پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۸۹۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
سازمان سینمایی در پاسخ به درخواست دبیر فرهنگی «تابناک»، لیست کمک به مجموعه‌های سینمایی را منتشر کرده که بر اساس آن، در طول پنج سال اخیر 28 میلیارد تومان به خانه سینما کمک مالی شده است؛ کمکی که البته درباره کیفیت هزینه کرد آن برای اهالی صنوف سینمای ایران به قدر کفایت شفاف‌سازی نشده و افکارعمومی از عقبه این پرداخت‌ها بی‌اطلاع است.
شعار سال : سازمان سینمایی در پاسخ به درخواست دبیر فرهنگی «تابناک»، لیست کمک به مجموعه‌های سینمایی را منتشر کرده که بر اساس آن، در طول پنج سال اخیر 28 میلیارد تومان به خانه سینما کمک مالی شده است؛ کمکی که البته درباره کیفیت هزینه کرد آن برای اهالی صنوف سینمای ایران به قدر کفایت شفاف‌سازی نشده و افکارعمومی از عقبه این پرداخت‌ها بی‌اطلاع است.

پس از راه اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، به درخواست نگارنده در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سینما، لیست فیلم‌هایی از بنیاد سینمایی سازمان سینمایی در حدفاصل سال‌های 1390 تا 1396 به نگارنده اعلام و سپس همان لیست با حذف بخش مجموع توسط این بنیاد راساً نیز منتشر شد. آن گونه که فارابی اعلام کرده، دست کم 329 فیلم در حد فاصل 1390 تا 1396 از منابع عمومی استفاده کرده‌اند که این میزان بیش از 83 میلیارد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان دریافت داشته‌اند.جزئیات ده‌ها میلیارد تومان کمک دیگر به مجموعه‌های سینمایی شده است

نکته قابل تأمل اینکه 10.1 میلیارد تومان از 83 میلیارد تومان پرداختی فارابی به فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش رسیده که در کنار 7.2 میلیارد تومان پرداختی مؤسسه رسانه های تصویری به این فیلم مجموعاً 17.3 میلیارد شده است! در رده بعدی نیز فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با 6.1 میلیارد تومان دریافتی قرار داد و در این میان شمار فیلم‌هایی که دریافت‌های میلیاردی داشته‌اند، کم نبود.

در ادامه متکی بر درخواستی دیگری از سوی سرویس فرهنگی «تابناک»، مؤسسه رسانه‌های تصویری لیست بیش از 22 میلیارد و سیصد میلیون تومان کمک به فیلم‌های سینمایی از سال 1388 تا انتهای سال 1395 را منتشر کرد. برلین منفی هفت با 2 میلیارد و چهارصد میلیون (مشارکت)، قلاده‌های طلا با هشتصد و نود و هشت میلیون (مشارکت)، گزارش یک جشن با 853 میلیون (خرید حق مالکیت)، خرس با 700 میلیون (مالکیت) تلفن همراه رئیس جمهور با 654 میلیون (خرید حق مالکیت)، خانه پدری با 500 میلیون (خرید حقوق)، آشغال‌های دوست داشتنی با 550 میلیون (خرید حقوق) و آیین هم آوایی با 490 میلیون (خرید حق مالکیت) بیشترین رقم را دریافت کرده بودند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز لیست  کمک‌ یا مشارکت‌های میلیاردی به فیلم‌های سینمایی را منتشر کرد. در این لیست نیز لاله با 6 میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون تومان، شهابی از جنس نور با 2 میلیارد و چهارصد میلیون تومان + 300 هزار دلار ارز، رنج و سرمستی با یک میلیارد و چهارصد و شانزده میلیون، ساکن خانه چوبی با 630 میلیون تومان، رستم و سهراب با 580 میلیون، گیرنده با 580 میلیون، قلب سیمرغ با 544 میلیون، سلام بر فرشتگان با 529 میلیون، ناهید با 500 میلیون، متولد 65 با 471 میلیون، آبتین با 415 میلیون، آسمان هشتم با 452 میلیون، کاکا با 446 میلیون، نمره 4 با 420 میلیون بیشترین رقم را دریافت کرده بودند.

جزئیات ده‌ها میلیارد تومان کمک دیگر به مجموعه‌های سینمایی شده است

اکنون و با وجود مخالفت شماری از اهالی سینما با این نوع شفاف‌سازی، با اتکاء به درخواست دیگری از سوی دبیر سرویی فرهنگی «تابناک»، لیست رقم تخصیص یافته با مجموعه‌های سینمایی اعلام شده است. در این درخواست آمده بود: «درخواست می شود رقم نهایی پرداختی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای زیرمجموعه این سازمان به خانه سینما تحت هر عنوان اعم از کمک یا تخصیص اعتبار را از سال 1372 تا انتهای 1396 را به تفکیک سال به اینجانب اعلام نمایید.»

سازمان سینمایی البته لیستی با زمانی کوتاه تر را در اختیار قرار داد که شامل پرداختی های سازمان طی سالهای 1387 تا 1396 به موسسه سینماشهر، انجمن سینمای جوانان ایران، مدرسه ملی سینما و خانه سینما می‌شود. بر اساس این لیست میزان کمک‌ها به خانه سینما در پنج سال اخیر روند افزایشی چشمگیری داشته، به گونه‌ای که در سال‌های 95 و 96 بالغ بر 22 میلیارد تومان به خانه سینما کمک شده و در مجموع پنج سال قریب 28 میلیارد تومان به خانه سینما کمک شده است.

مدیریت خانه سینما در نشست‌های سالیانه با مجمع عمومی توضیحاتی درباره نحوه هزینه‌کرد این کمک‌ها داشته اما با توجه به آنکه این منابع از محل اعتبارات عمومی تامین شده و مرتبط با تک تک شهروندان ایران است، انتظار می‌رفت که هر سال دست کم لیست هزینه‌ها منتشر شود و اکنون نیز این انتظار پابرجاست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تابناک، تاریخ انتشار: 24 مرداد 1397 ، کدخبر: 825533،www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
ا.ف75
اینا باز میان میگن ما پول نداریم و سینما فقیر مونده! مث اینکه اینا چن نفرشون اشتهای خوبی دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین