پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۱
در حالیکه سایت انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری از برگزاری سی و پنجمین کنفرانس جهانی مؤسسات و پارک‌های علم و فناوری در قالب موضوع سند ۲۰۳۰ در اصفهان خبر داد، مسؤولان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان معتقدند موضوع سند ۲۰۳۰ مطرح نیست.

شعارسال: پس از انتشار خبر «اجرای بی‌سروصدای سند 2030 در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان» شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان توضیحاتی را ارائه داده و مدعی شده که موضوع سند 2030 در این کنفرانس مطرح نیست در حالیکه خبر درج شده در سایت رسمی انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری صراحت کامل بر موضوع سند 2030 دارد.

در متن توضیحات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آمده است:

1-کنفرانس جهانی پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری و بزرگترین رویداد در این حوزه است و سالانه در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود و پس از برگزاری 34 دوره این کنفرانس در کشورهای مختلف و هر نوبت با یک موضوع محوری، کنفرانس سی و پنجم برای نخستین بار به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و در شهر تاریخی اصفهان برگزار خواهد شد. قطعا برگزاری این رویداد جهانی در عرصه علم و فناوری در کشور عزیزمان بویژه در شرایطی که برخی دولت‌های استکباری به ویژه ایالات متحده آمریکا در پی اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی بر نظام جمهوری اسلامی هستند نه تنها یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود بلکه افکار عمومی جهانی به ویژه متخصصان علم و فناوری دنیا را با قابلیت‌ها و توانمندی‌های جوانان خلاق و نوآور این مرز و بوم بیش از گذشته آشنا خواهد کرد.

2- کسب میزبانی سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فرایندی سخت و دشوار بود که با یاری خداوند متعال و حمایت‌ بسیاری از نهادها از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری اصفهان و تمام پارک‌های علم و فناوری کشور محقق شده است.

حضور در کنفرانس جهانی سال 2016 در شهر مسکو روسیه، مذاکره مستقیم با بیش از 60 نفر از روسای پارک‌های علم و فناوری دنیا به منظور جلب نظر ایشان به برگزاری کنفرانس در کشورمان حضور در مجمع عمومی انجمن و ارائه گزارشی از قابلیت‌ها و امکانات موجود و نهایتا ثبت 73 رای موافق از 85 رای ریخته شده به صندوق توسط اعضای انجمن، تنها بخشی از فرایند دریافت میزبانی این رویداد جهانی بوده است. توصیه می‌شود فیلم کوتاهی که بدین منظور آماده شده و بر روی کانال آپارات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به نشانیhttps://www.aparat.com/v/kleg موجود است را مشاهده فرمایید.

اینکه هر نهاد ایرانی بخصوص نهادهای علمی و آموزشی بتوانند کنفرانس‌های جهانی را در کشورمان میزبانی کنند مایه مباهات است ولی این مسأله هر چقدر هم که با دشواری به دست آمده باشد توجیه مناسبی برای ارائه موضوعات مغایر با موازین کشور نیست و اینکه ما شرایط و موضوعات مدنظر نهادهای جهانی را در قبال کسب میزبانی کنفرانس‌ها بپذیریم با آنچه مقام معظم رهبری درباره خودباوری ملی بیان می‌کنند مغایر است.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در بند 3 توضیحات خود آورده است: پس از کسب میزبانی کنفرانس جهانی پارک‌های علم و فناوری سال 2018 شورای راهبری کنفرانس با 17 نفر از 9 کشور دنیا و 5 قاره جهان شامل روسای برخی پارک‌های علم و فناوری کشور تشکیل شد و مطابق روال کنفرانس‌های قبل طی جلسه‌ای محور اصلی کنفرانس و همچنین محورهای ارائه مقالات تعیین شد. موضوع اصلی این کنفرانس بر اساس نظرات اعضای شورای راهبری به سوی شهرها و جوامع پایدار،‌پرورش و ترویج اکوسیستم‌های نوآوری، تعیین و سایر محورهای اصلی کنفرانس به شرح زیر مصوب شد:

-شهرها، پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری، چالش‌ها و استراتژی‌ها

-ابزارها و عملکردهای جدید برای شهرها و مناطق نوآوری

-چالش‌های جوامع و شهرها و نقش پارک‌های علم و فناوری برای غلبه بر چالش‌ها از طریق نوآوری اجتماعی

-کارآفرینی برای رشد و پایداری در پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری

4- موضوع نقش پارک‌های علم و فناوری در شکل‌گیری شهرها و جوامع پایدار یکی از بحث‌های نظری این است که در بسیاری کتب و مقالات مرتبط بدان اشاره شده است. جایگاه پارک‌های علم و فناوری در حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و کمک به توسعه فناوری‌های کلیدی برای رفع چالش‌های زیست‌محیطی نظیر خشکسالی،‌ آلودگی‌ هوا و نیز رفع مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، مباحث اصلی مرتبط با موضوع شهرها و جوامع پایدار است از آنجا که موضوع شهرها و جوامع پایدار منطبق با یکی از اهداف 17گانه سازمان ملل متحد (UN) است. انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی (IASP) نیز در معرفی کنفرانس به آن اشاره کرده است. ارتباط موضوع با اهداف سازمان در متن انگلیسی مندرج در خبر درج شده نیز دیده می‌شود.

شهرک علمی و تحقیقاتی در ادامه این بیانیه علی رغم اعلام رسمی سایت انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری مبنی بر برگزاری این کنفرانس در قالب سند ۲۰۳۰، چنین ادعا می‌کند: همانطور که اشاره شد کنفرانس مورد اشاره همه ساله در یک کشور برگزار می‌شود و موضوع خاص خود را دارد. با مرور بر موضوعات کنفرانس‌های قبلی و محل برگزاری آن دیده می‌شود که انجمن بین‌المللی پارک‌های علمی IASP در هر کنفرانس موضوع محوری کنفرانس را مستقلا با محوریت پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری انتخاب می‌کند. این رویه برای انتخاب موضوع محوری کنفرانس اصفهان نیز رعایت شده است و اساسا هیچگاه در مباحث این کنفرانس و در جلسات شورای راهبری آن بحث از سند آموزش یونسکو2030 نبوده است. لذا به صراحت تاکید می‌شود موضوع و اهداف کنفرانس هیچ ارتباطی با سند آموزش یونسکو 2030 نداشته و نخواهد داشت.

سند ۲۰۳۰ دارای ۱۷ رویکرد است و بجز رویکرد آموزش ۱۶ رویکرد دیگر نیز دارد و یکی از این رویکردها به توسعه پایدار مرتبط می‌شود.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید:

6- در حال حاضر بخش انتخابات مقالات به اتمام رسیده است و در آینده نزدیک عناوین مقالات برگزیده برای ارائه در کنفرانس در سایت کنفرانس قابل مشاهده خواهد بود. با نگاه اجمالی به این عناوین دیده می‌شود که نه تنها موضوعات انتخاب شده برای ارائه با سند آموزش یونسکو 2030 ارتباط ندارد بلکه اساسا با موضوع آموزش به شکل متعارف نیز هیچگونه ارتباطی ندارد.

7- در حال حاضر شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به دلیل شرایط جدید بین‌المللی از طرف برخی از اعضای انجمن و هیأت مدیره آن تحت فشار لغو کردن کنفرانس است. در چنین شرایطی پشتیبانی از برگزاری این کنفرانس که یقینا یک افتخار برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و برای مقابله با این فشار بیرونی یک امر مسلم است. جا دارد اصحاب رسانه که نقش مهمی در کسب این موفقیت بین‌المللی توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان داشته‌اند و در مقاطع مختلف اخبار کنفرانس را به نحو شایسته‌ای پوشش داده‌اند با حمایت‌های خود شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را در برگزاری شایسته این رویداد معتبر که مهمترین رویداد علمی- بین‌المللی کشور در سال جاری خواهد بود کمک نمایند.

مفتخریم که همواره پشتیبان محققان کشور بوده و افتخارات پژوهشگران کشورمان را مایه مباهات می‌دانیم اما تماس‌های مکرر خبرنگار ما، قبل و پس از انتشار خبر با رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای شنیدن توضیحات این شهرک بدون پاسخ ماند لذا این خبرگزاری به خبر درج شده در سایت رسمی انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری استناد کرده که در این خبر به طور واضح عنوان سند 2030 آمده و عکس آن نیز در ذیل خبردرج شد.

تناقض آنجاست که سایت رسمی انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری در خبر خود از واژه سند 2030 استفاده کرده است ولی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان این موضوع را منکر می‌شود.

امیدواریم رئیس و مسؤولان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که از رسانه‌ها انتظار حمایت دارند، خود نیز همکاری با رسانه‌ها را در دستور کار قرار دهند.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 6 خرداد 1397 ، کد خبر: 13970306000506 ، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین