیلومتر ۲۳ جاده کرج چالوس به منظور کنترل سیلاب‌های بهاره و جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیل، تامین آب شرب تهران، تنظیم آب برای مصارف آبیاری و کشاورزی اراضی حومه کرج و تولید انرژی برق آبی جهت کمک به شبکه سراسری برق به ویژه در ساعات اوج مصرف احداث شده است. افت بی سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته و به تبع آن کاهش ذخیره برفی استان موجب شده تا کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون به ۲۱۴ میلیون مترمکعب برسد که در مقایسه با ۳۲۵ میلیون مترمکعب سال گذشته، ورودی به سد افت ۳۵ درصدی را نشان می‌دهد. با این وجود بارش‌های مناسب سال ۹۷ باعث شده تا مخزن این سد مهم در شرایط خوبی قرار بگیرد. در حال حاضر حجم ذخیره آب سد کرج به ۱۸۰ میلیون مترمکعب رسیده، ۹۸ درصد آن پر است و در مقایسه با سال گذشته تنها یک درصد افت حجم مخزن پیدا کرده است.

سد لتیان: سد لتیان روی رودخانه «جاجرود» و در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و پنج کیلومتری بخش جاجرود به منظور تامین آب شرب تهران، تامین آب زراعی دشت ورامین، تولید انرژی برقابی و توسعه منابع آب شرب برای مصرف روز افزون تهران بزرگ احداث شده است. این سد هم در مقایسه با سال گذشته در شرایط خوبی به سر می‌برد به‌طوری که در حال حاضر ۹۰ درصد مخزن این سد دارای آب است و حجم مخزن آن نیز به ۶۸ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته تنها افت سه درصدی را نشان می‌دهد.

سد ماملو: سد ماملو در حدود ۴۵ کیلومتری شرق تهران روی رودخانه جاجرود و دو کیلومتر پایین‌تر از محل تلاقی رودخانه دماوند با رودخانه جاجرود با هدف بهره‌گیری از پتانسیل حوضه آبریز رودخانه جاجرود و دماوند، مهار سیلاب‌های حوضه‌های آبریز، تامین بخشی از آب شرب جنوب تهران و شهرهای مسیر و تامین بخشی از آب مورد نیاز صنعت احداث شده است. کل حجم آب ورودی به سدهای ماملو و لتیان از ابتدای سال آبی تاکنون حدود ۲۲۹ میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با ورودی ۳۵۴ میلیون مترمکعبی سال گذشته آب به این دو سد، روان‌آب‌های راه یافته به سمت دریاچه مخازن سدهای لتیان و ماملو کاهش ۳۵ درصدی داشته است. در حال حاضر ۶۶ درصد مخزن سد ماملو پر است و حجم آب موجود در مخزن سد هم به ۱۶۶ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته افت ۳۱ درصدی داشته است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 23 خرداد 97، کد مطلب: 3399827، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
خدا خودش به ما رحم کنه , معلوم نیست تا کی باید این مشکلات رو داشته باشیم
ا.ح75
ناشناس
United States of America
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
ا.ف75
با این وضعیت چطوری میخوایم تا اخر تابستون دووم بیاریم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین