پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۷۰۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
دکتر لطفعلی بخشی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین دلیل التهابات ارزی اخیر چیست اظهار داشت: قطعا یکی از دلایل این التهابات، مربوط به سه برابر شدن نقدینگی است

شعار سال: دکتر لطفعلی بخشی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین دلیل التهابات ارزی اخیر چیست اظهار داشت: قطعا یکی از دلایل این التهابات، مربوط به سه برابر شدن نقدینگی است، ولی در کنار این ماجرا باید مشکلات بین‌المللی و تحریم‌ها را نیز مدنظر قرار داد.

وی ادامه داد: با تحریم‌های آینده هم صادرات نفت ایران محدودتر می‌شود و هم گرفتن پول نفت برای ایران سخت‌تر خواهد شد. پول نفت هم بزرگترین درآمد ارزی دولت است و از آنجاست که به بازار تزریق می‌شود.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: برای تبدیل دارایی‌ها هجوم زیادی به بازار دارایی‌ها از جمله ارز و سکه صورت گرفت و مسائلی پیش آمد که شاهدش بودیم؛ البته حجم کلان نقدینگی هم از پیش زمینه این التهابات را فراهم کرده بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه درباره دلیل افزایش نقدینگی گفت: دولت‌های ایران کمتر فکر می‌کنند و معمولا برای حل مشکلات خود ساده‌ترین راه را در پیش می‌گیرند، راحت‌ترین راه هم این است که به بانک مرکزی بگویند «پول بده» و یا از بانک‌ها پول بگیرند و آن را خرج کنند، چرا که دولت‌ها نمی‌خواهند به خودشان زحمت بدهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه دولت‌های ما برای راحتی خودشان، منافع بلندمدت کشور را فراموش می‌کنند و محبوبیت خود را به منافع مردم ترجیح می‌دهند و برای اینکه محبوبیت خود را از دست ندهند، راه درست را انتخاب نمی‌کنند.

این اقتصاددان اظهار داشت: به طور مثال، اگر ما قیمت ارز را هرسال به نرخ تورم بالا می‌بردیم، تاثیرات این شوک‌ها به مراتب کمتر می‌شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نوداقتصادی، تاریخ 4 تیر 97، کد مطلب: 2112466: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
نقدینگی کجایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین