شعار سال: رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش، ثبت نام بیقید و شرط دانشآموزان دارای شرایط را یک اصل دانست که باید مدیران آن را رعایت کنند.
علیرضا کمرئی با اشاره به آغاز فصل ثبتنام اظهار کرد: بر اساس ماده ۴ آیین نامه اجرایی مدارس، مدیر مدرسه به عنوان نماینده آموزش و پرورش منطقه مسئول حسن اجرای فعالیتهای آموزشی ، پرورشی، مالی و اداری مدرسه است و در کلیه امور مدرسه مسئولیت دارد و موظف است بر اساس مقررات با برنامهریزی مناسب و استفاده از مشارکت کارکنان و دانش آموزان و والدین آنها و با بهره گیری از امکانات و ظرفیتهای داخل و خارج از مدرسه جهت تحقق اهداف مصوب دوره تحصیلی تلاش کند.
وی افزود: بر اساس ماده ۵ همین آیین نامه مدیر مدرسه موظف است با استفاده بهینه از منابع مالی دولتی و با بهره گیری از مشارکتهای اختیاری مردمی و کمکهای خیرین و تقویت منابع اعتباری مدرسه شرایط لازم را برای اجرای مناسب برنامه مدرسه فراهم کند.
کمرئی با اشاره به ماده ۸ قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب سال ۱۳۷۲ تصریح کرد: بر اساس این ماده قانونی وهمچنین آیین نامه اجرایی مدارس، بهره گیری از کمکهای داوطلبانه مردمی به لحاظ قانونی اشکالی ندارد اما طبق ماده ۴ آیین نامه اجرایی مدارس، مقررات مبنای کلیه فعالیتهای مدرسه است، بنابراین باید دید علی رغم آنکه قوانین و آیین نامهها جلب مشارکتهای داوطلبانه را مجاز دانسته، چگونه مدیران مدارس به عنوان مجریان اصلی قانون و رعایت کنندگان آیین نامه ها و دستورالعمل ها و همسو با سیاستهای وزارت آموزش و پرورش عمل کنند.
وی اعتماد مردم به آموزش وپرورش را بزرگترین سرمایه اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: همواره مدیران نگهبانان حقوق مردم و ارزشهای مدرسه هستند و عملکرد قانونی آنها مورد حمایت مراجع نظارتی از درون و بیرون دستگاه آموزش و پرورش است، بنابراین وقتی مدیران در مقابل احکام صریح بخشنامه ها و دستورالعمل ها قرار می گیرند دیگر ضرورتی به تفسیر وعملکرد سلیقه ای ندارند ، بلکه بین قاعده جلب مشارکت داوطلبانه و ممنوعیت اخذ وجه در فصل ثبت نام در اجرای دستورالعمل و بخشنامه های مربوطه تکلیف قانونی مشخصی دارند لذا نه تنها خود را مقابل قانون قرار نمی دهند بلکه قوانین و مقررات را اجرا می کنند و ازاین طریق حقوق مردم را در امر آموزش و تحصیل تامین کنند.
رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات،گفت: اصل بر ثبت نام بی قید و شرط دانش آموزان واجد شرایط به عنوان یک حق است نه جلب مشارکت مالی حتی بصورت داوطلبانه. عاملی که اغلب سبب مخدوش شدن رابطه خانوادهها و مدرسه میشود.
وی با اشاره به شرایط دشوار مالی مدارس اظهار کرد: اگر خانوادهها مشارکت نکنند مدیران با مشکلاتی مواجه خواهند شد، اما فراموش نکنیم محدودیت تقاضای مشارکت به فصل ثبت نام باز میگردد، البته آموزش و پرورش همواره نگران الزام و اجبار در برخی مدارس برای جلب مشارکت و همچنین ایجاد حس اکراه در والدین است چرا که تنش در روابط دونهاد مهم تربیتی خانواده و مدرسه برای جامعه سودمند نیست و نظام تعلیم و تربیت را دچاراخلال میکند و به همین دلیل ما فرصت مشارکت را به سال تحصیل موکول کردهایم تا مدیران با فراغتی بیشتر از طریق تبیین برنامهها و اقناع خانوادهها، بخشی از نیازهای مالی را در قالب کمکهای داوطلبانه تامین کنند و از مظان اتهام دریافت اجباری وجه دور بمانند.
کمرئی خاطرنشان کرد: بر این باوریم که ارزش و برکت مشارکتی که از روی اختیار و میل و رغبت باشد حتی اگر نسبت به گذشته به لحاظ عدد و رقم کاهش یافته باشد ارزشمندتر از مقادیری است که به اکراه پرداخت شده است بر همین اساس تقاضای مشارکت مالی در فصل ثبت نام برای مدارس عادی دولتی، هیات امنایی و نمونه دولتی به موجب مقررات فعلی مجاز نیست.
وی با اشاره به شرایط مشارکتهای مردمی در مدارس غیر دولتی گفت: مدارس غیر دولتی مطابق با الگوی اعلام شده برای شهریه و نیز مدارس استعدادهای درخشان به مقادیر معلوم شده تحت عنوان حق الثبت و مدارس شاهد طبق ضوابط تعیین شده مجاز به جلب مشارکت خانوادهها بابت بخشی از هزینه کلاسهای فوق برنامه هستند، این مدارس میتوانند در فرآیندی شفاف به میزان مقرر و نه بیشتر، حتی در فصل ثبت نام تقاضای مشارکت کنند.
رئیس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموز ش و پرورش ادامه داد: مبلغ وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی و فوق برنامه در مدارس شاهد قبلا در درستورالعمل ۴۶۱۰۶ سال خرداد 97 اعلام شده است ، میزان حق الثبت مدارس استعدادهای درخشان در بند ۶ و ۷ همان دستورالعمل معین شده و رقم شهریه مدارس غیر دولتی نیز کاملاً روشن است.
وی افزود: آنچه مدارس را مجاب به مراعات دستورالعملها میکند قانون مداری و اعتقادی است که مدیران به رعایت حقوق مردم دارند. تا کنون هم این اراده مدیران مدارس بوده است که علی رغم شرایط اقتصادی و دشواریهای اداری متعدد، مدارس را با کیفیت قابل قبولی اداره کردهاند ، بنابراین دغدغه و تلاش مدیران مدارس تضمین کننده کیفیت فعالیت مدارس و تأمین کننده حقوق دانش آموزان بوده و خواهد بود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، رئیس ستاد نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان در زمینه قوانین و مقررات و دستورالعملهای نظارت اظهار کرد: امروزه حساب یکپارچه مدارس در سراسر کشور این امکان را بوجود آورده تا در سطوح مختلف مدیریتی راههای تامین مالی مدارس و ورودیهای مالی را نظارت کنیم هر نوع رخداد مالی در حساب مدارس قابل رصد و پیگیری است لذا ما مشکلی در تشخیص و تعیین نقض مقررات نداریم به راحتی می توانیم ادعاها و شکایات مالی را رسیدگی و صحت و سقم ادعاها را تعیین کنیم.
وی ادامه داد: تیمهای نظارتی متعددی را پیش بینی کردهایم تا به صورت میدانی مدارس را بازرسی و نظارت کنند و چنانچه با تخلفی مواجه شدند با آن برخورد خواهند کرد. البته تمایل نداریم هیچ مدیری را به دلیل دغدغهای که برای اداره مدرسه و تامین مالی آن دارد متخلف از قوانین بشناسیم، اما رعایت مقررات و رعایت حقوق مردم بویژه در شرایط فعلی ضروری تر و مهمتر است.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 25تیر 97، کدمطلب:97042513587، www.isna.ir
بی قید و شرط؟ دارین شوخی می کنین دیگه! این همه مدارس داغون دولتی خانواده ها بخاطر یک کوچه اینور اونور دارن بیپاره میشن که ثبت نام نمیکنن بچه هارو
باید همه مدارس دولتی شوند
م.ص76