پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
مدیرکل حمل‌ونقل استان هرمزگان با بیان اینکه مشکلات اخیر رانندگان در پایانه بار بندرعباس به دلیل تعطیلی گمرک، تعطیلی برخی صنایع و مشکلات اقتصادی کشور است، درباره مشکل اخیر رانندگان در پایانه بار بندرعباس گفت: روال توزیع بار به حالت عادی برگشت و سیستم توزیع شفاف و مکانیزه است.

شعارسال:

علی‌رضا مجرد در تشریح دلایل مشکلات به وجود آمده اخیر در پایانه بار بندرعباس و ‌موانع ارائه بار به کامیون‌‌داران در پایانه‌های استان هرمزگان‌ اظهار داشت: امروز نه تنها استان هرمزگان بلکه کل کشور با کمبود بار مواجه است؛ به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود اقتصادی فعلی، طبیعتاً مشکل حمل بار و نبود تقاضای حمل نیز در کشور وجود دارد، کالا برای جابه‌جایی کم است اما اگر اقتصاد کشور تکانی بخورد قطعاً در حمل کالا در وجود تقاضا برای حمل، مؤثر است.

مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان ادامه داد: شرایط استان هرمزگان به دلیل وجود دو بندر اصلی و مهم شهید رجایی و شهید باهنر از نظر گمرک و جابه‌جایی کالا، بسیار حساس و ویژه است‌ بنابراین به مدیریت این بخش بیش از هر موضوع دیگری توجه می‌شود.

وی گفت: تعداد قابل توجهی از کامیون و تریلر در سال‌های اخیر به کشور وارد شده و با شرایط اقساطی و با تسهیلات مناسب به فروش رسیده که همه دارندگان کامیون و تریلر در صف دریافت بار در کشور و به‌ خصوص در پایانه بار بندرعباس به دلیل سابقه این پایانه در توزیع کانونی بار در کشور قرار می‌گیرند.

مدیر‌کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان‌ ادامه داد: به نسبتی که شمار کامیون‌ها در کشور افزایش یافته شاهد افزایش میزان بار برای جابه‌جایی از سوی کامیون‌ها و تریلرها نیستیم و این در حالی است که طی سال‌های اخیر کاهش بار را نیز به دلیل بروز برخی تحریم‌ها و محدودیت‌ها شاهد بوده‌ایم.

وی تأکید کرد: به هر حال ‌روند افزایش کامیون‌ها برای دریافت بار از پایانه بار بندرعباس به طور مستمر در حال افزایش است و روند عرضه و تقاضا در حوزه بار با هم هم‌خوانی ندارد.

* کاهش میزان بار در استان هرمزگان نسبت به 2 سال اخیر

مجرد به میزان حمل‌ونقل بار و ورودی پایانه‌ها در سال‌های گذشته در این استان ‌اشاره کرد و گفت: در سال 93 تعداد 12 فروند کشتی گندم، دو فروند کشتی شکر و 10 فروند کشتی برنج جمعاً 24 فروند کشتی وارد بندر شد اما در سال 94 این رقم فقط به 6 فروند کشتی کاهش یافت.

مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان افزود: حجم بار جابه‌جا شده ما در سال 94، میزان 27 درصد کاهش یافت؛ در 6 ماهه ابتدایی سال 94 به طور متوسط ورودی کامیون به پایانه بار بندرعباس روزانه 2700 دستگاه بود که 6 ماهه دوم سال 94 به 3800 دستگاه رسید در صورتی که در پایانه بندرعباس میزان بار که می‌توان عرضه کرد روزانه 850 بار است.

مجرد بیان کرد: به هر حال نبود بار برای حمل، منجر به این شده است که نتوانیم تقاضای رانندگان را برای حمل بار پاسخ دهیم و اداره کل حمل‌ونقل‌‌ هم خود نمی‌توانند کالا برای حمل تولید کنند؛ باید اقتصاد کشور تکان بخورد تا حمل‌ونقل ما هم به موازات آن بتواند چرخ اقتصادی کشور را بچرخاند.

* تعطیلی گمرک و برخی صنایع موجب کاهش بار پس از نوروز شد

مدیر‌کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان‌ با اشاره به نبود کالا برای حمل و اعتراض رانندگان در پایانه بار بندرعباس پس از ایام نوروز، ‌افزود: آنچه پس از ایام نوروز امسال رخ داد به دلیل تعطیلی گمرک در ایام تعطیلات نوروزی، اعمال برخی از محدودیت‌های ترافیکی و نوع فعالیت شرکت‌های بازرگانی بود ضمن آنکه تعدادی از صنایع نیز تعطیل شدند و صاحبان کالا هم کالاهای خود را ترخیص نکرده بودند و همین امر موجب کاهش تقاضای حمل بار از سوی صاحبان کالا شد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر هم رانندگان که وسایل نقلیه خود را با اقساط خریداری کرده‌اند در این مدت منتظر دریافت حمل بار بوده و دچار مشکل شدند و بعد از تعطیلات با خیل عظیم رانندگان متقاضی حمل بار مواجه شدیم که البته برخی تا 20 روز هم منتظر دریافت حمل بار شدند.

مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان با بیان اینکه سیستم ارائه بار در پایانه بار استان هرمزگان و بندرعباس مکانیزه و شفاف است، گفت: پس از پایان تعطیلات با خیل عظیم رانندگانی مواجه شدیم که خواستار دریافت بار بودند در کنار آن هم فردی که راننده نبود توضیحاتی را در جمع مطرح کرد که در محیطی نامناسب عنوان شد ولی فرد خاطی شناسایی و به نیروی انتظامی و قوه قضائیه تحویل داده شد.

مجرد با اشاره به اینکه آمار ارائه بار برای جابه‌جایی در پایانه بندرعباس پس از ایام نوروز مناسب به نظر می‌رسد، به تعداد کامیونی که کالا را در پایانه بندرعباس پس از تعطیلات جا‌به‌‌جا کردند اشاره کرد و گفت: ‌روز 15 فروردین‌ماه تعداد 1832 دستگاه کامیون از پایانه بندرعباس بارگیری کردند و به ترتیب در روزهای بعد 16 فروردین 2246 دستگاه، 17 فروردین 2866 دستگاه، 18 فروردین 2542 دستگاه، روز 19 فروردین 2032 دستگاه، 20 فروردین 1014 دستگاه، 21 فروردین 1260 دستگاه، 22 فروردین 1386 دستگاه، 23 فروردین 2014 دستگاه، 24 فروردین 3148 دستگاه، 25 فروردین 2995 دستگاه، 26 فروردین 3298 دستگاه و بالأخره 27 فروردین 3331 دستگاه کامیون از پایانه بندرعباس بارگیری کردند که این آمار و ارقام نشان از عملکرد مناسب پایانه‌های استان در ارائه بار دارد.

* سیستم توزیع بار مکانیزه و شفاف‌ است

وی با تأکید بر اینکه توزیع عادلانه بار خواسته رانندگان است در خصوص ادعای اخذ رشوه از رانندگان در قبال ارائه بار، گفت: رانندگان در صورت بروز هر مشکل با مدیر پایانه که در پایانه مستقر است ارتباط برقرار کند؛ سیستم مکانیزه است و کسی حق دخالت در امور را ندارد و همه پرداخت‌ها باید به صورت کارت (عابربانک) و از طریق پایانه بانکی باشد.

مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان با تأکید بر اینکه برخی مطالبات رانندگان نیز در این زمینه قابل بررسی و پیگیری است، ‌گفت: به هر حال پس از ایام نوروز مشکلاتی برای رانندگان رخ داد که ما هم به آنها حق می‌دهیم؛ راننده وقتی به پایانه بندرعباس وارد می‌شود ابتدا ورود خود را به صورت کامپیوتری اعلام می‌کند که ساعت مشخص دارد و از سوی دیگر شرکت‌های حمل ونقل نیز کالاهای خود را از طریق سیستم مکانیزه طراحی شده وارد سالن اعلام بار می‌کنند تا بار به صورت عادلانه توزیع شود.

مجرد ادامه داد: زمانی بار به صورت عادلانه توزیع می‌شود که ورودی و خروجی طوری باشد که صف انتظار طولانی رانندگان برای دریافت بار وجود نداشته باشد؛ راننده هم حق دارد و به دلیل پرداخت اقساط سنگین امکان انتظار طولانی‌مدت در پشت پایانه بار را ندارد.

وی با اشاره به شرایط استان هرمزگان در وجود بار برای حمل با توجه به وجود بنادر حساس، اظهار داشت: هر گونه پرداخت غیر از پرداخت‌های قانونی‌ که از طریق کارت انجام می‌شود، غیرقانونی است و با هر گونه واسطه‌گری سخت‌گیرانه مقابله می‌کنیم و خاطی به اشد مجازات محکوم می‌شود.

* اختصاص 196 هکتار اراضی برای پایانه بار و شهرک حمل و نقل بندرعباس

مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان درباره شرایط محوطه پارک کامیون‌ها در پایانه بندرعباس و احتمال سرقت از این کامیون‌ها، بیان کرد: نمی‌‌توانیم اطراف پایانه بخشی را برای پارک کامیون در نظر بگیریم؛ قطعاً موضوع ایمنی جاده بسیار مهم است ضمن آنکه در حال حاضر دو نقطه برای پارک کامیون‌ها وجود دارد.

وی اضافه کرد: پایانه بار بندرعباس‌ 43 هکتار اراضی در اختیار دارد و هر گونه اتفاق که در این پایانه برای کامیون‌ها رخ دهد ما پاسخگو هستیم، همچنین شهرک حمل‌ونقل بندرعباس بیش از 153 هکتار محوطه دارد که کامیون‌داران می‌‌توانند در آنجا هم توقف داشته باشند و اگر هر اتفاقی برای کامیون‌ها افتاد ما پاسخگو هستیم ضمن آ‌نکه با ورود‌ به پایانه و شهرک‌ حمل‌ونقل، کامیون‌‌ها از نظر سرقت و مشکلات دیگر بیمه می‌شوند و هر گونه اتفاق در این دو نقطه مشمول بیمه خواهد بود.

مجرد اضافه کرد: رانندگان در صورت مواجهه با واسطه‌گری و بروز هر مشکل می‌توانند به مدیر پایانه و یا مدیر شرکت حمل‌ونقل مستقر در آنجا اطلاع دهند ضمن آنکه سامانه ارتباطی 30006414 پل ارتباطی ما با رانندگان کامیون است.

* رانندگان نرخ‌هایی غیر از نرخ‌‌های مندرج در بارنامه نپردازند

مجرد در خصوص ادعای رانندگان مبنی بر تفاوت قیمت‌های حمل بار در تابلوی اعلان بار و نرخ‌های بارنامه توضیح داد: بارنامه یک سند دولتی محسوب می‌شود و هر گونه فعل و انفعالات و در ارتباط با نرخ و کمیسیون خارج از بارنامه از نظر ما تخلف محسوب می‌شود.

وی افزود: وقتی راننده بارنامه را از شرکت حمل‌ونقل ما دریافت می‌کند اگر مندرجات بارنامه مطابق با ارقام بارنامه نباشد باید به ما (نماینده اداره کل حمل و نقل مستقر در پایانه) مراجعه کند و قطعاً بداند که این موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود ضمن آنکه کمیسیون‌های مختلف برای تخلف شرکت‌های حمل‌ونقلی برگزار می‌کنیم و برخورد جدی و قانونی با متخلفان در این‌باره انجام می‌شود.

مدیر‌کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان هرمزگان‌ اظهار داشت: به هر حال امروز فرآیند اعلان و توزیع بار به حالت طبیعی و معمول خود در پایانه شهر بندرعباس بازگشته است ضمن آنکه کارگروه‌هایی با حضور رانندگان و نمایندگان آنها تشکیل شد که ‌در حال پیگیری مشکلات رانندگان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 28فروردین1395، کدخبر: 13950128000492 www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین