پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۵۴
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: طرح شناسنامه‌دار کردن گیاهان مرتعی عرصه‌های منابع طبیعی در کشور، اجرا می‌شود.

شعارسال: ابوالفضل یاوری در نشست انجمن‌های صنفی مرتع‌داران استان اظهار کرد: در این طرح مطالعاتی، امکان سنجی گیاهان مرتعی انجام شده و یک مجموعه نسبتا کامل و جامعی از گیاهان دارویی مناطق مختلف در یک مجموعه جمع‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه انجام فعالیت‌های تحقیقاتی روی جنبه‌های مختلف گیاهان مرتعی نیاز به عرصه تحقیقاتی مناسبی دارد و برای انجام این اقدام نیازمند کلکسیونی از گیاهان هستیم، گفت: ایجاد یک مجموعه کامل از انواع گیاهان مرتعی مناطق مختلف کشور، حفظ گونه‌های در حال انقراض و در معرض خطر، ارائه روش‌های نوین تکثیر و زادآوری، فرهنگ سازی و ترغیب به کاشت و تولید گونه‌های مرتعی از اهداف ایجاد طرح شناسنامه دار شدن گیاهان مرتعی است.

او همچنین گفت: در اجرای این طرح، شناسایی دقیق گونه‌ها در ایستگاه‌های ویژه تولید این گیاهان با کمک تشکل‌ها و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی و نیز فارغ التحصیلان و دانش آموختگان مرتبط با حوزه‌های منابع طبیعی و مرتع‌داری به عنوان اولویت نخست در اجرای این طرح استفاده خواهد شد.

یاوری اضافه کرد: تقویت ساختاری شبکه نظارت بر عرصه‌های منابع طبیعی یکی دیگر از برنامه‌های مهم امسال و در دستور کار دفتر فنی مرتع کشور خواهد بود که برای اجرای آن تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی منعقد شده است.

او یادآور شد: بر اساس این تفاهم‌نامه، به دنبال استفاده از ظرفیت دانش آموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی در قالب طرح‌های مدیریت منابع، نظارت و حفظ و صیانت از مراتع هستیم که استان فارس در این زمینه در کشور پیشگام است.

یاوری با اشاره به استفاده 3.5 برابری نسبت دام به ظرفیت مراتع در استان فارس گفت: این ظرفیت معادل حدود یک تا 1.5 برابر میانگین کشوری و نگران کننده است.

وی با بیان اینکه فارس یکی از وسیع‌ترین عرصه‌های منابع طبیعی و مرتع در کشور را دارد، افزود: ظرفیت بهره‌برداری دام از مراتع در فارس بیش از حد مجاز است که باید برای این وضعیت چاره اندیشی شود.

یاوری به وابستگی معیشت 996 هزار خانوار مرتعدار کشور به عرصه‌های طبیعی اشاره و بر لزوم مشارکت مردم در مدیریت این منابع خدادای تاکید و اضافه کرد: صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در منابع طبیعی یک ظرفیت مناسب است که با تشکیل این صندوق، از اعتبارات این بخش برای اجرای طرح‌های مرتعداری و تلفیقی وابسته استفاده خواهد شد.

این مقام مسئول به تولید سالانه 10 میلیون تن علوفه در مراتع کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوع باعث بروز مشکلاتی مانند توسعه بیابان‌ها، افزایش دام مازاد در مراتع، فرسایش زیاد خاک در عرصه‌ها و نیز کاهش پوشش گیاهی در این عرصه‌ها شده است.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری همچنین سیاست‌های دولت در راستای حمایت از مرتع‌داران را یادآور و متذکر شد: در قالب این طرح، مراتع کشور از بیمه خشکسالی و سایر صدمات زیست محیطی برخوردار می‌شود.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاريخ انتشار: 30 فروردین 1395،  کد خبر:  95013013614 ، www. isna.ir   

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین