وی با اشاره به فرمایشی از علامه طباطبایی مبنی بر اینکه عقل رزق است، گفت: هر کسی به میزانی رزق میگیرد که استفاده از آن را بلد باشد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان با تاکید به اینکه کار معلم افزایش رزق عقلی که وعده الهی بوده است، گفت: طرح شهاب در راستای عدم تفکیک و با این پیشفرض که به قدری توسعه یافته شدهایم که فرد با استعداد را با فرد معمولی در کنار هم قرار دهیم.
وی ابراز کرد: بچههای با استعداد مانند رود خروشان هستند و اگر مهار نشوند قطعاً تخریب ایجاد میکنند و از اینرو وقتی شرایط عالی مهیا نشده مجبور هستیم از استراتژی تفکیک استفاده کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دنیا رویکرد تلفیق موفقتر بوده و رویکرد شهاب نیز تلفیقی است.
وی گفت: اصلاً قرار نیست که شهاب جایگزین استعداد درخشان شود و ما هیچ گونه بار انتخاب روی شهاب نمیگذاریم چراکه اگر باری روی آن بیاید آسیب خواهد دید و باید شهاب را طفل نوپایی دید و آن را حمایت کرد.
مهاجرانی اظهار داشت: هدف شهاب این است که اگر فردی استعداد ریاضی ندارد هیچ عیبی ندارد شاید در عوض یک نجار و یا فرد مهارتی خوب شود.
وی با تاکید به اینکه قیاس موتور محرک آدمهاست و حتی مقداری استرس برای پیشرفت خوب است، افزود: مهم سن فرد برای قیاس است؛ شهاب طرح تعادل بوده و میگوید اگر فردی هوش تحلیلی خوبی نداشته باشد شاید میتواند استعداد هنری خوبی داشته باشد و نباید قیاس نادرست روی او انجام گیرد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان متذکر شد: قرار است تا جامعه را بسازیم و این کار را سرآمدان جامعه میتوانند انجام دهند به طوریکه با یک بازگشت به گذشته میتوان گفت که آیا جامعه مدیون آنتی بیوتیکال، فناوریهای نوین نیست و این کارها را افرادی انجام داده که سرآمد بوده و در مسیر درست استعدادی قرار گرفتهاند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ طرحی در فلسفه بد نیست ولی اگر طرحی موفق نشده قطعاً به علت عدم دقت در اجرا و نظارت است، گفت: طرح ها و مخصوصا طرح شهاب باید به افراد و نهادهایی داده شود که دقت داشته باشند.
قرار نیست از همه آدمها ریاضیدان بسازیم
وی ابراز کرد: قرار نیست از همه آدمها ریاضیدان بسازیم چراکه جامعه متعادل جامعهای است که از انواع علوم و حرفهها به صورت متوازن دارد فلذا نباید همه آدمها را شبیه هم کرد.
وی افزود: انسان ظرفیت دارد تا تجلیگر صفات خدا را داشته باشد و از اینرو باید به انسانها کمک کرد تا خودشان باشند.
مهاجرانی خاطرنشان کرد: باید به بچهها الگوسازی کنیم نه اینکه خدایی ناکرده قیاس را قاطی این الگو کنیم.
وی با تاکید به لزوم ایجاد توسعه متوازن برای پر شدن همه ظرفیتهای انسان کشوری با داشتن منابع طبیعی پیشرفت نمیکند، گفت: باید به منابع انسانی خود توجه کرده و بستر برای شکوفایی آنها کنیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان یادآور شد: امسال افتخار داشتیم در تیم ۴ نفره المپیاد شیمی مدالآور باشیم به طوریکه طرح شهاب طرح ورزش همگانی است و تعارضی با هیچ چیزی ندارد بلکه کمک کننده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: طرح شهاب به افزایش شناسایی برتر کمک کرده و در راستای نخبهپروری گام بزرگی برداشته است چراکه ریشه نخبهپروری در آموزش پرورش دوانده شده است.
وی ابراز کرد: آقای اژهای از جمله افرادی است که در دوران دفاع مقدس فراموش نکردند که این کشور باید ساخته شود و افرادی مانند مریم میرزاخانی و هزاران نخبه در کشور تربیت یافت.
مهاجرانی تاکید کرد: نجات یک انسان نجات دنیا است و اگر بتوانیم یک انسان را درست در مسیر خود قرار دهیم یعنی دنیا را در مسیر خودش قرار دادهایم چراکه انسان یک دنیای اصغر است.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 4 شهریور 97، کدمطلب: 13970604000406،www.farsnews.com
این همه طرح به طرح کردین واقعا وضع مملکت درست شد؟ وقتش شده که یکم به خودمون بیایم