پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۱۴۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
رئيس كارگروه تاريخ شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني از مواردي همچون راه‌اندازي دانشكده‌هاي علوم تاريخي، آمايش رشته‌هاي علوم تاريخي و بررسي طرح تجميع رشته‌هاي كارشناسي تاريخ در قالب يك رشته به عنوان مهمترين برنامه‌ها و اهداف سال جاري اين كارگروه ياد كرد.
شعار سال: حجت‌الاسلام محسن الويري، در خصوص فعاليت‌ها و مصوبات اين كارگروه در سال گذشته گفت: مهمترين فعاليت كارگروه تاريخ را مي‌توان بازتعريف و تجميع همه رشته­ هاي تاريخ در مقطع كارشناسي در چهار رشته تاريخ جهان، تاريخ تمدن، تاريخ اسلام و تاريخ ايران عنوان كرد.
وي با بيان اين كه برنامه و سرفصل دروس هر چهار رشته با مشاركت گسترده استادان رشته­ هاي گوناگون تاريخ در سراسر كشور آماده شده است، اظهار كرد: ويژگي اصلي طراحي جديد توجه حداكثري به چهار مؤلفة اسلامي­ سازي، روزآمدي، بومي­سازي و كارآمدسازي متناسب با ويژگي‌ها و اقتضائات رشته تاريخ است.

**
ملاحظه كارگروه تاريخ در خصوص اسلامي‌سازي

وي در توضيحي در خصوص قيد اسلامي­ سازي عنوان كرد: رويكرد كارگروه در اين زمينه يك رويكرد پسيني و محدود به تجميع تجربيات موجود و يكدست­سازي آنها بوده است تا از اشكال و نگراني القاي ديدگاه‌هاي پيشيني و بخشنامه­اي ديدن تحول علم و كوشش كم­فايده براي افشاندن بذر در زميني كه آمادگي ندارد پرهيز شود
.
الويري افزود: البته كارگروه بر اين باور است كه اين برنامه­ ها بستر بسيار خوبي براي پرداختن به ابعاد مختلف اسلامي­ سازي دانش تاريخ در طول اجراي برنامه فراهم مي­­آورد، اما اين گونه نيست كه پيش­ فرض‌هاي خود را بر برنامه و به تبع بر اعضاي بزرگ خانواده تاريخ تحميل كند.

** برگزاري نشست هم‌انديشي و دريافت نظرات اساتيد تاريخ كشور

وي با اشاره به برگزاري چهار نشست به منظور نقد و بررسي رشته­هاي پيشنهادي، گفت: كارگروه تاريخ با مشاركت مؤثر معاونت امور اساتيد دبيرخانة شوراي تحول و نيز معاونت آموزش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري چهار نشست مستقل از هم براي بررسي رشته­هاي پيشنهاد شده تشكيل داد و مديران گروه‌هاي تاريخ سراسر كشور به همراه يك عضو فعال و صاحب‌نظر از هر گروه در اين نشست‌ها شركت كرده و ديدگاه‌هاي گروه خود را درباره برنامه كه پيش از آن در اختيار آن‌ها قرار گرفته بود، بيان كردند.
به گزارش مركز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، رئيس كارگروه تاريخ شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني افزود: اين نقدها بزرگترين سرمايه كارگروه تاريخ براي بازنگري و تكميل برنامه­ها بود.

** تدوين شيوه­ نامه چگونگي بررسي رشته­ هاي پيشنهادي مقاطع تحصيلات تكميلي

الويري از تدوين شيوه ­نامه چگونگي بررسي رشته­ هاي پيشنهادي مقاطع تحصيلات تكميلي به عنوان ديگر فعاليت سال گذشته كارگروه تاريخ شوراي تحول نام برد و عنوان كرد: بر خلاف مقطع كارشناسي كه گروه مصصم است تمامي مراكز آموزشي مجري رشته­هاي تاريخ از يك برنامه مصوب شوراي تحول و اعلام شده از سوي وزارت علوم تبعيت كنند، در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري قائل به اين محدوديت نيست و همه مراكز مي­توانند برنامه پيشنهادي خود را مشروط به آن كه ضوابط شكلي و محتوايي تعيين‌شده در شيوه‌نامه در آنها رعايت شده باشد، ارائه دهند.
وي همچنين با اشاره به افزوده شدن اعضاي جديد به كارگروه تاريخ در سال گذشته، گفت: ما اميدواريم كه در سال جاري با بهره­گيري از ظرفيت و توانايي‌هاي اعضاي فرهيخته، دانشمند و متعهد كارگروه كه خانواده بزرگ تاريخ را نمايندگي مي­كنند، 'اقدام و عمل' مناسبي در برخي محورها داشته باشيم.
رئيس كارگروه تاريخ شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني در تشريح برنامه‌هاي سال جاري كارگروه متبوع خود گفت: پيدا كردن راهي براي گسترده­تر كردن ارتباط با اعضاي هيئت علمي گروه‌هاي علمي تاريخ و عينيت بخشيدن به مشاركت واقعي همه اعضاي اين خانواده در تصميم­گيري­ها و برطرف كردن موانع آزاردهنده­اي كه در حال حاضر در اين زمينه به ويژه در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري وجود دارد، يكي از اهداف ما در سال جاري است.

** به دنبال راه‌اندازي دانشكده‌هاي علوم تاريخي هستيم

الويري ادامه داد: دريافت و بررسي درخواست‌هاي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي براي راه­اندازي رشته­هاي كارشناسي ارشد و دكتري، پيگيري راه­اندازي دانشكده علوم تاريخي در دانشگاه‌هايي كه از زمينه و امكانات لازم در اين باره برخوردارند و امكان­سنجي جدا شدن رشته­ تاريخ و تمدن ملل مسلمان از دانشكده­هاي الهيات و پيوستن آن به دانشكده علوم تاريخي و قرار گرفتن اين رشته ذيل رشته­هاي علوم تاريخي برخي ديگر از برنامه‌ها و اهدافي است كه در سال جاري پيگيري خواهد شد.

** بررسي طرح تجميع رشته‌هاي كارشناسي تاريخ در قالب يك رشته در دستور كار است

وي با اشاره به مورد هدف بودن امكان­سنجي تدوين برنامه و راه­اندازي آزمايشي طرح تجميع همه رشته­هاي تاريخ در مقطع كارشناسي در يك رشته با گرايش‌هاي مختلف، گفت: اين درخواست از سوي تعداد قابل توجهي از دوستان شركت‌كننده در جلسات نقد و بررسي رشته­ها ارائه شده و كارگروه وظيفه خود مي­داند به ديده اعتنا به آن بنگرد.
** رشته‌هاي علوم تاريخي بر اساس طرح وزارت علوم آمايش خواهد شد
الويري همچنين از برنامه كارگروه تاريخ براي تدوين طرح آمايش رشته­هاي علوم تاريخي بر اساس طرح كلي آمايش آموزش عالي خبر داد و اظهار كرد: طرح آمايش كه وزارت علوم دنبال مي­كند يك طرح بسيار مهم و اثرگذار است و بايد خدا را شكر كرد كه وزارت علوم به اين مسئله مهم توجهي بايسته نشان داده است.
وي عنوان كرد: كارگروه تاريخ اقدامات اوليه­اي را براي آمايش رشته تاريخ آغاز كرده بود كه با دريافت خبر تدوين يك طرح جامع از سوي وزارت علوم كار خود را متوقف كرده و منتظر است با دريافت اين طرح جامع، طرح آمايش رشته تاريخ را بر اساس آن تهيه كند.

** دانشگاه‌هاي آزاد، پيام نور و علمي كاربردي رتبه بندي مي‌شوند

در جلسه روز گذشته مسئولان دفتر آموزش عالي غيردولتي وزارت علوم و دانشگاه‌ و موسسات غيرانتفاعي، با سطح بندي دانشگاه هاي پيام نور، جامع علمي كاربردي و دانشگاه آزاد موافقت شد.
روز گذشته مسئولان دفتر آموزش عالي غيردولتي وزارت علوم و دانشگاه‌ و موسسات غيرانتفاعي جلسه اي را برگزار كردند.
در اين جلسه مسئولان موسسات غيرانتفاعي اعلام كردند، سطح بندي نبايد فقط مختص موسسات غيرانتفاعي باشد و دانشگاه هاي جامع علمي كاربردي، پيام نور و دانشگاه آزاد نيز بايد مشمول اين طرح شوند كه با اين درخواست موافقت شد.
دراين جلسه همچنين مقرر شد، اطلاعات ارايه شده از سوي موسسات غيرانتفاعي راستي آزمايي شده و سطح بندي قطعي اعلام شود.
پيش از اين با اعلام رتبه‌بندي، يك مهلت 6 ماهه به موسسات داده شده بود تا اگر به سطح‌ بندي اعتراضي دارند يا مدارك جديدي براي ارائه دارند كه مي‌تواند آنها را در رتبه‌بندي ارتقا دهد اعلام كنند كه برخي موسسات، مدارك خود را ارائه كردند و قرار است بعد از بررسي مدارك ارايه شده رتبه بندي قطعي اعلام شود.

** ثبت نام مراسم اعتكاف دانشگاه علامه تا 25 فروردين

ثبت نام براي مراسم معنوي اعتكاف در دانشگاه علامه طباطبايي از روز 21 فرودين ماه آغاز و تا 25 فروردين ماه ادامه خواهد داشت.
به همت هيات اصحاب عاشورايي دانشگاه علامه طباطبائي مراسم پر فيض اعتكاف دانشجويي با حضور برادران و خواهران دانشجوي اين دانشگاه از 2 تا 4 ارديبهشت ماه در محل مسجد الرضاي دهكده المپيك برگزار مي شود.
دانشجويان علاقه مند به منظور ثبت نام و كسب اطلاعات بيشتر به سايت هيات اصحاب عاشورايي به نشاني www.ashuraei.ir مراجعه كنند.

** وضعيت ظرفيت پذيرش كارشناسي و ارشد در دانشگاه هاي برتر

دانشگاه هاي برتر كشور در تهران ظرفيت پذيرش دانشجو را در مقاطع مختلف تحصيلي براي مهرماه سال 95 تعيين كردند كه بيشتر آنها برنامه اي براي افزايش ظرفيت پذيرش ندارند.
دانشگاه هاي برتر ظرفيت پذيرش دانشجو در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري را براي سال تحصيلي 95-96 مشخص كردند كه بر اين اساس دانشگاه هاي تهراني به دنبال ثابت نگه داشتن ظرفيت پذيرش ها نسبت به سال 94 هستند.دانشگاه هاي تهراني برنامه دارند با ثابت نگه داشتن ظرفيت پذيرش دانشجو براي كيفي سازي و تقويت زيرساخت هاي آموزشي و پژوهشي خود در سال جاري برنامه ريزي كنند.
ظرفيت پذيرش دانشجو دانشگاه تهران در سال 95 براي مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري روزانه نسبت به سال 94 تغييري نخواهد داشت اما ظرفيت پذيرش اين دانشگاه براي دوره هاي مجازي و شبانه كاهش 10 تا 20 درصدي خواهد داشت.

** گردهمايي معاونان فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ها

مدير كل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم از گردهمايي معاونان و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه هاي سراسر كشور خبر داد.
فضل الله ايرجي كجوري گفت: گردهمايي مشترك معاونان و مديران فرهنگي و اجتماعي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي سراسر كشور پايان فروردين ماه در مشهد مقدس برگزار مي شود.
وي افزود: اين نشست به منظور بررسي، تحليل و بحث و تبادل نظر فعاليت هاي فرهنگي دانشگاه ها در سال 94، همچنين ايجاد فضاي تعامل و همفكري ميان مسئولان فرهنگي دانشگاه ها و وزارت علوم به منظور برنامه ريزي و هماهنگ سازي هرچه بهتر فعاليت هاي ديني، فرهنگي، اجتماعي و هنري دانشجويي سال 95 تدارك ديده شده است.
مدير كل فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم افزود: در اين گردهمايي كه از 31 فروردين آغاز و تا 3 ارديبهشت ادامه مي يابد، كميسيون هاي تخصصي مختلفي در حوزه هاي فعاليت هاي قرآني، تشكل هاي دانشجويي، اطلاع رساني، نشريات و كانون هاي فرهنگي و هنري تشكيل خواهد شد، همچنين گارگاه هاي آموزشي با عناوين مديريت فعاليت هاي داوطلبانه دانشجويي، پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي در دانشگاه، برنامه ريزي و مديريت فرهنگي، فرصت ها و تهديدهاي فضاي مجازي ويژه مديران فرهنگي و اجتماعي برگزار خواهد شد.
وي ادامه داد: نتايج 2 طرح پژوهشي پيرامون تحليلي سياستگذاري فرهنگي در دانشگاه و افكار سنجي دانشجويي در اين گردهمايي به اطلاع معاونان و مديران فرهنگي دانشگاه ها نيزخواهد رسيد.
با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395، کد مطلب: 82030458، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین