شعار سال: حسین حنیفر ظهر امروز در ارتباط ویدئویی با دانشجومعلمان نخبه و فعال فرهنگی دانشگاه فرهنگیان شرکتکننده در اختتامیه دوره آموزشی فرهنگی «حیات طیبه ۵» که در تالار ابنهیثم پردیس شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره بهاینکه این دوره در سطح ملی طراحی شد؛ گفت: باید در کنار آموزشهای علمی، نگاه ویژهای بهحیات طیبه و نگرشهای تکمیلی داشته باشیم که بهترین دوره برای آن جوانی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره بهسند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهعنوان فرصتی بزرگ برای ارتقای تعلیم و تربیت بیان کرد؛ متذکر شد: اساس کار ما فهم و تبیین این سند است.
وی با بیان اینکه نباید فقط بهمبانی نظری اکتفا شود و راهکارها باید بهصحنه عمل برسد؛ اظهار کرد: کشور ما از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و همچنین استکبارستیزی جایگاه ویژهای در دنیا دارد.
خنیفر اضافه کرد: معلم رابط بین نوجوان، ارزشها و تمدن است و این ارتباط باید در کلاس درس اتفاق افتد، زیرا کلاس درس پایتخت دانش است و انتظار داریم، اندیشههای امام، سند تحول بنیادین و مهدویت و سایر موارد در آن بهصورت ادامهدار مطرح شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره بهضرورت برنامهریزی برای تحول بنیادین؛ گفت: در اینصورت میتوان در زمینه باورها و اعتقادات، اقتصاد مقاومتی، حضور در بازارهای جهانی راهکار داشت.
وی با اشاره بهاینکه اقتصاد مقاومتی از آموزش برمیخیزد؛ ادامه داد: اساس این آموزشها، آموزههای عمومی است نهآموزههای دانشگاهی، در واقع آموزش مانند درختی است که در همه شاخهها باید رشد کند.
خنیفر تأکید کرد: همت عالی معلمین پویا، جستجوگر و کاشف، اندیشه کودک را به حرکت میاندازد و کلاسهای نظری بهطور مطلق کارایی ندارد بلکه باید بهسمت مهارتآموزی و آموزش دفاع از ارزشهای اسلامی آموزش داده شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره بهاینکه مهارتآموزی اساس کار ما است؛ متذکر شد: آموزههای ما در حد آموزه باقی مانده و کمکم تبدیل بهموزه شدهاند و باید آنها را بهمنصه ظهور رساند.
وی با بیان اینکه علوم انسانی ما نیازمند تحول است؛ تأکید کرد: آموزش بخش مهمی از علوم انسانی است و اگر کسی نظریه جدیدی داشته باشد میتواند نظام آموزشی جهان را متحول کند، البته نظریه و ایده داشتن و نترسیدن از ارائه آن اهمیت زیادی دارد.
خنیفر یادآور شد: اگر نگاهمان را نسبت بهدانش متحول کرده و آن را بهآموزه تبدیل کنیم، طبق فرموده، مقام معظم رهبری آموزش را اقتصادی کنیم، آنوقت در دنیای متلاطم امروز جایگاهی خواهیم داشت، اما اگر مصرفکننده باشیم همچنان دستبهچانه مینشستیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره بهاینکه برکت این نشستها این است که میتوان نسبت بهآموزههای دینی بیتفاوت نبود؛ اضافه کرد: جوان میتواند برای عملیاتی کردن مبانی نظری رهبری عالی باشد و اگر باور کنیم، جوان جهانی پر از توان است، میتوان از این دوره بهخوبی استفاده کرد.
وی بیان کرد: باید نسبت بههمهچیز حس مسؤولیت داشت و اخلاق حرفهای را مدنظر قرار داد، در کنار آن نظرات را شنید، با تحقیق و تأمل و درنگ، تجربه کرد.
خنیفر با تأکید بر اینکه همه تحولات از آموزش و پرورش آغاز میشود؛ تشریح کرد: کلاس درس یک بهشت محسوب میشود، زیرا معلم در آن فرصتی برای حرفزدن بیهوده ندارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور تأکید کرد: اگر آموزشها عملیاتی شود، بسیاری از مشکلات را حل میکند.
مهندسی فرهنگی، یکی از تأکیدات اساسی رهبر انقلاب برای مدیریت هماهنگ جامعه
در ادامه این مراسم، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان نیز با اشاره بهاینکه عرصه سیاست در پیوند با عرصه فرهنگ است؛ گفت: تهاجم فرهنگی و پروژه نظامی دشمن مقولات مهمی هستند که در راستای هویتزدایی، مرگ انگیزه و تلاش فعالانه برای نسل جوان تعریف کردند.
حجتالاسلام سیدامینالله دادگر بیان کرد: جهتگیریها شامل پیگیری انتظارات، تبیین مطالبات مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بخش ویژهای از آن شامل زیرنظام منابع انسانی و تربیت معلم بوده و متوجه دانشگاه فرهنگیان است، میشود.
وی بهانتخاب مشهد برای برگزاری این دوره اشاره کرد و مغناطیس معنوی امام رضا(ع) را دلیل این انتخاب دانست و اظهار کرد: امسال سعی شد، این دوره با رویکرد اقتصاد مقاومتی، صرفهجویی و بهرهوری برگزار شود.
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبریتأکید کرد: انتظارات رهبر معظم انقلاب یکی از کلیدیترین محورهای ما در اردوی حیات طیبه است و کارهای تخصصی و سرخطهای محتواییمان را متناسب با آن در همین راستا بازمهندسی کردیم تا شاهد وفاق بین تشکلها و مجموعههای دانشجویی باشیم تا در نتیجه آن تبادل تجربیات، همدلی صمیمانه صورت گیرد.
دادگر یادآور شد: همه آنچه در کمیسیونها گزارش شد، بهصورت تفصیلی دریافت شده و موضوع در دستورکار شورای فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در سازمان مرکزی قرار میگیرد تا راهکارهایی برای پیگیری و تسهیل مطالبات اندیشیده و نتیجه به اطلاع برسد.
وی با اشاره به شش ویژگی فکری که رهبر انقلاب دارند؛ تشریح کرد: این ویژگیها شامل روششناسی، تفکر روشمند، تفکر شبکهای و نظاممند، تفکر مسألهمدار و ناظر بهحوزه حل مسائل بومی، داخلی و اجتماعی در عرصههای گوناگون، بینش تمدنی و آزاداندیشی است.
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبریبا تأکید بر اینکهبنای دشمن بر انتقام چهسخت و چهنرم است که در حال حاضر بهصورت نرم آن را دنبال میکند؛ یادآور شد: شبیخون فرهنگی آغاز این حرکت خزنده بوده و ناتوی فرهنگی که در گفتمان رهبری نیز تصریح شده از توطئههای دشمن است که همواره آن را تعقیب میکند و روند خطرناکتری نسبت بهشبیخون فرهنگی دارد.
دادگر با اشاره بهآسیبهای جبرانناپذیر رخنه فرهنگی و همچنین نفوذ؛ اظهار کرد: مهندسی فرهنگی بهعنوان یکی از تأکیدات و مطالبات اساسی رهبر انقلاب برای مدیریت هماهنگ در جامعه بوده است.
وی با اشاره بهاهمیت عرصه سیاست در کنار فرهنگ؛ ادامه داد: این امر و بههم پیوستگی نگاه در گفتمان، اندیشه و سیره عملی رهبر معظم انقلاب برخلاف الگوهای سکولار رایج در دنیا دیده میشود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 23 مرداد 97، کد مطلب: 13970523000737:www.razavi.farsnews.com
واقعا امیدوارم این شعاری که این ها دارن میدن رو عملی کنن چون ما امروز با معلم هایی سرو کار داریم که در این زمینه فقیر هستن