پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۰۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
الیور ویک معتقدست برای موزه هنرهای معاصر تهران که دارای آثار ارزشمندی است، یک میلیون دلار بودجه بازسازی خیلی کم است و نمی توان کاری اساسی و چشمگیر صورت داد.

شعارسال:الیور ویک معتقدست برای موزه هنرهای معاصر تهران که دارای آثار ارزشمندی است، یک میلیون دلار بودجه بازسازی خیلی کم است و نمی توان کاری اساسی و چشمگیر صورت داد.

الیور ویک موزه دار سابق بنیاد بیلر در سوییس که این روزها در ایران به سر می برد درباره بازسازی بنای موزه هنرهای معاصر تهران  گفت: خیلی واضح و روشن است که هر بنا یا شیئی بعد از مدتی که استفاده شد نیاز به مرمت و بازسازی دارد و بنا و ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینکه موزه هنرهای معاصر طی سال ها مورد استفاده قرار گرفته است، نیاز به بازسازی سریع دارد.

وی افزود: موزه هنرهای معاصر تهران نیاز به کار جدی و زیادی در زمینه مرمت و بازسازی دارد و باید بودجه مناسبی برای این بازسازی در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه طی ۴۰ سال گذشته دانش بشری و تکنولوژی رشد داشته است باید از این تکنولوژی ها استفاده کرد.

آلودگی هوا و زلزله؛ آسیب‌های پیش روی موزه

الیور ویک در مورد بازسازی و مرمت بنای موزه هنرهای معاصر تهران پیشنهاد داد: شرایط آب و هوایی اطراف موزه بسیار نامناسب است و یکی از تغییرات ضروری که باید سریع تر انجام شود تعویض سیستم پنجره های ساختمان است چون باید از ورود آلودگی ها به داخل جلوگیری کند. این پنجره ها خیلی قدیمی هستند و با شرایط آب و هوایی ۴۰ سال پیش همخوانی داشته است.

شرایط آب و هوایی اطراف موزه بسیار نامناسب است و یکی از تغییرات ضروری که باید سریع تر انجام شود تعویض سیستم پنجره های ساختمان است

وی به زلزله خیز بودن کشور ایران اشاره و بیان کرد: از شرایط زمانی که موزه هنرهای معاصر تهران ساخته شده، اطلاعی ندارم و نمی دانم در مورد بحث زلزله چه اقداماتی صورت گرفته است اما الان باید بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد تا تغییراتی متناسب با زلزله نیز اعمال شود.

اولویت تغییرات در موزه هنرهای معاصر چیست؟

موزه دار سابق بنیاد بیلر در سوییس عنوان کرد: اگر بودجه مناسبی برای بازسازی و تعمیرات موزه اختصاص نگیرد، حداقل می توانند در مورد سیستم نور و پنجره های موزه کار کنند. اولین اولویت تغییرات در موزه هنرهای معاصر تهران، کنترل شرایط هوایی و اولویت دوم در مورد توسعه فضای نگهداری کوچک آثار گنجینه موزه است که باید فکری اساسی در این زمینه شود.

وی، فضای نگهداری کوچک آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر را همانند موزه های دیگر کشورهای اروپایی دانست و تاکید کرد: موزه های بسیاری در اروپا ساخته شده است که با محدودیت فضای نگهداری آثار و انبارهای کوچک روبرو هستند در حالی که محوطه و فضای نمایش آثار بسیار وسیعی دارند.

الیور ویک درباره موزه هنرهای معاصر تهران و اینکه در مقایسه با دیگر موزه های اروپا چه نقاط ضعف و قوتی دارد، به خبرنگار مهر گفت: در این مورد نمی توان خیلی کلی صحبت کرد ولی موزه هنرهای معاصر تهران نیاز به تغییرات اساسی در محل های کاربردی دارد که اگر بودجه مناسب در اختیار قرار گیرد، مرحله به مرحله باید اجرایی شود.

وی همچنین به گفته های علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در مورد اختصاص اعتبار یک میلیون دلاری برای بازسازی این موزه، اشاره کرد.

بودجه یک میلیون دلاری برای بازسازی موزه خیلی کم است

این موزه دار به موزه لوور دبی اشاره کرد و در مقام مقایسه با موزه هنرهای معاصر تهران توضیح داد: موزه هنرهای معاصر تهران بهترین موزه در خاورمیانه است که گنجینه و آثار غربی را در اختیار دارد ولی موزه لوور دبی بیش از یک بیلیون دلار برای آثار و بازسازی هایش هزینه شده است این در حالی است که مجلس ایران تنها یک میلیون دلار برای موزه هنرهای معاصر بودجه در نظر گرفته که به نظر من برای چنین مجموعه ای که دارای آثار ارزشمندی است، خیلی کم است و باید این بودجه می توان بخش هایی را که نیاز به بازسازی دارند به صورت محدود مرمت کرد و نمی توان کاری اساسی و چشمگیر صورت داد.

وی عنوان کرد: اگر تصمیم گیرندگان به این نکته توجه کنند که ایران دارای تمدن و فرهنگ کهن و غنی است و موزه هنرهای معاصر تهران نیز جایگاه ویژه ای دارد، می توانند بودجه بیشتری را برای بازسازی کامل موزه در نظر بگیرند.

الیور ویک در این ارتباط به جانمایی مجسمه های جاکومتی در فضای داخلی موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و گفت: انتقال مجسمه های جاکومتی به داخل موزه کاری بزرگ با بودجه ای اندک بود و حالا خیال مان راحت است که این مجسمه ها نیاز به مرمت سریع و فوری ندارند و جلوی مشکل اصلی گرفته شده است و ظرف سال های آینده روی مرمت آسیب های آنها نیز کار می کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبر گزاری مهر ، تاریخ انتشار 18 اسفند 96، کدخبر: 4246976 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
0
0
به نظرم ترمیم تخت جمشید و ... اولویت بیشتری داره چون قدمت بسیار بیشتر و ارزش بسیار بیشتری دارن
س.د۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
0
0
تو ایران بهترین مهندسین معماری رو داریم و در بهترین شرایط میتونن این بنارو بازسازی کنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین