شعارسال: فنلاند از لحاظ آموزش و پرورش و نتایج آن، کشوری نوآور است.این کشور همواره یکی از توسعه یافته ترین کشورها در اجرای برنامه جهانی پیشرفت دانشآموز( PISA) است- ابزاری مهم برای ارزیابی ساختارهای آموزشی در سراسر جهان.در حالی که در تازه ترین رتبه بندی PISA، فنلاند در رتبه 12 قرار دارد اما هنوز بسیار بالاتر از ایالات متحده است؛ که در رتبه 36 قرار دارد.در زمینه آموزش و پرورش فنلاند نسبت به آمریکا چیزهایی متفاوت و بیگمان بهتری وجود دارد.
1- آزمونهای استاندارد بهتر
در آمریکا و بر پایه قانون، دانشآموزان از پایه سوم تا هشتم به شکل سالانه نیاز دارند که آزمونهای استاندارد شده بدهند؛ تا از این راه عملکردشان پیگیری شود.منتقدان ادعا میکنند که آزمون گرفتن مدام، دانشآموزان را باهوش تر نمیکند اما در عوض در محیط مدرسه «آموزشی برای امتحان» را پدید میآورد.
کارن مگی، رییس بزرگ ترین اتحادیه معلمان در نیویورک به تازگی تا آن جا پیش رفت که به خانوادهها اصرار کرد که آزمونهای استاندارد شده را تحریم کنند.در عوض دانشآموزان فنلاندی در کلِ دوره تحصیل شان تنها یک آزمون استاندارد دارند. آزمون استاندارد شده در فنلاند «آزمون ملی تحصیلات تکمیلی» نام دارد.این آزمون در پایان دبیرستان گرفته شده و به وسیله معلمان تصحیح میشود، نه کامپیوتر.پاسی سالبرگ یکی از آموزش شناسان سرشناس فنلاند و جهان، در سال 2014 در واشنگتن پست توضیح داد که دست اندرکارانِ آزمونهای ملی تحصیلات تکمیلی در فنلاند از خسته کننده بودن و پیچیده کردن موضوعهای درسی در آنها پرهیز میکنند.
سالبرگ میافزاید به طور مرتب از دانشآموزان خواسته میشود که تواناییهای خویش برای رویارویی با مسائلی در رابطه راههای کامل شدن، از دست دادن شغل، رژیم غذایی، مسائل سیاسی، خشونت، جنگ، اخلاق در ورزش، دور ریختن غذا، جنسیت، مواد مخدر و موسیقی عامه پسند و...را نشان دهند.چنین مسائلی موضوعاتی در گستره منطقهای را در بر میگیرد و غالبا برای مهارتها و دانشهای میان رشته ای مورد نیاز است.
2- زمان بیشتر برای بازی
بر پایه گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) دانشآموزان در فنلاند به طور نسبی زمان کمیرا برای انجام تکالیف شان صرف میکنند. یک پژوهش 15 ساله در سراسر جهان که در سال 2014 به وسیله (OECD) منتشر شد نشان میدهد که بطور میانگین دانشآموزان فنلاندی 8/2 ساعت در هفته زمان برای انجام تکلیف صرف میکنند.این آشکار تفاوت زیادی با 1/6 ساعت در هفته برای دانشآموزان آمریکا را نشان میدهد.فنلاندیها به زمان استراحت و بازی دانشآموزان اهمیت زیادی میدهند. بر پایه قانون درفنلاند دانشآموزان به ازای هر 45 دقیقه آموزش باید به بازی و استرحت بپردازند. پیتر گری روانشناس و استاد پژوهشگر بر این باور است که در آمریکا این «کمبود بازی» ممکن است منجر به افزایش اضطراب و آسیبهای دیگری به سلامت روانی دانشآموزان شود.
3- دانشگاه رایگان
در فنلاند نه تنها برنامه تحصیلات تکمیلی کاملا رایگان و معاف از هزینه است بلکه برنامه کارشناسی ارشد و دکترا نیز رایگان است. دانشآموزان هدفهای آموزش عالی را دنبال میکنند، بدون کوهی از بدهیهای برآمده از وام دانشجویی که بسیاری از دانشجویان آمریکایی با آن روبرو هستند- و همین طور دانشجویان خارجی.
هزینه تحصیل برای همه دانشجویان پذیرفته شده در یک دانشگاه در فنلاند رایگان است.این موضوع در آمریکا به شدت متفاوت است، زیرا که بر پایه گزارشهای معتبرهم اکنون میانگین هزینه وام دانشجویی در آمریکا نزدیک 30 هزار دلار است.
4- ارزش دادن به حرفه آموزش
درفنلاند آموزش گری یکی از برترین حرفهها با گزینشهای نسبتا سخت برای ورود به آن است. بر پایه گزارش مرکز سنجش آموزش جهانی (CIEB) تنها یک تن از هر 10 دانشآموزی که خواهان ورود به برنامه تربیت معلم هستند پذیرفته میشوند.
در فنلاند با معلمان مانند استادان دانشگاه برخورد میشود.در این کشور معلمان نسبت به همکاران آمریکایی شان در هر روز ساعتهای کمتری درس میدهند و زمان بیشتری صرف برنامه ریزی درسی میکنند. آنها همچنین کمی بیشتر از معلمان آمریکایی دستمزد میگیرند.
بر پایه گزارش (OECD) میانگین دریافتی معلمان آمریکایی 41 هزار دلار در سال است و برای معلمان فنلاندی نزدیک 43 هزار دلار.
در حالی که معلمان آمریکایی از دریافتی کمتری نسبت به معلمان بیشتر کشورهای دیگر برخوردارند (OECD) میگوید ساعتهای کاری طولانیتری دارند. به آسانی میشود درک کرد که چرا معلمان آمریکایی، که کار بیشتری از آنها کشیده شده و احترام کمتری دریافت میکنند، ممکن نیست اثرگذارتر از معلمان فنلاند باشند.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه مردم سالاری، تاریخ انتشار:30مهر1396 ، کدخبر: 24636: www.mardomsalari.net