پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۰۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
سخنگوی دولت گفت: ایرانی‌هایی که در خارج از کشور هستند ارزشان را به داخل بیاورند و مردم هم ارز و طلای خود را به بازار بیاورند.

شعارسال: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت:‌ می توان جام جهانی را فرصتی برای ارزیابی نماد های ملی ایرانیان دانست، اولین موضوع ارق ملی ایرانیان بود. باید از بازیکنان و کادر فنی و همه کسانی که حمایت کردند تشکر کنیم؛ مساله دیگر حمایت از تیم ملی بود که قابل توجه بود که نتیجه ارق و حمایت ملی سربلندی ایران بود.

سخنگووی دولت با بیان اینکه قدرت خرید ایرانیان به پول ملی بسته است و روزهای خوبی برای پول ملی نمی‌گذرد، گفت:‌ فرزندان ایران از سال 92 برای ارزش پول ملی مذاکره کردند، تا سال گذشته توانستیم پول ملی را از نوسانات خارجی دور کنیم.

وی ادامه داد: همه شاهدید به عنوان ملت متعهد به خاطر تمدن ملی و اعتقادات مذهبی وفادار هستیم، تا سال پیش هم همه چیز خوب بود، ما از پیمان بین المللی عدول نکردیم، ترامپ علیه جهان جنگ اقتصادی راه انداخته است مردم بدانند دولتشان عامل بی ثباتی پولی نیست بلکه به خاطر زیاده خواهی آمریکا است همه در مقابل آن مقاومت می کنند، اولین گام ما انتخاب عدد 4200 برای قیمت دلار بود.

نوبخت با بیان اینکه از اول فروردین تا سوم خرداد 11 میلیارد و 162 میلیون دلار با قیمت 4200 تومان پرداخت شد، افزود:‌ عرضه ارز نسبت به سال قبل بیشتر شده است ما در توازن عرضه و تقاضا مشکلی نداریم، ما در سه ماهه اول 60 درصد درآمدهایمان نسبت به سال قبل و 74 درصد در آمد نفت‌مان بیشتر شده این آمار نشان می دهد اقتصادمان تا اینجا مشکل ندارد، ما تا سال 1399 بودجه اضطراری داریم، دولت برنامه دارد اما نیاز به اعلام نیست، تیمی در آمریکا برای حتی بانک های کوچک که با ما کار نمی کنند تماس می گیرند و تشکر می کنند.

سخنگوی دولت یادآور شد: ایرانی‌هایی که در خارج از کشور هستند ارزشان را به داخل بیاورند و مردم هم ارز و طلای خود را به بازار بیاورند دولت که به دنبال تقویت پول ملی است نیاز به حمایت ملی دارد، انتظار از دولت به حق و به جاست، هیچ کاری دولت بدون حمایت ملت نمی تواند پیش ببرد.

وی گفت:‌ از مردم می خواهیم ارز خود را به بازار وارد کنند. آیا نیاز خانواده‌ها 7 میلیون سکه است مردم باید کمک کنند. ترامپ خیرخواه ما نیست ما باید خودمان خیر خواه خودمان باشیم، انتظار از دولت به جاست ولی دولت هیچ کاری را نمی تواند بدون حمایت مردم پیش ببرد .

سخنگوی دولت در مورد نظارت بر بازار تصریح کرد: انتظار داریم قوه قضائیه وارد عمل شود، اتحادیه های صنفی الان کجا هستند باید از مردم حمایت کنیم، انتظار از عرضه کنندگان این است که اقدام دولت را تکمیل کنند، ما از دستگاه های اطلاعاتی‌مان انتظار داریم ببیند این افراد که گران‌فروشی می کنند چه کسانی هستیم، به همین جهت هفته گذشته رئیس‌جمهور جلسه ای با ستاد اقتصادی و فعالان اقتصادی داشت.

وی تاکید کرد: عدم رأی دادن مجلس به ایجاد وزارت خانه های جدید غیر کارشناسی بود و کمک به دولت نشد. آقای رئیس جمهور به مصالح ملی فکر می‌کنند دنبال دفاع از شخصیت خودشان نیستند.

نوبخت در مورد اینکه چرا دولتمردان به میان تجمعات صنفی نمی‌روند، گفت:جلساتی با صنوف برگزار شده که حتی عالی‌ترین مقام یعنی رئیس‌جمهور هم در آن شرکت می‌کنند، ما علاقه‌مندیم حرف کسانی که نظری دارند بزنیم و مطالب را به آنها بگوییم، بهترین راه گفت‌وگوی مستقیم است، تصمیمی برای دو نرخ بودن بنزین گرفته نشده اما در بحث‌های کارشناسی برای مصرف رو به زیاد سوخت گزینه‌های زیادی مطرح شده است.

وی تصریح کرد: مسائل ارزی از سال گذشته شکل گرفت و یک سلسله تهدیدات خارجی و انتظارات تورمی در داخل باعث آن شد. خوشبختانه یک بخشی از نقدینگی به سمت تولید و بورس رفته است، دولت بر سر پیمانش برای واردات با ارز 3800 و 4200 تومان است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا لازم نیست رییس‌جمهور با توجه به اتفاقاتی که دیروز در بازار رخ داد با مردم شفاف و مستقیما به گفت‌وگو بنشیند، اظهار کرد: فراموش نکنید که رییس‌جمهوری همیشه در اظهارات‌شان صرفا به دنبال شخص خود و شخصیت خویش نیستند، بلکه منافع ملی را هم در نظر می‌گیرند و به آن می‌اندیشند پس اگر اظهارنظری را نافی این منافع بدانند بر زبان نمی‌آورند اما در شرایطی که فضا مهیا باشد قطعا موضوعاتی را مطرح می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برنامه‌ای برای برگزاری جلسه با بازاریان دارد، گفت: جلساتی با روسای صنوف و اتحادیه در بالاترین سطح با حضور رییس‌جمهور برگزار می‌کنیم تا حرف‌های آنها را بشنویم. ما علاقه‌مند هستیم نظرات دیگران را بشنویم و جواب خود را هم بدهیم که گفت‌وگوهای مستقیم بهترین راه است. ما استدلال و برنامه داریم و به سوالات مطرح شده حتما جواب می دهیم. در سازمان برنامه و بودجه هم همیشه معترضان در داخل سالن جمع کرده و حرف‌های آنها را شنیده و پاسخ می‌دهیم البته محل‌هایی برای تجمع مشخص شده که باید سازوکار آن طراحی شود تا تجمعات در آن مکان‌ها برگزار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت تصمیم دارد سوخت را دو نرخی کند، خاطرنشان کرد: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و بحث‌ها درباره نحوه مدیریت مصرف سوخت که در حال افزایش است درسطح کارشناسی دنبال می‌شود. اگر در این زمینه به جمع‌بندی قطعی برسیم حتما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سخنگوی دولت تقویت پول ملی را در گرو کمک فعالان اقتصادی و مردم به دولت برشمرد و گفت: دولت نمی‌تواند تمام نیاز در مورد تبدیل ریال به ارز و سکه را پاسخ دهد. انتظار تورمی به هر حال بر بازار تاثیر می‌گذارد. افزایش قیمت غیرواقعی ارز دلیل اقتصادی ندارد بلکه دلیل آن سیاسی بود، کسانی که این آتش را باد می‌زنند بدانند که گرم نمی‌شوند بلکه می‌سوزند.

نوبخت درباره میزان ثبت سفارش نیز گفت: تاکنون 31 میلیارد و 457 میلیون دلار ثبت سفارش شده است که حدود 19 میلیارد دلار برای کالاهای واسطه‌ای، حدود پنج میلیارد دلار برای کالاهای سرمایه‌ای، سه میلیارد دلار برای کالاهای مصرفی، دو میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و یک میلیارد دلار برای سایر کالاها ثبت سفارش شده است که تاکنون بیش از 22 میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده و بیش از 11 میلیارد دلار هم پرداخت شده است. پارسال تا این مقطع 29 میلیارد دلار ثبت سفارش شده است.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات اقتصادی ناشی از فشارهای خارجی است یا ناکارآمدی کابینه؟ تصریح کرد: این مشکلات بعد از تهدیدها و اظهارنظرها در مورد تحریم‌ها آغاز شد و این عامل بیرونی بود، اما در داخل کشور هم انتظار تورمی ایجاد شد و ریال ابتدا به سمت بازار ارز و سپس به سمت بازار سکه فشار آورد و اکنون هم نقدینگی به سمت بازار سرمایه و بورس رفته است که این اقدام قابل تقدیر است. در مقابل سیاست دولت این بود که نیازمندی‌های کشور را با ارز 4200 تومانی تامین دهد و بر سر پیمان خود در این زمینه ماند البته هنوز تحریم‌ها شروع نشده است ولی دولت برای آن شرایط هم برنامه دارد.

نوبخت با اشاره به اینکه اگر فعالان اقتصادی و مردم کمک دولت نکنند، دولت نمی‌تواند پول ملی را تقویت کند، گفت: دولت نمی‌تواند تمام نیاز در مورد تبدیل ریال به ارز و سکه را پاسخ دهد. انتظار تورمی به هر حال بر بازار تاثیر می‌گذارد. افزایش قیمت غیرواقعی ارز دلیل اقتصادی ندارد بلکه دلیل آن سیاسی بود، کسانی که این آتش را باد می‌زنند بدانند که گرم نمی‌شود بلکه می‌سوزد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ترمیم کابینه تصریح کرد: هر وقت رییس‌جمهور احساس کند حتما این کار انجام می‌شود.

نوبخت در مورد جلسه هماهنگی شورای اقتصادی سران قوا نیز گفت: شنبه در جلسه هماهنگی شورای اقتصادی سران قوا هم اعلام کردیم که دولت ریز برنامه های لازم و اضطراری را برای بدبینانه ترین شرایط تا سال ١٣٩٩ تدوین کرده است اما اعلام نمی کنیم؛ چرا که آمریکایی ها در صدد ضربه زدن به اقتصاد کشور است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی  مشرق، تاریخ انتشار: 5 تیر1397 ، کدخبر: 868712،www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
شما خودتون دشمن داخلی هستید که با این وضع دلار و اقتصاد کری نمی کنید
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین