وی با بیان این که جایگزینی سالانه ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار دستگاه ماشین فرسوده کشاورزی نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان مشوق دارد، تصریح کرد: ماشین های فرسوده کشاورزی با عمر بالای ۱۳ سال باید اسقاط و از چرخه تولید خارج شود و این ماشین های فرسوده به علت تورم، دارای قیمت قابل توجهی هستند در حالی که شرکت های اسقاط کننده قیمت وزنی این ماشین ها را محاسبه و پرداخت می کنند.
عباسی ادامه داد: میان قیمت وزنی و اسقاطی ماشین های فرسوده کشاورزی و قیمت بازار، فاصله وجود دارد و دولت لازم است این فاصله را برای ترغیب کشاورزان به جایگزینی پوشش دهد و ما به التفاوت آن را به کشاورزان پرداخت کند.
وی اظهار داشت: ما به دنبال آن هستیم ما به التفاوت قیمت ماشین های اسقاطی و قیمت بازار این ماشین ها را از محل صرفه جویی سوخت کشور تامین کنیم.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: بیش از ۱۳۰ شرکت اسقاط کننده خودرو را شناسایی کرده ایم که می توانند در اجرای این طرح به ما کمک کنند و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت نیز علاقه مند به همکاری برای اجرای طرح مذکور است.
وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که طرح جایگزینی تراکتورها و کمباین های فرسوده برداشت غلات با تامین بخشی از مابه التفاوت قیمت ها به تدریج در سال جاری آغاز شود.
عباسی با بیان این که نیمی از تراکتورها و کمباین های برداشت برنج و غلات عمر بالای ۱۳ سال دارند، اجرای این طرح را برای ارتقای کیفیت عملیات کشاورزی، کاهش مصرف سوخت، کاهش ضایعات و انجام به موقع عملیات کشاورزی ضروری خواند.
وی درباره تاثیر قیمت ماشین های کشاورزی از نوسانات ارزی گفت: تکیه ما بر صنعت داخلی است، بنابراین نوسانات ارز تاثیر چندانی در قیمت این ماشین ها ندارد.
رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تصریح کرد: ۱۰۰ درصد تراکتورهای متوسط در داخل تولید می شود و تولید و ساخت تراکتورهای نیمه سنگین حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزبری دارند.
شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت وزارت جهادکشاورزی ، تاریخ انتشار 10 تیر 97 ، maj.ir
وی ادامه داد: در مسئله استفاده از دانش بنیانها درافزایش کیفیت ورود نداشتیم، اما الان از دانش روز با همکاری سپاه در حال فعالیتیم. ما از دانش روز برای برداشت استفاده میکنیم. کارخانه کمباین سازی را میتوانیم با دانش روز بهتر کنیم. دولتهای گذشته برای به روز رسانی کمباینها کمک نکردند و الان ۴۰ درصد شرکت کمباین سازی درحال فعالیت است. کشور در تحریم بود و اتوبوس وارد نمیشد. در آستان قدس، به جای اینکه واردات انجام بدهیم و ارزهایمان از دست برود، در شرکت شهاب خودرو، اتوبوسها را بازسازی میکردیم.
رحمتی در پایان اظهار داشت: در این تفاهم، بازسازی کمباینهای فرسوده در اولویت است و با هزینه کمتر، بهره وری بیشتر را خواهیم داشت. یک بند هم اضافه کنیم تا از مرکز دانش بنیانها استفاده کنیم و ظرفیت کمباینهای کشور را هم افزایش دهیم.
در ادامه این مراسم، سیدجواد ساداتی نژاد؛ وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه از ۱۵ شهریور کشت پاییزه گندم شروع میشود، ادامه داد: امسال ۵ میلیون هکتار کشت دیم خواهیم داشت و ستاد اجرایی فرمان امام در مسئله دیم زارها به ما کمک میکند و از ۴۰۰ هزار کشاورز حمایت میکنیم.
وی افزود: ۲۰ هزار کمباین در کشور داریم که ۵۴ درصد آن فرسوده است. امسال همکاری خوبی را در راستای بهره وری با آستان قدس و شرکت کمباین سازی شروع شده و امیدواریم ظرف سه سال وضعیت ما در این حوزه مطلوب شود و به رشد ۱۰ هزار میلیارد تومانی آورده خود برسیم. امسال ۱۰۰۰ کمباین جدید در جهت نوسازی اضافه خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی در پایان سخنانش اظهار داشت: هرچه تکنولوژی کمباینها بالا برود به نفع جهادکشاورزی است. شرکت کمباین سازی ایران جزو خانواده جهادکشاورزی است و منافع این شرکت خصوصی به صورت ۱۰۰ درصدی برای وزارت جهاد کشاورزی است. این کار را فصلی نو میدانم در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی.