پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۵۰۵۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳
سمنان چهار هزار و 603 کلاس درس دارد که یک هزار و 761 کلاس تخریبی است و یک هزار و 951کلاس باید مقاوم ‌سازی شود، رفع این چالش اساسی آموزش و پرورش نیازمند مشارکت بیشتر مسوولان، خیران و کمکهای مردمی است.

شعار سال: برآیند آمارها مبین این است که دانش آموزان کشور به 40 میلیون متر مربع فضای آموزشی جدید نیاز دارند که برای عملی کردن آن به گفته مسوولان امر بیش از 600 هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.

بر اساس استاندارد به ازای هر دانش آموز 8.39 مترمربع فضای آموزشی نیاز است که هم اینک پنج مترمربع به ازای هر دانش آموز فضای آموزشی در کشور ایجاد شده که همچنان سه متر مربع معادل؛ 40 میلیون مترمربع به ازای کل دانش آموزان کشور باید فضای جدید ایجاد شود.

بر اساس آمار موجود ظرف چهار سال گذشته حدود یک سوم از مجموع حدود 98 هزار آموزشگاه در سطح کشور مقام سازی شده‌اند.

یکی از عوامل موثر در حفظ و ارتقای سطح سلامتی و شکوفایی استعداد دانش آموزان، بهداشت محیط و ایمنی مدارس و کلاس های درسی است ، بدیهی است محیط فیزیکی مدرسه از جمله شرایط ساختمانی، نور، رنگ، بهداشت در سلامت روان دانش آموزان تاثیرگذار است.

به گفته مسوولان امر، در دولت تدبیر و امید اقدامات مثبتی در بحث مدرسه سازی صورت گرفت به طوری که 42 هزار مترمربع با کمک دولت و خیران در استان سمنان مدرسه ساخته شد که در مقایسه با 10 سال گذشته که 32 هزار مترمربع بود، آمار قابل توجهی است.

120 هزار دانش ‌آموز در یکهزار مدرسه استان سمنان به تحصیل مشغول هستند که به گفته مسوولان امر 70 درصد مدارس استان فرسوده و تخریبی است.

در زمان حاضر سرانه فضای آموزشی برای دانش آموزان کشور، 5.2 درصد اما فضای استاندارد 8.4 درصد است که نشان می دهد 30 درصد مدارس کشور فرسوده است.

از این تعداد مدارس فرسوده کشور، 12 درصد تخریبی هستند و 18 درصد باید مقاوم سازی شوند و در مجموع 11 استان زیر خط میانگین کشوری از نظر فضای آموزشی هستند.

**مقاوم‌ سازی مدارس سمنان نیازمند اعتبار

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سمنان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به راهبرد مقام سازی 75 درصد از کلاس های درس استان در برنامه ششم توسعه، افزود : برای تحقق این هدف به 2 هزار و 660 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

سعید هژبری افزود : طبق هدف راهبردی برنامه ششم توسعه در استان 851 کلاس درس باید تخریب و بازسازی و 940 کلاس باید مقام سازی شود.

وی ادامه داد : افزایش اعتبارات استانی و ملی و مشارکت بیشتر خیران و مردم برای تحقق اعتبار ضروری است.

هژبری تصریح کرد : در استان سمنان چهار هزار و 603 کلاس درس وجود دارد که یک هزار و 761 کلاس تخریبی است و یک هزار و 951 کلاس از نظر ظاهری مشکلی ندارد ولی نیازمند مقاوم ‌سازی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان با اشاره به این که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه در استان باید تا 871 کلاس درس تخریبی نوسازی می‌ شد، گفت : تا به امروز نوسازی 520 کلاس درس به اتمام رسیده است.

** نهضت مدرسه سازی در سمنان تشکیل شود

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود : 75 درصد کلاس های درس این استان فرسوده است که نوسازی آن همکاری بیشتر مسوولان و خیّران را می طلبد.

محمد دستورانی گفت : متوسط کشوری مدارس تخریبی در کشور بیش از 30 درصد است و سمنان بدترین شرایط را از نظر تعداد مدارس فرسوده در مقایسه با دیگر استان ها دارد.

وی اظهارداشت : 30 درصد مدارس کشور به‌ صورت خیرساز است در حالی که این رقم در سمنان 50 درصد است.

وی خاطرنشان کرد : خوشبختانه خیران استان به بخش مدرسه‌ سازی نگاه بسیار خوبی دارند اما از سوی دیگر حجم قابل توجه کلاس های درس در سمنان تخریبی است که باید نگاه ویژه‌ای به آن‌ داشت.

دستورانی ادامه داد : میزان مشارکت خیران سمنان از متوسط کشوری 20 درصد بالاتر است در حالی که کلاس‌ های که تخریبی در استان 40 درصد بیشتر از سایر نقاط کشور می باشد.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش سمنان با بیان این که نهضت مدرسه‌ سازی بسیار ارزشمند است اما باید مبنایی ایجاد شود که دولت سهم بیشتری در این راستا داشته باشد، گفت: ظرفیت ‌هایی در استان وجود دارد که باید از آن‌ ها در راستای بهسازی و نوسازی مدارس بهره ببریم که ازجمله آن‌ ها می‌توان به مسکن و شهرسازی اشاره کرد.

دستورانی بیان داشت : طبق قانون، مسکن شهرسازی موظف است تا به ازای هر 200 واحد مسکن مهر یک واحد آموزشی بسازد اما این اداره کل هم در بخش ساخت مدارس عقب است و بعضی از شهرک‌ های مسکن مهر را با 198 واحد ساخته‌ تا به عدد 200 نرسد و ملزم نباشد تا مدرسه‌ای بسازد.

وی با بیان این که اگر 50 درصد هزینه ساخت یک مدرسه در مسکن مهر را مسکن و شهرسازی تقبل کند، بقیه را سازمان نوسازی مدارس پرداخت می کند.

دستورانی از بنیاد برکت به ‌عنوان دیگر ظرفیت موجود در امر مدرسه ‌سازی نام برد و افزود : این بنیاد می‌ تواند کمک خوبی داشته باشد چرا که ‌اکنون 100 میلیارد ریال در این استان سرمایه‌ گذاری کرده و حتی در بخش اشتغال فعالیت ‌های خوبی به صورت مشارکتی دارد.

** سرانه فضای آموزشی سمنان 7.3 متر مربع است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به تخصیص اعتبار ملی برای این امر، باید مدارس در دست ساخت، نیازمند بازسازی یا مقاوم سازی در یک تعریف مشخص و چشم انداز تعیین شده با برش سالانه تدوین شوند.

سعید هژبری با اشاره به در دست احداث بودن 56 فضای آموزشی و ورزشی شامل 309 کلاس درس با زیربنای 97 هزار و 500 مترمربع، تصریح کرد : با آغاز سال تحصیلی 97-98 تعداد چهار طرح ورزشی شامل سالن ورزشی، زمین چمن مصنوعی و طرحهای بهسازی فضاهای ورزشی به نظام تعلیم و تربیت این استان اضافه می شود.

وی اعتبار موردنیاز برای استاندارد سازی وسایل گرمایشی کلاس درس در استان را 75 میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: تاکنون 60 درصد کلاس های درس استان به وسایل گرمایشی استاندارد مجهز شده و 40 درصد دیگر با تخصیص اعتبار لازم به صورت سالانه انجام می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان یادآور شد : سرانه فضای آموزشی در استان مطلوب و به میزان 7.03 مترمربع است ولی با لحاظ فضاهای آموزشی تخریبی استان این سرانه به 5.17 درصد می رسد در حالی که استاندارد کشور در این شاخص 8.35 مترمربع است.

وی با اشاره به اجرای 56 طرح فضای آموزشی در استان که 30 طرح از آن با 245 میلیارد ریال با مشارکت خیران در دست احداث است، گفت : معادل بیش از 50 درصد از اعتبارات دولتی برای ساخت مدارس از سوی خیران برای مدرسه سازی مشارکت می شود.

هژبری بیان کرد : مشارکت خیران در مدرسه سازی در کشور به صورت متوسط بین 20 تا 30 درصد و در استان سمنان بیش از 50 درصد است که نشان از فرهنگ بالای مردم نوع دوست این استان در مشارکت در این امر فرهنگی و اجتماعی است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سمنان با اشاره به ریشه ‌دار بودن مشارکت خیران در این استان در مدرسه سازی، خاطرنشان کرد : از یکهزار و 320 میلیارد ریال تعهد خیران در 19 دوره جشنواره خیران مدرسه ساز در این استان بیش از 50 درصد معادل 672 میلیارد ریال از سوی خیران پرداخت شد.

**مشکل فرسودگی مدارس با اعتبار برنامه ششم رفع می‌شود

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا افزود: فرسودگی مدارس، از مشکلات نظام تعلیم و تربیت سمنان با اعتبار در نظر گرفته در برنامه ششم توسعه رفع می‌شود.

احمد همتی گفت : سه میلیارد دلار معادل 120 هزار میلیارد ریال برای نوسازی و مقاوم ‌سازی مدارس کشور در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این که تعداد زیادی از مدارس شهر سمنان 2 نوبته، فرسوده هستند و رشد دانش آموزان در این شهرستان بیشتر از سایر شهرستان هاست، با اختصاص اعتبار 120 هزار میلیارد ریالی برای نوسازی مدارس در برنامه ششم توسعه، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

همتی ادامه داد : طبق برنامه ششم توسعه، دولت باید معادل هزینه ‌کرد خیران مدرسه ‌ساز، برای نوسازی مدارس سراسر کشور هزینه کند تا راهبردی برای تشویق خیران باشد.

نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد : رتبه بندی معلمان از دیگر برنامه های برنامه ششم توسعه است که اجرایی خواهد شد.

همتی ادامه داد : در استان سمنان و در نظام تعلیم و تربیتی باید به استفاده از کرسی ‌های آزاداندیشی دانش آموزان و هوشمند سازی مدارس بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به این که در 2 گذشته سه وزیر آموزش و پرورش تغییر کرد، افزود: یکی از برنامه هایی که در حال پیگیری است، ایجاد سازمان نظام معلمی برای ساماندهی و ارتقای تعالیم آموزش معلمان است.

**توسعه کشور نیازمند کیفیت در آموزش است

رییس انجمن خیرین مدرسه ساز سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: پویش ' ایران من ' که از سال 1393 با همت جمع بزرگی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی آغاز به کار کرده 100 مدرسه در 18 استان می سازد که مدرسه سه کلاسه ایران من 79 در روستای احمدآباد بیارجمند از جمله آن هاست.

علی اصغر جمعه ای گفت : با ارزش‌ ترین فعالیت اقتصادی، سرمایه ‌گذاری در حوزه آموزش است و هدف فعالان اقتصادی‌ که از ابتدا پویش ایران من را در مدرسه ‌سازی یاری کرده‌اند، سرمایه‌گذاری در نسل آینده کشور است.

وی خاطرنشان کرد : قفل توسعه با رفع فقر فرهنگی و آموزشی از کشور به ویژه در مناطق محروم گشوده خواهد شد.

جمعه ای ادامه داد : کشور از نوعی شکاف در حوزه آموزش رنج می‌برد، با وجود تلاش‌ های دولت در این زمینه، موانعی همچون وسعت کشور و عمق محرومیت برخی مناطق، فاصله ما را با نقطه مطلوب طولانی کرده و بنابراین همراهی بخش خصوصی در حوزه عدالت آموزشی ضروری است.

رییس انجمن خیرین مدرسه ساز سمنان تصریح کرد : پویش ایران من با هدف رفع موانع آموزشی، 100 مدرسه را در 18استان در دست اجرا دارد که نام همه آنها 'ایران من' خواهد بود و این به خاطر تنوع قومی و زبانی مردم ایران است .

استان سمنان 120 هزار دانش آموز ، یکهزار واحد آموزشی ، هشت شهرستان و بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 23مرداد 97، کدمطلب: 83000458، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین