پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۳۶۳۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
کرسی آزاداندیشی با عنوان "منطقه آزاد سیستان" به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه زابل برگزار شد.

شعار سال : کرسی آزاداندیشی شامگاه دوشنبه با موضوع "منطقه آزاد سیستان" به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه زابل برگزار شد. دو دانشجوی موافق و دو دانشجوی مخالف طرح ایجاد منطقه آزاد سیستان در این برنامه که با استقبال گستردهای از جانب دانشجویان روبه‌رو شد به طرح نظرات خود پرداختند و در نهایت محمد موسوی‌فرد، از کارشناسان برنامه ثریا به عنوان کارشناس کرسی به جمع‌بندی مباحث پرداخت.

در این کرسی موضوعاتی چون قاچاق در منطقه آزاد، شیوه اداره مناطق آزاد در کشور و همچنین تجارت چمدانی به گفت‌وگو گذاشته شد که توانست نظر دانشجویان را به موضوعات منطقه‌ای جلب کند.

یکی از دانشجویان موافق در این مراسم اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد سیستان می‌تواند کمک زیادی به ثبات سیستان داشته باشد چون باعث اشتغال‌زایی و رونق بازارچه مرزی منطقه می‌شود که در نهایت از روند فعلی مهاجرت منطقه جلوگیری می‌شود.

یکی از دانشجویان مخالف طرح نیز بیان کرد: تاکنون مناطق آزاد کشور دستاورد چندانی در پی نداشته‌اند و ضرورت دارد پیش از ایجاد منطقه آزاد سیستان زیرساخت‌های آن ایجاد شود. مناطق آزاد تاکنون باعث ایجاد شکاف طبقاتی و افزایش قاچاق به صورت قانونی در کشور شده‌اند. دیگر دانشجوی موافق گفت: ایجاد منطقه آزاد سیستان تنها راه نجات سیستان از بحران بیکاری و مهاجرتی است که اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کند در غیر این صورت بخش‌های زیادی از منطقه سیستان در چند سال آینده خالی از سکنه می‌شود.

دانشجوی مخالف دوم نیز اظهار داشت: اصل ایجاد منطقه آزاد برای صادرات و انتقال کالاهای ضروری مورد نیاز کشور است اما اکنون این مناطق آزاد به عامل اصلی پنچر شدن چرخه تولید کشور تبدیل شده‌اند و به چرخه اقتصادی ضربه وارد کرده‌اند. مناطق آزاد در کشور همچون منطقه آزاد چابهار موجب افزایش حاشیه‌نشینی شده‌اند و علاوه بر آن در حال حاضر در مناطق آزاد افراد غیربومی سود بیشتری می‌برند و افراد بومی تبدیل به باربر و سرایدار تاجران غیربومی شده‌اند. وی اضافه کرد: مشکلات زابل با ایجاد منطقه آزاد برطرف نمی‌شود، بلکه برطرف شدن مشکلات این منطقه نیازمند مدیریت صحیح به ویژه در زمینه بهره‌برداری از آب است. اگر هم قرار است منطقه آزادی ایجاد شود صرف منطقه آزاد تجاری به درد کشور نمی‌خورد، بلکه باید ترکیبی از مناطق آزاد صنعتی و تجاری باشد.

موسوی‌فرد کارشناس برنامه نیز در جمع‌بندی مباحث مطرح شده اظهار داشت: ما با اصل منطقه آزاد مشکلی نداریم ولی در حال حاضر سیاست‌های اداره مناطق آزاد در کشور پاسخگوی نیازهای کشور نیست و دلیل اصلی آن عدم سرمایه‌گذاری دولت در مناطق آزاد است. در حال حاضر مناطق آزاد برای دولت هزینه‌ای ندارند و درآمد خود را از راه فروش زمین و واردات کالا کسب می‌کنند. وی افزود: سیاست‌های اجرایی مناطق آزاد در حال حاضر شبیه به سیستم "ارباب- بردگی" غرب است در حالی که طبق قانون مناطق آزاد محل جذب سرمایه خارجی، تولید و اشتغال، صادرات کالاهای داخلی و محرومیت‌زدایی از مناطقی که امکان رشد و توسعه دارند است.

این کارشناس مباحث اقتصادی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد مناطق آزاد ما از جمله اروند، چابهار و قشم واردات بسیار زیاد و صادرات بسیار کم دارند و اشتغال ایجاد شده در مناطق آزاد کمتر از شهرهای معمولی بوده است. اساسی‌ترین مشکل زابل آب است و دولت باید با دیپلماسی این مشکل را با افغانستان برطرف کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، کدخبر: 1548054 تاریخ انتشار: 25 مهر 96، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
ای کاش که این کرسی های آزاد اندیشی در تمام مناطق ایران با دموکراسی کامل و بدون هیچ ترسی از بیان موضوعی قابل اجرا و عملی شدن باشد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین