پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۴۲۶۹۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی وحرفه‌ای با اعلام اینکه ۸۱ درصد دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای موفق به کسب نمره قبولی شدند، گفت: دانش آموزان در رشته‎های تربیت کودک، تولید برنامه‌های تلویزیونی و طراحی دوخت بالاترین درصد قبولی در همه دروس را داشته‌اند.

شعارسال:مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی وحرفه‌ای با اعلام اینکه ۸۱ درصد دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای موفق به کسب نمره قبولی شدند، گفت: دانش آموزان در رشتههای تربیت کودک، تولید برنامه‌های تلویزیونی و طراحی دوخت بالاترین درصد قبولی در همه دروس را داشته‌اند.

سیدمحسن حسینی مقدم (مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی وحرفه‌ای) در با اشاره به شرایط تحصیلی و آمار قبولی دانش آموزان دوره متوسطه در شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: در دوره دوم متوسطه در شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای بیشترین تغییرات را داشته‌ایم که شامل تغییر در رویکرد طراحی‌های جدید درسی است به این صورت که شایستگی دانش آموزان مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: . ارزشیابی‌ دانش‌آموزان بر اساس «شایستگی بیش از حد انتظار»، «شایسته است»، «نیازمند شایستگی» تقسیم بندی می‌شوند و در سال تحصیلی که گذشت دانش آموزان توانستند ۸۱ در صد شایستگی و نمره قبولی در کل دروس را کسب کنند. در سطح شایستگی‌های بیش از حد انتظار دانش آموزان به نسبت خلاقیت‌هایی که ارائه داده‌اند و یا می‌توانند ارایه دهند ارزیابی می‌شوند.ضمن اینکه در کارنامه تحصیلی با محاسباتی که توسط سیستم انجام می‌گیرد نمره در کارنامه لحاظ می‌شود نه سطح شایستگی‌ها.

وی در ادامه توضیح داد: هر کتاب درسی پنج پودمان یا فصل دارد که پودمان‌های کتاب درسی هر کدام جداگانه ارزیابی می‌شوند به عبارت دیگر هر کدام از این پودمان‌ها دارای نمره‌ای جداگانه است و فرد زمانی درس را قبول می‌شود که در همه این پنج پودمان نمره قبولی گرفته باشد. اگر در این میان دانش آموزی یکی از پودمان‌ها را قبول نشود، نمره قبولی در آن پودمان را نمی‌گیرد و دیگر نیازی نیست کل کتاب درسی مربوطه را امتحان مجدد بدهد، بلکه همان یک پودمانی که نتوانسته نمره‌اش را کسب کند امتحان خواهد داد.

وی بیان کرد: یکی از اهدافی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دنبال می‌شود، موضوع یادگیری مادام‌العمر است و یکی از راه‌هایی که می‌توان توسط آن یادگیری مادام‌العمر را برای دانش آموزان فراهم کنیم، طراحی این نوع کتاب‌ها ی درسی بوده است تا دانش‌آموزان در محیط کار مهارتی را برای ارائه داشته باشند.

حسینی مقدم در خصوص آمار میزان شایستگی دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای بیان کرد: چون این طرحاولین سال است که اجرا می‌شود، سامانه‌ای برای ارزیابی وضعیت تحصیلی دانش‌آموز به نسبت سال گذشته وجود ندارد. البته روی گزارش‌گیری‌ها کار می‌کنیم تا به یقین کامل در این موضوع برسیم، اما ۸۱ درصد از دانش‌آموزان ما امسال توانستند، رتبه شایستگی و قبولی را کسب کنند یعنی از میان رتبه‌ها و نمره‌های یک تا سه این دانش آموزان عموما نمره دو یا سه را کسب کردند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی وحرفه‌ایافزود: دانش آموزان در رشتههای تربیت کودک، تولید برنامه‌های تلویزیونی و طراحی دوخت بالاترین درصد قبولی در همه دروس را داشته‌اند. رشته تربیت کودک ۹۷ درصد قبولی، تولید برنامه‌های تلویزیونی ۹۶/۶و طراحی دوخت ۹۵/۴درصد داشته‌اند و کمترین آمار قبولی هم در رشته‌های صنایع نساجی با ۶۷/۵درصد و صنایع فلزی با ۷۸/۵درصد بوده است.

حسینی مقدمدرباره اینکه چند درصد از فارغ التحصیلان رشته فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند، توضیح داد: آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد، اما طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار بیش از ۶۵ درصد شاغلان موجود دارای مدرک دیپلم هستند و قطعا کسانی که دانش آموخته هنرستان‌ها هستند، بیشترین درصد این افراد را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در شاخه فنی و حرفه‌ای رشته ای به نام چاپ داریم که در کل کشور تنها ۵ هنرستان این رشته را دارند که ۱۰۰ درصد آنان جذب بازار کار می‌شوند. همچنین اکثریت هنرجویان که در رشته‌های دریایی تحصیل می‌کنند، جذب مشاغل دریایی مثل کار روی کشتی‌های تجاری ،‌ نظامی نفت کش ها و.... می‌شوند. ناگفته نماند آن دسته از دانش آموزانی که ادامه تحصیل ندادند، مستقیما وارد بازار کار شده‌اند و در صورت تمایل هنرجویان فنی و حرفه ای می توانند تا مقاطع بالا ادامه تحصیل دهند. البته رشته‌هایی مثل مکانیک خودرو تاسیسات، طراحی دوخت، صنایع چوب و مبلمان، برق و الکترونیک، گرافیک و ... نیز بازار کار خوبی دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 29تیر 97، کد خبر: 645886،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
این آمار بسیار خوبی هست ؛ نشون میده که علاقه برای این بخش در کشور خیلی زیاده , امیدواریم همینطور ادامه پیدا کنه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
مدارس فنی و حرفه ای برای مسکن اشتغالزایی نتیجه خوبی میدهد و میتواند این معل را موقتا ارام کند
م.ص76
ناشناس
Netherlands
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
ا.ف75
اینه که میگن نباید بچه های فنی حرفه ای رو دست کم گرفت! الان دوره زمونه عوض شده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
باید دادن نمره قبولی به بچه ها کمتر بشه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین