پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۴۰۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
راهنمای ساماندهی مدرسه‌محور برای سال تحصیلی ۹۷-۹۸ ابلاغ شده است که براین اساس اولویت تخصیص نیروی انسانی با مدارس دولتی است و مدیر و معاونین، سرپرستان بخش هنرستان‌ها و مشاوران باید ساعاتی را در طول هفته تدریس کنند.

شعار سال: دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی برای سال تحصیلی 97-98 ابلاغ شده است.

طبق گفته‌های اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، در تمام استان‌ها ساماندهی مدارس دولتی تا پایان مردادماه سال جاری انجام خواهد شد و پس از اطمینان از تأمین کارکنان آموزشی و پرورشی مدارس حداقل به میزان سال تحصیلی گذشته اعم از معلم، معاون پرورشی، معاون آموزشی و مربی پرورشی، در صورت وجود نیروی رسمی-پیمانی و یا غیرموظف، نیروی انسانی به سایر واحدهای سازمانی خارج از مدرسه اختصاص می‌یابد.

در راهنمای ساماندهی مدرسه‌محور برای سال تحصیلی 97-98 آمده است:‌

توزیع ساعات تدریس مدیر و معاونین مدارس(6 ساعت)، سرپرستان بخش هنرستان‌ها(12 ساعت) و مشاوران(10 ساعت)به استثنای معاونین اجرایی مدارس و مدیر و معاون مدارس استثنایی میان مناطق برعهده کارگروه ساماندهی استان و در بین مدارس برعهده مناطق است.

ادارات کل آموزش و پرورش باید با هماهنگی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی نسبت به ساماندهی و تعیین محل فارغ التحصیلان و تمام دانشجویانی که بیش از 9 نیم سال از دوره تحصیلی خود گذارنده‌اند حداکثر تا 31 مرداد 97 اقدام کنند. همچنین به کارگیری دانشجومعلمانی که بیش از 4 نیمسال تحصیلی (حداقل 72 واحد درسی) را گذارنده‌اند به صورت حق التدریس(غیرموظف) با رعایت تراز کارکنان آموزشی استان بلامانع است و ملاک محاسبه حق الزحمه آنها فوق دیپلم خواهد بود.

* ادامه خدمت حق‌‌التدریس‌ها در مناطق روستایی و محروم

تخصیص نیرو به مراکز درمانی و رفاهی تعاونی‌ها، مدارس تطبیقی(به استثنای مدیر) از منابع دولتی ممنوع است. همچنین ادامه خدمت افراد مشمول تبصره 10 ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس که در سنوات قبل به کارگیری شد‌اند مشروط به داشتن کد پرسنلی معتبر و به صورت تمام وقت 24 ساعت در هفته در سقف ساعت حق التدریس تجویز شده در مناطق روستایی و محروم بلامانع است.

خرید خدمات آموزشی در سال تحصلی 97-98 براساس سهمیه و ضوابط مربوط که توسط معاونت توسعه و پشتیبانی ابلاغ خواهد شد، از طریق قرارداد با موسسان مدارس غیردولتی است و ثبت‌نام دانش‌آموزان تحت پوشش این طرح باید در سامانه سناد و واحد سازمانی با عنوان بسته حمایتی انجام شود.

* شرایط خاص هنرستان‌ها

در هنرستان‌ها به ازای هر رشته در زمینه‌های صنعت و کشاورزی و رشته طراحی و دوخت در زمینه خدمات مشروط به داشتن حداقل 30 هنرجو در هر رشته یک سرپرست تمام وقت تعلق می‌گیرد که تعداد آنها در فرم تراز کارکنان آموزشی ذیل ستون مدیر و معاون لحاظ می‌شود.

* 12 ساعت تدریس در هفته برای سرپرست بخش

هر سرپرست بخش باید 12 ساعت در هفته در دروس مهارتی یا فنی مرتبط با گروه مربوط تدریس موظف داشته باشد. ساعات تدریس سرپرست بخش در تراز کارکنان آموزشی استان محاسبه می‌شود. در هنرستانهای کاردانش مانند هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای مبنای تخصیص سرپرست بخش(رشته) است.

در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش چنانچه بیش از یک رشته در گروه هنر دایر باشد یک سرپرست بخش تعلق می‌گیرد به منظور ظرفیت بهینه از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، تخصیص هنرآموز و استادکار به شیوه تکمیل ظرفیت حداکثر به مدت دو روز برای هررشته به صورت غیرموظف با موافقت کارگروه ساماندهی استان بلامانع است.

* مدارس خاص

* تخصیص مدیر به مدارس خاص پس از تامین نیاز مدارس دولتی

تخصیص مدیر به مدارس وابسته، انواع مدارس غیردولتی و مدارس وابسته به سازمان زندانهای کشور با 91 دانش آموز و بیشتر پس از تأمین کارکنان آموزشی مدارس دولتی با رعایت تراز آموزشی و توافق با ذی حسابی و کارگروه ساماندهی استان بلامانع است.

تأمین نیروی آموزشی، پرورشی و پشتیبانی تخصصی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی مطابق مدارس دولتی عادی با نیروهای موظف و غیرموظف مجاز است. نیروهای مورد نیاز دروس تکمیلی و فوق برنامه و نیروهای پشتیبانی تخصصی مازاد بر درجه بندی مدارس عادی از طریق ساعات غیرموظف نیروهای رسمی و پیمانی و از محل درآمدهای مدرسه تأمین خواهد شد.

تأمین کارکنان آموزشی مدارس تخصصی ورزش مطابق برنامه درسی مصوب در سقف سال تحصیلی قبل و مراکز حرکات اصلاحی در صورت وجود نیروی موظف مرتبط و عدم پرداخت حق التدریس در رشته تدریس مربوط مجاز است.

با توجه به نامه مورخ 12 خرداد 97 اداره کل امور شاهد و ایثارگران برای هر دانش اموز شاهد طرح پراکنده که در مدارس دولتی عادی تحصیل می‌کند یک ساعت در هفته معلم راهنما تعلق می‌گیرد. صدور ابلاغ معلمان راهنمای طرح پراکنده شاهد به میزان مقرر صرفا برای معلم یا معلمان واجد شرایط مدرسه محل تحصیل دانش‌آموزان شاهد با پیشنهاد مدیر مربوط مجاز خواهد بود.

* پیش دبستانی

ثبت نام نوآموزان دوره پیش دبستانی با حمایت مالی دولت صرفا از طریق خرید خدمات آموزشی از مراکز پیش دبستانی غیردولتی مجاز خواهد بود. پذیرش این نوع نوآموزان در دبستان‌های دولتی تحت هر عنوان ممنوع است.

* ضوابط تأسیس یا ادامه فعالیت مدارس دولتی

فعالیت دبستان روستایی و عشایری با تعداد دانش‌آموز کمتر از حد نصاب با مدیرآموزگار با رعایت نسبت دانش‌آموز به معلم بلامانع است. همچنین فعالیت همزمان مدرسه عشایری ثابت و مدرسه عادی دولتی با دوره تحصیلی مشترک در یک روستا مجاز نیست.

فعالیت مدارس متوسطه اول و متوسطه دوم، با تعداد دانش‌آموزان کمتر از حد نصاب مقرر در مناطق روستایی و عشایری مشروط به عدم دستری به مدرسه شبانه روزی به صورت ضمیمه با رعایت شاخص نسبت دانش‌آموز به معلم در سطح استان مجاز خواهد بود. در این صورت یکی از دبیران و هنرآموزان مدرسه ضمن کاهش 6 ساعت از تدریس موظف هفته‌ای به صورت تمام وقت معاون- دبیر یا معاون-هنرآموز انجام وظیفه می‌کند.

چنانجه در نوبت صبح دبیرستان یا هنرستان کاردانش نیروی غیرموظف به کارگیری شده باشد تشکیل نوبت دوم فقط با تخصیص نیرو به صورت غیرموظف مجاز است.

چناچه مجموعه کلاسهای درس دایر شده از یک دوره تحصیلی و در یک جنس در یک فضا بیشتر از تعداد کلاس کالبدی فضا باشد دایرکردن آموزشگاه نوبت دوم در آن فضا مجاز است. گروه ساماندهی استان و منطقه بر روند دو نوبتی شدن مدارس مناطق تابعی نظارت خواهند کرد.

با توجه به اولویت مطلق تأمین نیروی انسانی مدارس دولتی و مدیران مورد نیاز پژوهشسراها و کانونهای فرهنگی و تربیت، مجتمع ورزشی و دارالقرآنها تخصیص نیرو به فعالیت‌های سازمانی این بخش پس از اتمام سازماندهی مدارس و تأمین مدیران آنها با استفاده از ساعات موظف و غیرموظف باقیمانده از سقف تراز کارکنان آموزشی استان مجاز است به عبار دیگر تأمین نیروی مورد نیاز مشمول این بخش منوط به رعایت تخصیص نیرو به مدارس براساس میزان پیش بینی شده در تراز کارکنان آموزشی خواهد بود.

تأمین نیروهای مراکز مشاوره به هر 350 دانش آموز مدارس دولتی یک ساعت وخدمات روانش شناختی و هسته مشاوره در محدوده پستهای سازمانی مصوب در حد امکان (وجود نیروی موظف مرتبط و عدم پرداخت حق التدریس به فعالیت مشاوره در متوسطه اول) با رعایت دستورالعمل اجرایی مورخ 20 مهر 89 بلامانع است.

تامین نیروی مورد نیاز گروه‌های آموزشی با ساعات باقیمانده از تراز کارکنان آموزشی استان در دوره های ابتدایی، متوسطه اول و دوم مجاز است با توجه به استقرار پایه‌های جدید در دوره متوسطه دوم در صورت عدم وجود کسر ساعت موظف خرید خدمات آموزشی در سقف سهمیه پیش بینی شده در تراز کارکنان آموزشی استان بلامانع است.

* ضوابط خاص مدارس استثنایی

تشکیل کلاس‌های درس با حداقل و حداکثر تعداد نوآموز و دانش آموز در دوره‌های مختلف تحصیلی و گروه‌های استثنایی مطابق جدول ذیل است.

کلاسهای چند پایه با حداقل 4 و حداکثر 7 نفر و کلاس‌های چند پایه گروه‌های چند معلولیتی و رفتاری- هیجانی و طیف اوتیسم با حداقل 3 و حداکثر 5 نفر تشکیل می‌شود. همچنین تشکیل کلاسهای چند پایه با بیش از سه پایه تحصیلی ممنوع است.

به کارگیری نیروهای توانبخشی طرحی وزارت بهداشت، معلم رابط طرح تلفیقی و مربیان مراکز و مشکلات یادگیری مطابق سهمیه ابلاغی سازمان مدارس استثنایی در نامه 8 خرداد 97 در تراز کارکنان استانی کشور براساس درجه بندی مدارس مجاز است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 21تیر 97، کدمطلب: 1773631، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین