پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۴۲۸۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش بیشترین شکایات را در حوزه پرسنلی و استخدامی عنوان کرد و گفت: در چهار ماه نخست سال ۹۷ حدود ۳۸ درصد شکایت‌ها در زمینه‌های اداری و استخدامی بوده است.

شعارسال: علیرضا کمرئی (مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص شکایت‌های صورت گرفته از مدارس و کادر آموزشی گفت:‌ در قالب سامانه‌های مختلف شکایت‌ها را در آموزش و پرورش رسیدگی می‌کنیم و از مهمترین سامانه‌های آموزش وپرورش، سامانه پاسخگویی به شکایات است، در این سامانه شکایات به صورت الکترونیکی دریافت و پاسخ داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به شکایات در آموزش وپرورش وضعیت روشن و مشخصی دارد، گفت: در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ در مجموع کاهش ۱۵ درصدی شکایات را داشته‌ایم.

بیشترین شکایات در حوزه پرسنلی و استخدامی

کمرئی در خصوص بیشترین شکایات ثبت شده در آموزش و پرورش گفت: بیشترین شکایات سامانه سامد در حوزه پرسنلی و استخدامی بوده است. به طور کل در چهار ماه نخست سال ۹۷ تا ۲۴ تیرماه حدود ۳۸ درصد شکایت‌ها در زمینه‌های اداری و استخدامی و نظایر آن بوده است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با بیان آمار دقیق از میزان شکایت‌ها گفت: حدود ۲۲/۷ درصد شکایات ثبت و رسیدگی شده سال گذشته در مباحث آموزشی بوده و مابقی در حوزه‌های مالی، رفاهی، ثبت‌نام و... بوده است.

ماهیت شکایت‌ها در فصل ثبت‌نام اغلب مالی است

کمرئی در خصوص میزان شکایت‌های دانش آموزان نیز توضیح داد: بیشترین فراوانی شکایت‌ در حوزه دانش‌آموزی به فصل ثبت‌‌نام بر می‌گردد. ماهیت این نوع شکایت‌ها اغلب مالی است و به دریافت وجوه غیرمتعارف مربوط می‌شود. مواردی نیز به عدم رعایت محدوده‌بندی ثبت‌نام مربوط است، چرا که گاه از ناحیه والدین این تلقی وجود دارد که حقوقشان در محدوده‌بندی مدارس رعایت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در مدارس بعضی مناطق به ویژه در شهر تهران و در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ تقاضای ثبت‌نام، زیاد است و مناطق آموزشی ناچار به محدوده‌بندی می‌شوند، تا بتوانند دانش آموزان را به نحو متعادلی در سطح مدارس توزیع کنند. طبیعتا ممکن است، خانواده‌ها تمایل داشته باشند، در مدرسه خاصی فرزندانشان را ثبت‌نام کنند و اگر این موضوع برای آموزش و پرورش امکان پذیر نباشد؛ ممکن است در نهایت منجر به شکایت برخی از والدین شود. براساس ماده ۳۱ آیین نامه اجرایی در صورتی که شکایت وارد باشد، مداخله و پیگیری می‌کنیم و حقوق دانش‌آموزان تامین شود، اما در بعضی موارد توسل به محدوده‌بندی تنها راه‌حل است.

رسیدگی به تبیه بدنی دانش‌آوزان در ستاد فوریت‌های اجرایی

وی افزود: به طور کلی در سه ماه تابستان که زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان است، با شکایت‌های بیشتری مواجه هستیم. در سال جاری آموزش وپرورش ستادهای نظارت را بر روی ممنوعیت اخذ وجه در فصل ثبت‌نام متمرکز کرده است. ستادها این نظارت را از طریق نظارت سیستمی در حساب یکپارچه مدارس و نظارت میدانی در مناطق بطور جدی پیگیری می‌کند.

کمرئی در پاسخ به سوالی درباره میزان شکایات مربوط به تنبیه‌ بدنی گفت: رسیدگی به بعضی از شکایات‌ برای ما دارای اهمیت بیشتری است، از جمله آنهایی که به تنبیه دانش‌آموزان مربوط می‌شود، یا شرایط نامتعارفی که در مدارس رخ می‌دهد. این نوع شکایات‌ در ستادی تحت عنوان ستاد فوریت‌های اجرایی بررسی می‌شود. البته فراوانی بالایی ندارد، ولی چون موضوع حساسی است و گاهی افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در رسانه‌ها و فضاهای مجازی به آن دامن زده می‌شود از این روی بازتاب بیشتری نسبت به دیگر شکایات دارد. گرچه برای ما هر نوع شکایتی قابلیت رسیدگی و استحقاق پیگیری دارد.

وی با اشاره به میزان شکایت‌ها در مدارس غیرانتفاعی و مدارس غیردولتی گفت: مدارس غیر دولتی شورایی به نام شورای نظارت دارد که در سطح ستادی و استان‌ها شکایات را موضوعی بررسی و پیگیری می‌کنند. طبیعتا در فصل ثبت نام مدراس غیردولتی هم ممکن است؛ شکایت‌هایی در زمینه دریافت شهریه داشته باشند که این شکایات در سامانه ثبت و به مدارس غیردولتی ارجاع داده می‌شود، در نهایت ما پاسخ را از شورای نظارت دریافت و به شاکیان ابلاغ می‌کنیم.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: در مدارس دولتی و غیردولتی از این جهت تفاوت زیادی وجود ندارد و ممکن است؛ جنس شکایات در مدارس غیردولتی به خاطر ابعاد مالی و رعایت نکردن الگوی شهریه بیشتر باشد.

مناطق ۱ تا ۶ تهران دارای بیشترین شکایات در حوزه مدارس غیردولتی

وی در پاسخ به این سوال که در کدام مناطق تهران شکایت‌ها و تخلفات بیشتر بوده است؟ گفت: آنچه که من عنوان می‌کنم؛ مربوط به کل کشور است ولی معمولا این طور است که در مناطق ۱ تا ۶ تهران که بیشترین تعداد مدارس غیرانتفاعی را دارند، طبیعتا ممکن است شکایات بیشتری را هم در حوزه مدارس غیردولتی شاهد باشیم، اما در مناطق ۷ تا ۱۹ ممکن است فراوانی شکایات در مدارس دولتی بیشتر باشد، چون تعداد مدارس دولتی بیشتر است.

کمرئی در پاسخ به این پرسش که آیا مدارسی بوده‌اند که بر اساس شکایت والدین منحل شوند؟ گفت: مدرسه یک شخصیت حقوقی مستقل از افراد دارد و اگر منظورتان مدرسه دولتی است، باید بگویم مدرسه قائم به افراد نیست یعنی اگر شکایت از افراد صورت می‌گیرد منجر به انحلال آن واحد آموزشی نخواهد شد. طبیعتا فقط در رابطه با فردی که از او شکایت شده یا متخلف است شکایت‌ها بررسی می‌شود. بنابراین مدارس به دلیل داشتن استقلال و شخصیت حقوقی منحل نمی‌شوند مگر اینکه شرایط خاصی باشد. تا به امروز هیچ مدرسه دولتی منحل نشده است.

او اضافه کرد:‌ در مدراس غیر دولتی ممکن است مجازاتی که در شورای نظارت پیش‌بینی می‌شود از مرحله توقیف شفاهی و کتبی تا مرحله لغو مجوز موسس یا برکناری مدیر طی شود. البته در این میان مدارسی بوده‌اند که در سال‌های گذشته اعمال قانون روی آن‌ها صورت گرفته، منحل و از دایره مدارس خارج شده‌اند.

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در خصوص اولویت بررسی شکایت‌ها گفت:‌ برای ما هر نوع شکایتی دارای اهمیت است، اما بعضی شکایات‌ ممکن است که حقوق والدین، دانش آموزان یا حتی عوامل پرسنل اداری را به نحو آشکاری تضییع کرده باشد، یا به نوعی بازتاب‌های اجتماعی و آثار سوء برای جامعه تعلیم و تربیت داشته باشد که در ستاد فوریت‌های اجرایی آموزش و پرورش مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

شکایات طی ۷ روز کاری بررسی و پاسخ داده می‌شود

کمرئی افزود: در مجموع شکایات ثبت شده در سامانه ظرف ۴۸ ساعت رسیدگی اولیه می‌شود و در نهایت در طی هفت روز کاری بررسی و پاسخ داده می‌شود. همه شکایات برای ما مهم است، اما آن دست از شکایاتی که ابعاد عمومی بیشتری دارد با فوریت بیشتری رسیدگی می‌شود.

مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار کرد: هر نوع خبر یا شکایت از واحد آموزشی، اداره کنندگان واحد آموزشی یا حوزه‌های مدیریتی که بخواهد به اعتبار نظام تعلیم و تربیت و جایگاه معلمان آسیب بزند، برای ما اهمیت دارد. اگر موضوعی باشد که ابعاد اخلاقی داشته باشد طبیعتا این هم می‌تواند در رده رسیدگی‌های فوری ما قرار بگیرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 30 تیر 1397 ، کدخبر: 644372،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
ا.ف75
انقدر که تو این حوزه مسئولان بی عصاب تشریف دارن که ادم جرات نمیکنه یه سوال ساده بپرسه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
باید حتما اتفاقات غیر قابل جبران می افتاد تا بفکر رسیدگی بیوفتید؟مثل کمبود آب
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین