پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۱۳۸۷۱۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
از سال ۱۳۸۹ تا کنون، مسئولان ارشد وزارت علوم و مشخصاً سازمان امور دانشجویان این نهاد به دنبال اجرایی کردن طرحی است که آن را «تاک» نامیده است؛ طرحی که حروف اختصاری تنوع، انتخاب و کیفیت را در بر می‌گیرد و به ظاهر به دنبال افزایش رفاه دانشجویان در بخش تغذیه است.

شعارسال: از سال ۱۳۸۹ تا کنون، مسئولان ارشد وزارت علوم و مشخصاً سازمان امور دانشجویان این نهاد به دنبال اجرایی کردن طرحی است که آن را «تاک» نامیده است؛ طرحی که حروف اختصاری تنوع، انتخاب و کیفیت را در بر می‌گیرد و به ظاهر به دنبال افزایش رفاه دانشجویان در بخش تغذیه است.

 با اجرایی شدن طرح «تاک» در تعدادی از دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه کاشان، عملاً این طرح از سوی دانشجویان با استقبال چندانی مواجه نشد و این عدم رضایت دانشجویان باعث شده است که علی رغم گذشت نزدیک به ۸ سال از زمان مطرح شدن این برنامه، هنوز بسیاری از دانشگاه‌ها به ثبت آن نروند.

با اینکه مسئولان سازمان امور دانشجویان و معاونت‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها علاقه فراوانی به اجرایی شدن این طرح دارند و نهایی شدن آن می‌تواند بار سنگینی را از دوش آن‌ها برداشته و به بخش خصوصی منتقل کند، اما نارضایتی دانشجویان و بی اعتمادی آن‌ها به مسئولان عامل مهمی بوده که تا کنون مانع اجرایی شدن این طرح شده است.

به رغم نقد‌های فراوانی که در مورد این طرح تاکنون مطرح شده است، اخیراً یکی از فعالین صنفی دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان در رابطه با چرایی ضدیت این طرح با منافع دانشجویان مطلبی را نگاشته که قابل تأمل است.

در این نوشته که به قلم بابک ثبوتی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان نوشته شده در مورد معایب طرح «تاک» برای دانشجویان و منافع آن برای مسئولان دانشگاهی و وزارت علوم آمده است:

چندیست طرح " تنوع، انتخاب و کیفیت " که به اختصار " تاک " نامیده می‌شود در ادامه سیاست‌های خصوصی سازی دانشگاه ها، در برخی دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود. در این طرح که با حمایت و توصیه‌ی صندوق رفاه دانشجویان در دستور کار دانشگاه‌های سراسر کشور قرار گرفته است، یارانه‌ای به عنوان یارانه غذا به صورت ژتونی به دانشجویان ارائه می‌شود تا بتوانند با پرداخت ما به التفاوت هزینه آن با مبلغ ژتون، بجای استفاده از غذای سلف دانشگاه با مبلغ غذای دانشجویی، از سلف‌های آزاد دانشگاه استفاده نمایند.

در این طرح با توجه به کیفیت بالاتر غذا‌های سلف‌های آزاد (که خود جای سئوال دارد که چرا باید کیفیت غذای دانشجویی از غذای متداول به مراتب کمتر باشد) و همچنین منوی بازتر رستوران ها، تنوع و انتخاب را در کنار کیفیت بالاتر به دانشجویان ارائه می‌دهد.

اما این فقط یک روی سکه و ظاهر خوب و خوش آن می‌باشد و هرروز که می‌گذرد مشکلات این طرح خوش آب و رنگ به وضوح نمایان میشود. مشکلی که در همان روز‌های اول خودنمایی می‌کند، هزینه‌ی زیادی است که دانشجویان هر روزه باید علاوه بر ژتون‌های دانشگاه به رستوران‌ها بپردازند.

البته شاید با خود بگویید که دانشجویان می‌توانند بجای استفاده از این طرح از همان سلف دانشجویی استفاده نمایند که در پاسخ می‌گوییم که با اجرای طرح تاک، با توجه به یارانه‌ی تعلق گرفته از طرف دانشگاه به هر نفر در این طرح که بسیار کم در مقابل یارانه‌ی پرداختی به ازای هر پرس غذای دانشجویی می‌باشد (مبلغ ژتون طرح تاک در دانشگاه‌ها بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان، ولی مقدار یارانه به ازای هر پرس تقریبا بین ۴۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تومان میباشد) به نفع دانشگاه است که دانشجویان به سمت این طرح رفته و تعداد دانشجویان کمتری از سلف دانشجویی استفاده نمایند.

به این منظور کار‌های مختلفی مانند کاهش کیفیت غذای سلف، کاهش دورچین‌های غذای دانشجویی، تعطیلی موقت و بعضا دائم سلف‌های دانشجویی و ... در دستور کار معاونت‌های دانشجویی دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

از سویی دیگر با افزایش قیمت‌ها در هر سال، مقدار قیمت ژتون‌های طرح تاک نسبت به افزایش قیمت‌های غذا‌ها ناچیز بوده و در مدت چند سال، این یارانه‌ها عملاً به مقدار ناچیزی (مانند ارزش یارانه‌ی دولت که هرساله ارزش کمتری نسبت به سال گذشته دارد) تبدیل خواهند شد و کم کم یارانه‌ی غذا از چرخه‌ی وزارت علوم و صندوق رفاه دانشجویان حذف خواهد شد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه این طرح، دانشگاه را بیشتر به سمت خصوصی سازی می‌برد، با اجرای این طرح تمامی مسئولیت‌های مربوط به کیفیت و کمیت غذا‌ها را بر عهده پیمانکاران می‌اندازند و خود را از تمامی مسئولیت‌ها مبرا می‌دانند که عملاً دانشجو را با پیمانکار مواجه می‌کنند که با توجه به عدم پاسخگو بودن عموم پیمانکاران در قبال دانشجویان، مشکلات عمده‌ای مانند کم شدن مقدار غذا‌ها با نوسانات قیمت، تغییر آنالیز غذا‌ها و ... به صورت خودسر و بدون هماهنگی می‌گیرد.

بر اساس مطالب مذکور، در شرایط کنونی نگرانی‌ها به حق و فراوانی در مورد سرنوشت طرح «تاک» و نتایج آن در میان دانشجویان وجود دارد که آن‌ها را از پیوستن و حمایت از آن منع می‌کند؛ شرایط مهمی که مسئولان سازمان امور دانشجویان هنوز برای آن پاسخ مطمئن و قانع کننده‌ای نیافته اند و همچنان به شکل سنتی در حال ارائه خدمات تغذیه به دانشجویان هستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک، تاریخ انتشار: 12تیر1397 ، کدخبر: ۸۱۳۳۴۵،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
وضعیت تغذیه دانشجویان در دانشگاه های ایران واقعا اسف بار است ؛ این مشکل را باید سریع تر رسیدگی کرد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
چه خوب به همچین موسسه ای که نیروهای خلاق و دانشجو داشته باشد نیاز داشتیم
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
ن.ف83
کاملا طرح بد و غیر قابل قبول می باشد و به ضرر دانشجویان است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین