پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۴۵۱۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
صبح جمعه آزمون سنجش هوش 150 هزار دانش‌آموز ورودی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور برگزار شد. اما هنوز چند ساعت از این آزمون نگذشته بود که صدای خانواده‌ها به خاطر نوع سؤالاتی که مسئولان آموزش و پرورش طرح کرده بودند بلند شد. خانواده‌ها اعلام کرده‌اند سؤالات آزمون هوشی که مسئولان آموزشی برای سنجش استعداد دانش‌آموزان برگزار کردند مشابه آزمون هوش ریون بوده که از چند ماه قبل هم در بین دانش‌آموزان دست به دست می‌شد.

شعار سال: بهمن ماه سال گذشته بود که مسئولان آموزشی کشور اعلام کردند: آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان به خاطر استرس و فشاری که مؤسسات آزاد علمی بر دانش‌آموزان وارد می‌کنند ممنوع است. آنها همچنین اعلام کرده بودند برگزاری آزمون‌های تستی در دوره ابتدایی، استفاده از کتب کمک‌آموزشی و ورود مؤسساتی که به این بهانه وارد مدارس ابتدایی می‌شدند، همگی ممنوع است. هرچند این تصمیم با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو شد، البته همان روزها مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح شهاب را جایگزینی برای آزمون تستی مدارس سمپاد قرارخواهند داد. آنها به برگزاری آزمون هوشی اشاره کردند که می‌خواست هوش دانش‌آموزان را بررسی کند. آزمونی که حالا با اعتراضات بسیاری روبه‌رو شده است. برخی از خانواده‌ها اعلام کردند سؤالات این آزمون استاندارد نبوده و البته سؤالات در برخی از مؤسسات لو رفته بود. آنها اظهار داشتند: «این آزمون قرار بود که هوش دانش‌آموزان را بسنجد، اما این آزمون ساده‌ای بود که کپی آزمون هوش ریون بود. در تست هوش ریون معمولاً 50 تا 60 سؤال تصویری در اختیار کودک و نوجوان قرار می‌گیرد که این تصاویر، بیشتر به شکل هندسی هستند که پس از پاسخ دادن به سؤالات تصویری، ضریب هوشی فرد مشخص شده و به او اعلام می‌شود. این آزمون اصلاً برای دانش‌آموزان نخبه استاندارد نبود. چرا که پیش از این در تعدادی از مدارس و آموزشگاه‌ها مطرح شده و دانش‌آموزان با آن آشنا بودندخانواده‌ها تأکید کردند: سؤال‌مان این است که چطور آموزش و پرورش روی استاندارد‌سازی سؤالات برنامه‌ریزی نکرده بود این در حالی است که دانش‌آموزان 15 هزار تومان پول دادند و در این آزمون شرکت کردند تا هوش‌شان را بررسی کنند. این سؤالات از سه ماه قبل از امتحان در همه آموزشگاه‌ها و مدارس دست به دست می‌شد. چطور آموزش و پرورش به این موضوع توجه نکرد. ما معتقدیم این اتفاق عدالت آموزشی را زیر سؤال می‌برد. پدر یکی از دانش‌آموزان نیز با اشاره به اینکه آزمون هوش ریون را دانش‌آموزان ضعیف هم می‌توانند پاسخ دهند، اعلام کرد: «این سؤالات در تمام کانال‌های تلگرامی هم به اشتراک گذاشته شد. درحقیقت این سؤالات، کپی از آزمون معروف ریون بود. البته سؤالاتی که مسئولان آموزش و پرورش طراحی کرده بودند در کتاب‌های «ای کی یو» مبتکران، اندیشمند، هوش و استعداد تحلیلی و فرزانگان هم به این سؤالات اشاره کرده بودند. اگر قرار بود آزمون ریون را کپی کنند و تست بگیرند همان اردیبهشت این آزمون را برگزار می‌کردند. هر روز منابع مختلف پیام می‌دادند که از هوش کلامی و خلاقیت و غیره سؤال می‌آید این کار فقط موجب فربه‌تر شدن مافیایی آموزشگاه‌ها شد. چرا که کلی کلاس هوش و کتاب هوش در این چند ماه بین دانش‌آموزان خرید و فروش شد

همه تست‌های هوش در دسترس هستند
مسئولان آموزش‌ و پرورش چندی پیش اعلام کرده بودند که نظام پذیرش دانش‌آموز در مدارس سمپاد از طریق سنجش هوش و استعداد داوطلبان و ملاحظه سوابق تحصیلی آنان بدون آزمون‌های چند گزینه‌ای آموزشی خواهد بود. اما حالا همین سؤالات ورودی مدارس استعداد‌های درخشان سال 98-97 در سایت ریون و دیگر کتاب‌های کمک آموزشی دیده می‌شود. موضوعی که رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به برگزاری تست هوش در پایه هفتم گفت: برای اولین بار در گزینش دانش‌آموزان تیزهوش به‌جای استفاده از آزمون پیشرفت تحصیلی غیراستاندارد از آزمون هوش استاندارد استفاده شده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عبدالرسول عمادی با اشاره به برگزاری فرآیند سنجش دانش‌آموزان ورودی پایه هفتم متقاضی مدارس تیزهوشان، اظهار کرد: تست هوش مورداستفاده تنها آزمون گروهی معتبر هوش بوده که از روایی و اعتبار لازم برخوردار است. این آزمون غیرکلامی توانایی مخاطبان در سطوح بالای شناختی را رصد می‌نماید و دانش و حافظه فرد درنتیجه آن چندان تأثیرگذار نیست.
عمادی تصریح کرد: در آزمون امسال بیش از۱۵۰هزار دانش‌آموز شرکت کردند که ۸۰هزار نفر پسر و ۷۰هزار نفر دختر بودند که به مدت یک ساعت به ۶۰سؤال چهار گزینه‌ای و ۵سؤال تشریحی پاسخ دادند. تمامی آزمون‌های فردی و گروهی موجود در کشور همواره در دسترس همگان است و این موضوع درنتیجه سنجش هوش تأثیرگذار نیست؛ ضمن اینکه هیچ فردی از اینکه چه نوع آزمونی اجرا می‌شود مطلع نبوده و امنیت و اجرای بهینه آزمون در سراسر کشور گزارش شده است.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش افزود: جایگزینی تست هوش به‌جای آزمون پیشرفت تحصیلی، یک حرکت تحولی و روبه‌جلو وگام بلندی در جهت حذف آزمون‌های غیراستاندارد از دامن نظام تعلیم و تربیت و افزایش کیفیت‌ نظام آموزشی است.

15هزار دانش‌آموز به مدارس استعدادهای درخشان می‌روند
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره قبول شدگان آزمون هوش سمپاد، اظهار کرد: امسال همانند سال گذشته حدود 15 هزار دانش‌آموز در مدارس استعدادهای درخشان به تحصیل خواهند پرداخت با این تفاوت که امسال دانش‌آموزان در هیچ آزمون علمی شرکت نکردند، بلکه تنها هوش و استعداد آنها موردسنجش قرارگرفته است. سیاست‌ وزارت آموزش‌وپرورش، تحصیل دانش‌آموزان دارای استعدادهای برتر در این نوع مدارس است و سعی خواهیم کرد، برای سال تحصیلی جدید، دانش‌آموزان دارای استعداد برتر با نظر کارشناسانه متخصصین مربوطه مشخص و جذب شوند.
فاطمه مهاجرانی از اعلام نتایج سنجش هوش دانش‌آموزان مذکور از دهم تا پانزدهم شهریورماه خبر داد و افزود: بر اساس دستور صریح وزیر آموزش‌وپرورش، دانش‌آموزانی که تاکنون در مدارس دولتی یا غیردولتی ثبت‌نام کرده‌اند، در صورت پذیرش در مدارس تیزهوشان، می‌توانند بدون هرگونه مشکلی و با استرداد تمامی شهریه اخذ شده توسط مدارس، جابه‌جا شوند.
وی با اشاره به حذف آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی برای سال تحصیلی 98 - 97 بر اساس تصمیم وزارت آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: ورود به مدارس نمونه دولتی ازاین‌پس نیاز به شرکت در آزمون ندارد و این مدارس هیأت‌امنایی اداره خواهند شد و در روش ورود به مدارس استعدادهای درخشان نیز تنها سنجش هوش در نظر گرفته شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 475994


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
ا.ف75
همین مدارس قرار بود که از امسال دیگه وجود خارجی نداشته باشن!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین