پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۴۶۴۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
کنکور سراسری 97 بیش از 30 روز است که به پایان رسیده و روز گذشته نفرات برتر آن در همه رشته‌ها نیز مشخص شدند. آن‌طور که از شرایطی که ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام کرده معلوم است، شانس قبولی داوطلبان در کنکور ۹۷ بیش از ۷۰ درصد است. البته نباید فراموش کرد که این شانس قبولی در گروه‌های مختلف متوازن و یکسان نیست.

شعار سالکنکور سراسری 97 بیش از 30 روز است که به پایان رسیده و روز گذشته نفرات برتر آن در همه رشته‌ها نیز مشخص شدند. آن‌طور که از شرایطی که ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام کرده معلوم است، شانس قبولی داوطلبان در کنکور ۹۷ بیش از ۷۰ درصد است. البته نباید فراموش کرد که این شانس قبولی در گروه‌های مختلف متوازن و یکسان نیست.

پس از آنکه در روزهای پنجشنبه و جمعه یعنی هفتم و هشتم تیرماه ۹۷ یک میلیون و ۱۲ هزار و ۳۲۷ نفر در ۴۲۷ حوزه داخل و ۲۵ حوزه خارج از کشور کنکور سراسری سال ۹۷ را پشت سر گذاشتند، تقریبا دانش‌آموزان توانستند حداقل 30 روز را بدون درس و تست تجربه کنند، اما در این میان داوطلبان زن با ۵۹ درصد، داوطلبان مرد با ۴۱ درصد و خانواده‌هایشان بیشترین استرس را تحمل کردند. البته نباید فراموش کرد این فشار روحی پیش از این نیز بر این افراد حاکم بود.

به گزارش فرهیختگان آنطور که آمار‌ها نشان می‌داد، متقاضی پوشیدن روپوش‌های سفید بیشتر از همه رشته‌ها بود، به‌طوری که بیشترین تعداد شرکت‌کننده با ۶۴۲ هزار نفر معادل 63.5 درصد در علوم تجربی ثبت‌نام کرده بودند. به این ترتیب در گروه علوم انسانی ۲۰۵ هزار نفر معادل 20 درصد، علوم ریاضی ۱۴۴ هزار نفر معادل 14 درصد، هنر با احتساب همه علاقه‌مندان ۷۹ هزار نفر یعنی 7.8 درصد و در گروه زبان‌های خارجی ۱۴۵ هزار معادل 14.32 درصد نفر شرکت‌کننده داشت.

از یک میلیون و ۱۲ هزار نفر، ۱۰۱ هزار نفر یعنی حدود ۱۰ درصد داوطلبان غایب بودند. در کنکور سراسری امسال تقریبا همه افراد شرکت‌کننده می‌توانند در دانشگاه حضور پیدا کنند. با این حساب که ظرفیت پذیرش ۷۶۳ هزار و ۴۹۹ نفر است که این تعداد در مقایسه با سال گذشته ۱۹ هزار نفر افزایش داشته، اما نباید فراموش کرد که ظرفیت اعلام‌شده در دفترچه‌های ثبت‌نام پیش از اصلاحیه‌های ظرفیت است که دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند و با احتساب اصلاحیه این میزان به ۷۶۳ هزار و ۴۹۹ نفر رسیده است، اما ظرفیت پذیرش ۱۵ هزار نفری در دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

از روز گذشته که دفترچه‌های انتخاب رشته روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته است، داوطلبان تا بعدازظهر چهارشنبه ۱۰ مرداد که اعلام نتایج می‌شود، فرصت بررسی این دفترچه را خواهند داشت و از شنبه ۱۳ مرداد انتخاب رشته مجازی فعال خواهد شد که داوطلبان می‌توانند با اطلاعات نمره و رتبه‌ای که در سال گذشته از سوی فردی که رتبه مشابه دارد، انتخاب رشته مجازی انجام دهند که این سیستم با ۹۹ درصد اطمینان نشان می‌دهد با این نمره و رتبه، فرد در کجا قبول می‌شود.

داوطلبانی هم که مشتاق به حضور در دانشگاه آزاد اسلامی هستند باید منتظر بمانند تا به‌طور جداگانه از سوی این دانشگاه زمان آن اعلام شود، اما نتیجه نهایی کنکور سراسری سال ۹۷ دهه سوم شهریورماه ۹۷ رسانه‌ای می‌شود.نکته قابل‌توجه کنکور امسال این است که افرادی که در کنکور شرکت نکرده‌اند یا حتی ثبت‌نام نکرده‌اند، در فرصت انتخاب رشته یعنی از ۱۵ تا ۲۰ مرداد می‌توانند با ورود به سایت سازمان سنجش هم ثبت‌نام کنند و هم از رشته‌های بدون آزمون و پذیرش براساس سوابق تحصیلی، انتخاب رشته کنند.

دقت کنید که شانس قبولی در گروه ریاضی با توجه به تعداد داوطلب و میزان ظرفیت ۱۷۶ درصد، علوم تجربی ۳۰ درصد، علوم انسانی ۱۶۴ درصد، هنر ۳۰ درصد و زبان‌های خارجی ۲۰ درصد است که در مجموع شانس قبولی ۷۰ درصد را برای داوطلبان رقم می‌زند. امسال ۱۸ درصد دانشجویان در دوره‌های روزانه پذیرش و بیش از ۴۰ درصد از دانشجویان وارد دوره‌های نوبت دوم بدون آزمون با اعمال سوابق تحصیلی می‌شوند.

76 درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی برای تحصیل دست به جیب می‌شوند!

در حالی که تمام داوطلبان کنکور سراسری 97 می‌توانند وارد دانشگاه شوند، در گروه آزمایشی ریاضی با 236 هزار و 223 نفر ظرفیت پذیرش تنها ۵۱ هزار و ۳۱۰ نفر به صورت روزانه می‌توانند تحصیل کنند که 35.51 درصد از دانشجویان را شامل می‌شود و این یعنی 64.48 درصد باقیمانده باید به صورت شبانه تحصیل کنند که هم باید شهریه تحصیلی و هم شهریه خوابگاه را بپردازند. این وضعیت در گروه آزمایشی علوم تجربی با 174 هزار و 958 نفر پذیرش و تحصیل 45 هزار و 198 نفر به صورت روزانه نشان می‌دهد تنها 25 درصد از دانشجویان این گروه می‌توانند به صورت رایگان تحصیل کنند و مابقی به سرنوشت دانشجویان شبانه گروه ریاضی دچار می‌شوند. همچنین تنها 12.40 درصد دانشجویان گروه علوم انسانی می‌توانند در دوران روزانه شرکت کنند و 87 درصد آنها مجبور به تحصیل در دوره‌های شبانه و به صورت پولی هستند.

این موضوع در گروه هنر کاملا متفاوت است و 31 درصد دانشجویان شانس تحصیل در دوران روزانه را دارند و مابقی آنها باید در دوران شبانه تحصیل کنند، در حالی که در گروه زبان‌های خارجی به مراتب بهتر است و 51 درصد دانشجویان می‌توانند به صورت رایگان تحصیل کنند و اگر نگاه کلی به این موضوع داشته باشیم، باید بگوییم که تنها 23.8 درصد دانشجویان امکان تحصیل روزانه را دارند و 76.14 درصد آنها باید برای ادامه تحصیل دست به جیب شوند.

شانس 6درصدی دکتر شدن!

از تعداد یک میلیون و ۱۲ هزار و ۳۲۷ داوطلب ثبت‌نام‌کننده در آزمون سراسری، سهمیه ثبت‌نامی تعداد ۸۹۴ هزار و ۱۰۶ نفر سهمیه مناطق، تعداد یک هزار و ۲۲۰ نفر سهمیه خانواده معظم شهدا، تعداد ۲۹ هزار و ۸۹۵ نفر سهمیه ایثارگران (۲۵ درصد)، تعداد یک هزار و ۳۰۹ نفر سهمیه رزمندگان و تعداد ۸۵ هزار و ۷۹۷ نفر سهمیه ایثارگران (پنج درصد) است. بهره‌مندی از سهمیه ایثارگران به این شکل است که 25 درصد از ظرفیت هر رشته محل به جانبازان (با هر درصد جانبازی)، همسر و فرزند جانبازان 25 درصد و بالاتر، آزادگان و فرزندان و همسران آنان و همچنین فرزندان و همسران شهدا اختصاص پیدا می‌کند و مشمولان جدید سهمیه ایثارگران که همان جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آنها؛ همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه هستند، پنج درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

تا سال‌های قبل ظرفیت مازاد از سهمیه 25درصدی به داوطلبان آزاد تعلق می‌گرفت، اما در کنکور امسال ابتدا این ظرفیت مازاد به سهمیه پنج درصدی تعلق می‌گیرد و سپس به داوطلبان آزاد.

اما مساله اینجاست که مطابق آماری که خبرگزاری مهر منتشر کرده، تعداد داوطلبان سهمیه پنج درصدی زیاد است. از سوی دیگر، ذکر این نکته هم مهم است که برای هر دو گروهی که از سهمیه ایثارگران استفاده می‌کنند، برای قبولی در هر رشته محل، کسب 80 درصد نمره آخرین نفر قبولی و برای رشته‌های پرمتقاضی کسب 85 درصد نمره آخرین فرد قبولی الزامی است. پس با وجود اینکه ظرفیت جداگانه به داوطلبان سهمیه ایثارگران اختصاص پیدا می‌کند، کسب این حدنصاب حتی با وجود خالی بودن ظرفیت الزامی است.

با این حال اگر در نظر بگیریم که 30درصد ظرفیت‌ها به سهمیه‌های 25 و پنج درصدی تعلق می‌گیرد، در آن صورت احتمال قبولی در رشته‌هایی که با اعمال نمره آزمون و سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش می‌کنند، در گروه علوم تجربی 5.94 درصد، در گروه علوم انسانی 19.57 درصد، در گروه علوم ریاضی 28.94 درصد، در گروه هنر 27.83 درصد و در گروه زبان‌های خارجی 40.66 درصد خواهد بود. با این حساب داوطلبان گروه تجربی کمترین شانس قبولی را خواهند داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار10مرداد 97، کدمطلب: 3970510058، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین