پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۷۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۷
دبیر انجمن مجسمه‌سازان با بیان اینکه مجسمه‌سازها بدون متولی هستند، گفت: نگاه‌ها به هنرمندان مجسمه‌ساز خالی است.

شعار سالدبیر انجمن مجسمه‌سازان با بیان اینکه مجسمه‌سازها بدون متولی هستند، گفت: نگاه‌ها به هنرمندان مجسمه‌ساز خالی است.

شمسی‌زاده، دبیر انجمن مجسمه‌سازان در نشست خبری اعضای هیات مدیره این انجمن که صبح امروز و در آستانه انتخابات سالانه مجمع عمومی این انجمن در خانه هنرمندان شماره ۲ برگزار شد، گفت: لازم است که به دو بخش مهم در این حوزه بپردازم یکی شرح ماوقع و بخش دیگر مربوط به سیاست‌های بالادستی کشور است. سعی کردیم با شروع دوره جدید هیات مدیره بستر بروز توانمندی‌های انجمن شکل بگیرد که برای این منظور نیاز به زیرساخت‌هایی در این زمینه داشتیم و اتاق‌فکرهایی تشکیل شد که پس از آن اصلاح اساسنامه کلید خورد و اساسنامه جدید و اصلاحاتی که می‌توانست راهگشا باشد شکل گرفت. همچنین برگزاری دوسالانه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف جایگاه این انجمن را به عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده و معرفی آن به سازمان‌ها و شهرداری‌ها، همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی همه و همه به نوعی جایگاه و کیفیت انجمن را شکل داد تا نهادهای بالادستی بتوانند با این نهاد خودسازمان‌یافته ارتباط ایجاد کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد: انجمن‌ها به عنوان یک تشکل مردم‌نهاد به صورت دموکراتیک محل تولید اندیشه هستند و می‌توانند این باور را ایجاد کنند که تعامل بین انجمن‌ها و نهادهای بالادستی اتفاق بیفتد. ما جلسات متعددی با نهادهای بالادستی برگزار کردیم اما سرانجام متوجه می‌شدیم نهادهای بالادستی کار خودشان را انجام می‌دهند و اعتماد به این بستر متخصص اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل اکثر برنامه‌ها عقیم می‌ماند و باید آسیب‌شناسی جدی در این زمینه صورت بگیرد. همچنین سیاست‌گذاری‌ها باید نسبت به نهادی مستقل تغییر پیدا کند.

نگار نادری‌پور ـ رییس هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان ـ هم درباره انجمن مجسمه‌سازان بیان کرد: انجمن‌ها تجمع خرد و توان تخصصی هنری یک رشته هستند که از سر انتخاب و آگاهی نیز کنار هم جمع می‌شوند و برای بودن در انجمن‌های هنری اجباری وجود ندارد بلکه یک انتخاب است. شکل گرفتن انجمن‌ها نشان‌دهنده این است که جامعه چقدر توسعه فرهنگی پیدا کرده و توسعه فرهنگی زیرساخت توسعه اجتماعی است که وجود آن در جامعه حس می‌شود اما نقشش نادیده گرفته شده است.

او ادامه داد: نقش‌آفرینی تشکل‌ها و صنف‌ها رابطه مستقیمی با شرایط حرفه‌ای و امکاناتی دارد که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.؛ در صورتی که انجمن مجسمه‌سازان از زیرساخت کافی برخوردار باشد، می‌تواند نقش‌آفرینی خوبی نیز داشته باشد.

رییس هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان همچنین درباره اینکه این هیات مدیره چطور در این حوزه فعالیت کرد، افزود: اواخر سال ۹۵ ملاقاتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت آقای صالحی امیری داشتیم و در آن جلسه مساژله گواهی‌های هنری را مطرح کردیم زیرا هر رشته بنا بر مقتضیات خودش احتیاج به مجوزها و زمینه‌سازی‌های متفاوتی دارد و مجسمه‌سازی نیز یکی از این موارد حرفه‌ای است، به همین دلیل داشتن مجوز و پروانه، ضرورت امکان فعالیت برای مجسمه‌ساز است. آن زمان طبق دستور وزیر به آقای مرادخانی و ملانوروزی قرار شد خواسته‌های مجسمه‌سازان پیگیری شود و با انجمن مجسمه‌سازان همکاری کنند که این همکاری فراهم و زمینه‌ای برای فعالیت مجوزها صادر شد. همچنین تفاهم‌نامه‌ای نیز با هنرهای تجسمی امضا کردیم و این موضوع بررسی شد.

نادری‌پور اضافه کرد: برای اینکه زیرساخت قانونی اعطای این مجوز را فراهم کنیم آن را در اساسنامه جدید در نظر گرفتیم و درباره شرایط اعطای آن صحبت شد. بعد از ثبت اساسنامه نوبت به اعطای مجوزها رسید اما متأسفانه سیاست‌های بالادستی در این مدت در وزارت ارشاد تغییر کرد و منجر به کم شدن مجوزها شد. ارشاد با بررسی زمینه‌های کاری دیگر مثل حوزه موسیقی به این نتیجه رسیده است به جای اینکه مجوز راهگشا باشد مانع است که البته این موضوع در حوزه موسیقی درست است اما در حوزه‌های دیگر این طور نیست. در حوزه موسیقی تعدد مجوزها جلوی کار را می‌گیرد اما در حوزه‌ای مثل مجسمه‌سازی ما احتیاج به مجوز و پروانه داریم. به همین دلیل همه رشته‌های هنری به هم قابل تعمیم نیستند.

او اعلام کرد: درست است که هنرمندان در ذیل کار هنری فعالیت می‌کنند اما در نحوه کار آن‌ها تفاوت‌های بنیادین وجود دارد. در حال حاضر با مساعدت مدیرکل فعلی هنرهای تجسمی این مجوزها داده می‌شود اما ارائه پروانه‌ها با اما و اگر مواجه است و این اتفاق ناخوشایندی برای انجمن و اعضایی است که بیش از یک سال و نیم در این حوزه فعالیت کرده و امیدواریم این مشکل برطرف شود و پروانه کارگاه‌های مجسمه‌سازی صادر شود.

رییس هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نظام صنفی و امنیت شغلی اشاره کرد و افزود: این بحث باید توسط خود انجمن‌ها پیگیری شود که این موضوع در انجمن مجسمه‌سازان در حال انجام است. همچنین در حال پیگیری بیمه بیکاری که در قانون ششم توسعه دیده شده و در حال حاضر مشمول تدوین آیین‌نامه و راهکارها است، هستیم. شکل‌گیری شورای انجمن‌های تجسمی یکی از اتفاقات حوزه‌ انجمن‌هاست که هفت انجمن تجسمی کنار هم قرار بگیرد و به اقدامات مشترک برسند. این مهم‌ترین اتفاقی است که در سال‌های گذشته افتاده و نشان‌دهنده درک منافع جمعی هنرمندان است که امیدواریم بیشتر جان بگیرد و بتوانیم مطالبات جمعی‌مان را با قدرت بیشتری پیگیری کنیم. شرایط برای زندگی و فعالیت برای هنرمندان مستقل در ایران سخت می‌شود که این سختی برای همه افراد جامعه وجود دارد اما سختی‌های پیش روی مجسمه‌سازان شدیدتر است.

نادری‌پور درباره تأثیرات اقتصادی موجود روی هنرمندان مجسمه‌ساز اظهار کرد: اولین بودجه‌هایی که از سوی وزارتخانه‌ها قطع می‌شود مربوط به کارهای عمرانی است که در نهایت به مجسمه‌سازان ختم می‌شود.

بیژن غنچه پور، خزانه‌دار این انجمن به عنوان سخنران بعدی این نشست اعلام کرد: همه ما متفق بودیم انجمن حرفه‌ای انجمنی است که توان هزینه‌کرد برای فعالیت‌هایش را داشته باشد. خطر تأمین نکردن هزینه‌های مالی بیخ ریش انجمن‌هایی است که امکان پرداخت یا تأمین هزینه‌ها را نداشته باشد و در چنین شرایطی این انجمن‌های مردمی به انجمن‌های دولتی و سفارش بگیر تبدیل می‌شوند. به همین دلیل تلاش کردیم موانع موجود برای درآمدزایی این انجمن‌ را برطرف کنیم و بتوانیم درآمدزایی داشته باشیم. از طرفی گردش مالی زیاد ممکن است ایجاد حواشی کند. بنابراین این هیأت مدیره حس کرد که تمایل به گردش مالی عظیم ندارد.

او ادامه داد: در اساسنامه جدید راهکارهایی برای درآمدزایی پیش‌بینی کردیم که قانونی باشد زیرا در اساسنامه قبلی بخشی از این اتفاقات محدود بود. همچنین حق عضویت اعضا نکته بعدی بود که باید به صورت سالانه به انجمن‌ها پرداخت شود. از آنجا که این حق عضویت در ۲۰ سال گذشته تغییر نکرده بود در این زمینه مشکلاتی وجود داشت به همین دلیل بعد از برگزاری جلسه تغییر حق عضویت را با توجه به تورم جدید در نظر گرفتیم.

مجید حقیقی، عضو هیات مدیره انجمن مجسمه‌سازان نیز از دیگر سخنرانان این مراسم به فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقاتی که کمبود آن در این انجمن حس می‌شد فضای مجازی بود زیرا امروزه همه ارتباطات مجازی شده است. همچنین ما وب‌سایتی داشتیم که طراحی اولیه آن انجام شده بود اما پاسخگوی ارتباط ما با مخاطبان نبود؛ بنابراین در این زمینه نیازسنجی کردیم و این موضوع را با اپراتوری که سایت را طراحی کرده بود در میان گذاشتیم. اینستاگرام انجمن هم منفعل بود اما امروز یکی از پل‌های ارتباطی ما است. در واقع هیأت مدیره این انجمن با چشم‌انداز زیرساختی جلو آمد.

محمدرضا یزدی، نایب رییس هیات مدیره نیز درباره تأثیراتی که مشکلات اقتصادی روی این صنف گذاشته است، توضیح داد: مجسمه‌سازان با ماده سروکار دارند که عموما به مواد اولیه‌ای مربوط می‌شود که تغییر شکل نگرفتند مثل ورق آهن، سنگ، چوب و سایر موادی که در این زمینه مطرح می‌شود. همچنین انتقال آثار هنری و ارتباط هنرمندان با خارج از کشور با توجه به مشکلات اقتصادی بوجود آمده دشوارتر شده است. برخی از هواپیمایی که قبلا آثار هنری هنرمندان را منتقل می‌کردند در حال حاضر این خدمات را نمی‌دهند و این موضوع برای هنرمندان مشکل‌ساز شده است. مواد اولیه مربوط به کار مجسمه‌سازان قیمت جهانی دارد که تحت تأثیر نرخ ارز قرار گرفته و موادی که در داخل کشور قابل تهیه است نیز افزایش قیمت داشته‌اند. ما امروز آهن را با دو برابر بیشتر از قیمت سال گذشته تهیه می‌کنیم.

این هنرمند با بیان اینکه در شرایط سخت فعلی فعالیت فرهنگی و هنری به ظاهر از دیدگاه دولتی غیرضروری می‌آید، گفت: اگر فکر کنیم قیمت مواد اولیه، میزان سفارش، انتقال آثار هنری از نظر مادی با کاهش چشمگیری مواجه شود شاهد ریزش بسیاری از هنرمندان هستیم که به ناچار فعالیت هنری یا کارگاهشان را ترک و مجبور به مهاجرت هستند و این مساله مهمی است که در قشر هنرمندان اتفاق می‌افتد و بحران غیرقابل پیش‌بینی را برای کشور به همراه دارد و خواهد داشت.

 انتخابات مجمع عمومی سالانه مجسمه‌سازان جمعه (۲۶ مرداد ماه) برگزار می‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران، تاریخ انتشار 23مرداد 97، کدمطلب: 97052312291، www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
واقعا توجهی بهشون نمیشه دلیل این دورافتادگی رو نمیدونم
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین