پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۶۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
لرستان به‌عنوان سرزمین چشمه‌ها و آبشارهای کوهستانی به‌دلیل وضعیت مناسب اقلیمی و آب و هوایی، ظرفیت بالایی در بخش‌های مختلف بویژه کشاورزی و گردشگری روستایی دارد، اما متأسفانه نرخ بالای بیکاری در سال‌های گذشته موجب مهاجرت قشر جوان روستایی به مرکز استان یا استان‌های دیگر شده است. در این راستا امسال چند طرح عملیاتی برای بهبود اشتغال روستاییان و به تبع کاهش روند مهاجرت روستاییان به شهرها در دستور کار استانداری لرستان قرار گرفته تا با آموزش مهارت‌های فنی به روستاییان و اختصاص تسهیلات کم‌بهره به آنان زمینه اشتغال و افزایش درآمد آنها فراهم شود. بهتر شدن وضعیت معیشتی روستاییان می‌تواند انگیزه ادامه فعالیت‌های کشاورزی آنان را که نسل به نسل به کشاورز زادگان منتقل شده، فراهم کند.

شعار سال: «گودرز امیری» معاون امور اقتصادی استانداری لرستان توضیح داد که این طرح‌ها شامل طرح «روستای بدون بیکار» و «اشتغال روستایی و عشایر» است.
به‌گفته وی، در قالب طرح روستای بدون بیکار در مرحله نخست در سطح استان 13روستا به‌صورت پایلوت انتخاب شده تا با تکمیل یا ایجاد یک زنجیره تولیدی، خوشه صنعتی یا یک ظرفیت ویژه با همکاری و محوریت اداره کل فنی و حرفه‌ای استان، روستاییان بیکار آموزش‌های لازم جهت ایجاد فرصت‌های شغلی در روستای خود را فرابگیرند. این افراد پس از اینکه مهارت لازم را کسب کردند اگر نیاز به تسهیلات داشته باشند، تسهیلات لازم در اختیار آنان قرار می‌گیرد و در هر صورت از تمامی این افراد حمایت ویژه خواهد شد. امیری با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد بیکار در این 13 روستا شناسایی شده و مشغول گذراندن دوره‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای هستند، افزود: انتظار داریم این افراد تا پایان سال جذب بازار کار شوند و به درآمدزایی برسند.
به گفته وی، این روستاها که شامل ده‌گاه، تپه دار، شهن آباد، چمن سلطان، چشمه سلطان، درب آستانه، سراب چکه، آقاجان، اشتره گل گل، عدل آباد، اسلام آباد، قلعه نصیر و ولی عصر(عج) است، دارای 11 هزارو 476 نفرجمعیت هستند که از این تعداد دوهزارو 664 نفر بیکاربوده و در حال حاضر تحت آموزش‌های تخصصی قالیبافی، پرورش مرغ بومی، کشت گلخانه، پرورش گوسفند، زنبور عسل، کشت زعفران، گلیم بافی، جوشکاری، پرورش قارچ و گیاهان دارویی قرار دارند. در این طرح سایر دستگاه‌ها ازجمله جهاد کشاورزی، صنعت، معدن وتجارت، صندوق کارآفرینی امید و همچنین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مشارکت دارند.

طرح اشتغال روستایی و عشایر
طرح دیگری که معاون استاندار لرستان برای کاهش نرخ بیکاری جمعیت روستایی و عشایری به آن اشاره کرد، طرح اشتغال روستایی و عشایری با اعتبار1.5 میلیارد دلار از سوی صندوق توسعه ملی بود. هرچند مطالعات اجرایی این طرح در نیمه دوم سال گذشته کلید خورده، اما عملیات اجرایی آن به‌طور رسمی امسال آغاز شده است.
امیری گفت: از مبلغ 126 میلیارد تومانی که سهم 50 درصدی استان است در فاز نخست این طرح، مبلغ 116 میلیارد تومان به سه بانک عامل و همچنین صندوق کارآفرینی امید تخصیص پیدا کرده که تاکنون به 121 طرح مبلغ 10.6میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. این طرح‌ها برای 316 نفراشتغالزایی دارد. معاون استاندار لرستان تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود در صورت پرداخت کل سهم استان در قالب این طرح حدود پنج هزار نفراشتغال در مناطق روستایی و عشایری ایجاد شود.
این طرح نه تنها در بهبود اشتغال روستاییان و به تبع کاهش روند مهاجرت روستاییان به شهرها نقش بسزایی دارد بلکه گام مهمی در حمایت از تولیدات کشاورزی، صنایع دستی و... روستاییان خواهد داشت.
ادامه روند کاهش نرخ بیکاری در لرستان
نرخ بیکاری استان در پایان سال 95 طبق اعلام مرکز ملی آمار ایران 13درصد بود که این نرخ درپایان زمستان سال گذشته 14درصد اعلام شد. امیری گفت: خوشبختانه در سال 96 با اقدامات انجام شده متوسط نرخ بیکاری (میانگین چهارفصل اعلام شده توسط مرکز ملی آمار ایران) به 12.5 درصد رسید که انتظار داریم امسال نیز این روند ادامه یابد. در سال گذشته همچنین مطابق سند اشتغال و سرمایه‌گذاری استان 22هزارو 313 نفر شغل جدید ایجاد شد که مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده به تفکیک بخش‌های خصوصی، دولتی و بانک‌ها سه هزار و 960 میلیارد تومان بود.
لرستان در دو طرح بزرگ سرمایه خارجی جذب کرد
معاون استاندار لرستان اعلام کرد: طی سال‌های 95 و 96، دو طرح در لرستان موفق به جذب سرمایه خارجی شد. این طرح‌ها شامل طرح مجتمع کشت و صنعت فجر صفا با حجم سرمایه‌گذاری مصوب 72 میلیون دلار و با ملیت عراقی که تاکنون درمجموع حدود 40 میلیون دلار آن به‌صورت ارزی تخصیص پیدا کرده است. همچنین مجوز طرح تولید و تکثیر ماهیان سردابی (تخم چشم زده) با ظرفیت تولید 500 میلیون بچه ماهی (در صورت اجرای کلیه فازها) با سرمایه‌گذاری شرکت «آکوالند» فرانسه در سال 96 صادر شد که در این طرح در فاز نخست 750 هزار یورو مصوب شده ودر صورت اجرای همه فازها حجم سرمایه‌گذاری به 10میلیون یورو و اشتغال 200 نفرخواهد رسید.
لازم به ذکر است، در مجتمع کشت وصنعت فجر صفا خرم آباد مدرن‌ترین طرح گلخانه هیدروپونیک با مشارکت کشور هلند در زمینی به مساحت 50هکتار دردست اقدام است که تاکنون 10هکتار آن با اشتغالزایی 200 نفر اجرا شده است. وی در خصوص طرح اشتغال فراگیراستان هم گفت: در راستای بندهای الف و ب تبصره 18 قانون بودجه 96 و در قالب طرح فوق، 463 میلیارد و 300 میلیون تومان به استان داده شد که با توجه به منطقه جغرافیایی و نوع طرح بین دو تا شش درصد یارانه به تسهیلات تعلق می‌گیرد. از مبلغ فوق 202 میلیارد تومان به بانک‌های استان تخصیص پیدا کرده که از این مبلغ نیز تاکنون به 462 طرح در مجموع 37 میلیارد تومان با اشتغال 812 نفر تسهیلات پرداخت شده است. پیش‌بینی می‌شود، در صورت تخصیص و پرداخت کل سهم استان بالغ بر10هزار نفر اشتغال جدید یا تثبیت اشتغال ایجاد شود.

بهره‌برداری از یک هزار و 130 طرح جدید
معاون استاندار لرستان تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال پیش‌بینی می‌شود، تعداد یک‌هزار و 130 طرح با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار و 75 میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال 10هزارو 190 نفر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
لازم به ذکر است، از تعداد طرح‌های فوق‌ حدود 126 طرح اقتصادی است که در ایجاد اشتغال مستقیم و پایدار نقش بسزایی دارد. از جمله طرح‌های اقتصادی بزرگ قابل افتتاح امسال می‌توان به طرح عظیم خودرو بروجرد، بزرگ‌ترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری، افتتاح وبهره‌برداری از هفت ایستگاه پمپاژ در سطح استان، فاز دوم گلخانه هیدروپونیک کشت و صنعت فجرصفا لرستان، گاوداری دو هزار رأسی الیگودرز، طرح توسعه زاگرس پوش بروجرد و هتل صدف خرم آباد اشاره کرد. وی خاطرنشان کرد: با دستور استاندار لرستان سندی راهبردی جهت اجرای طرح‌های اولویت دار استان طی چهار سال آینده (افق 1400) تهیه شده که اجرای آنها نقش کلیدی در توسعه، بهبود زیرساخت‌ها و همچنین وضعیت اشتغال استان خواهند داشت. در این راستا با همکاری ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان طرح‌های مهم و کلیدی در دو بخش عمرانی و اقتصادی مشخص شده که در نهایت 125 طرح شامل 62 طرح اقتصادی و 63 پروژه عمرانی جمع‌بندی شده است.
پیش‌بینی می‌شود، با اجرای طرح‌های اقتصادی سند فوق در چهار سال آینده بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود که می‌تواند زمینه اشتغال 10هزارنفر را فراهم کند. اجرای این طرح‌ها از جمله طرح بزرگ استیک‌سازی خرم آباد، فولاد و ذوب آهن ازنا، فاز داروی انسانی کارخانه دارویی بایرافلاک، طرح‌های بزرگ گلخانه‌ای، طرح نیروگاه 500مگاواتی سیکل ترکیبی خرم آباد و... نه تنها در بهبود صادرات غیرنفتی استان نقش مهمی خواهند داشت بلکه جایگاه استان در شاخص‌های اقتصادی ارتقای قابل توجهی خواهند یافت.

بــــرش
«رسول گرگی» جوان 23 ساله اهل روستای قلعه نصیر که مشغول گذراندن دوره جوشکاری در روستای خودش است می‌گوید: سال‌هاست به پدرم در زراعت کمک می‌کنم اما خشکسالی روزی‌مان را کم کرده، امیدوارم مسئولان استانداری لرستان پای وعده‌شان برای دادن وام بدون شرایط دشوار بمانند.
خانم صفری نیز از اهالی روستای اسلام‌آباد است که توانسته دیپلم بگیرد. او نیز با شرکت در کلاس‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در صدد تولید زعفران در استان لرستان است. او معتقد است اگر روستاییان حمایت شوند و زمینه کسب و کار در روستا برایشان فراهم شود آنها ترجیح می‌دهند در روستای آباء و اجدادی‌شان بمانند.
«تقی گودرزی» نیز که از اهالی روستای «سراب چکه» است می‌گوید: می‌خواهم به پرورش بوقلمون بپردازم؛ امیدوارم با یادگیری اصول علمی در این زمینه موفق شوم، چون دیگر چاره‌ای برایم باقی نمانده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 475702


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
داراب ورمزیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
0
0
اینجانب ساکن دهستان دربندازتوابع شهرستان ازنا دارای مجوز تاسیس پرورش گاو شیری باپیشرفت کاری ۷۰ درصد میباشم ازسال ۸۷ تابحال وهنوز ریالی وام دریافت نکرده ام وبنا درحال مخروب میباشد لطفا تکلیف چیست..وعده تا کی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین