پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۱۸
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
در قانون بین المللی چیزی به نام "هیئتی انتقالی"یا"انتقال قدرت" وجود ندارد بلکه توافق درباره مشارکتی است که به تغییری در قانون اساسی و تصویب قانون اساسی معینی منجر می‌شود که ملت سوریه درباره آن نظر می‌دهند.

شعارسال: فیصل عبدالساتر مدیر مرکز مطالعاتی "دال" گفت: بعید می‌دانم که مذاکرات در ژنو به نتیجه برسد و فکر می‌کنم که به احتمال زیاد (آتش نبرد در) میدان (نظامی) سوریه بار دیگر شعله ور شود.

وی به ورود مستقیم عامل "اسرائیل" در بحران سوریه از طریق سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم اشاره کرد واظهار داشت: توافق بین مسکو و واشنگتن برای حل بحران به علت ماهیت فریبکارانه آمریکا که نمی توان در هیچ مسئله ای، گفته هایش را باور کرد، از بین خواهد رفت.

فیصل عبدالساتر درباره اقدام تیم مذاکراتی گروه معارضان سوری مورد حمایت عربستان در تعلیق مذاکرات خود در ژنو و تشدید کردن اوضاع از طریق درخواست از گروههای تروریستی خود در سوریه برای از سرگیری عملیات تروریستی علیه ارتش گفت: روشن است که تیم مذاکراتی (معارضان مورد حمایت) ریاض برای ورود به مذاکرات جدیت ندارد. طبیعتا وقتی از مدتها پیش بر شروط خود پافشاری می‌کنند، این شروط به نوبه خود مانع اساسی برای پیشبرد این مذاکرات به شمار می رود. آنها بهانه تراشی می کنند که بیانیه اول ژنو و چه بسا مصوبات بین المللی بعد از آن از انتقال قدرت در سوریه سخن می گوید و این انتقال قدرتی که از آن سخن می گویند، همان تحویل قدرت است و نه انتقال آن.

وی تاکید کرد: ملت و دولت سوریه این موضوع را نمی پذیرند و در قاموس قانون بین المللی نیز چیزی به نام "هیئتی انتقالی" یا "انتقال قدرت" وجود ندارد بلکه توافق درباره مشارکتی است که به تغییری در قانون اساسی و تصویب قانون اساسی معینی منجر می شود که ملت سوریه درباره آن نظر می دهند و نیز به برگزاری انتخابات می انجامد. این همان روند سیاسی است که در صورت وجود جنگ در کشورها در سطح داخلی صورت می گیرد.

این تحلیلگر سیاسی درباره گروه معارضان مورد حمایت عربستان گفت: کافی است که از عبارت "تیم ریاض" استفاده کنیم تا ماهیت سوری را از آن به طور کامل بگیریم زیرا آنها (اعضای این تیم) پذیرفته اند که سهم آنها به این شکل باشد زیرا با عربستان در ارتباط هستند و همچنین بخش دیگری از آنها با ترکیه مرتبط هستند بنابراین دولت سوریه با طرف هایی مذاکره می کند که دارای هیچ گونه وزنی عملا در سوریه نیستند و در نتیجه، معارضان برای بهبود وضعیت میدانی خود تلاش می کنند تا از آن به عنوان برگه قوی خود در مذاکره استفاده کنند.

وی افزود: وقتی دیدند که در میدان نبرد هم می بازند، در سطح سیاسی تنش را بالا بردند تا این فرار خود برای بهبود موقعیت خود در سطح میدانی و میدان نبرد را بهبود بخشند.

وی درباره دعوت استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از تیم معارضان در ژنو برای تکمیل مذاکرات و امکان پاسخ به این دعوت گفت: در اینجا به طور درست و بدور از موضع شخصی خود درباره تحولات سخن می گویم. وقتی مواضع معارضه را می‌شنویم که خواهان تعویق مذاکرات می شوند و بعد از آن نیز دی میستورا بیرون می آید و می گوید که جلسه روز جمعه 22 آوریل برگزار می شود و سپس به دنبال آن گروه بین المللی به اصطلاح حمایت از سوریه در 21 آوریل جلسه می گیرد و سپس درز می کند که ممکن است نشست هایی بین روسیه و آمریکا برگزار شود و سپس روسیه آن را تکذیب می کند؛ همه اینها حکایت از یک مسئله اساسی دارد و آن هم اینکه، این تیم ها و گروه معارضان ریاض که نوک پیکان را به طور اساسی تشکیل می دهد، تصمیم گیرنده نیستند بلکه فقط دستور می گیرند.

وی درباره تناقض گویی مسئولان آمریکایی در اعلام حمایت خود از راهکار سیاسی در سوریه و همزمان یادآوری طرح "ب" در ارتباط با این کشور و اطلاعات درز کرده درخصوص مسلح کردن گروهها در سوریه به موشک های ضد هوایی آمریکایی تصریح کرد: درخصوص هیچ چیزی نمی توان آمریکا را باور کرد؛ خواه تکذیب وجود طرح "ب" یا یادآوری آن. اولا اگر اینها می توانستند چیزی را در سوریه تغییر دهند، پنج سال منتظر نمی ماندند و به سمت توافق با روسیه که آتش بس را تحکیم بخشید، نمی رفتند. فکر می کنم که آتش بس یک مصیبت بزرگ برای طرف سوری بود.

درست است که سوریه به معنای کامل کلمه اعتراض نکرده است زیرا نمی خواهد که گفته شود حکومت و دولت سوریه مخالف آتش بس و توقف خونریزی است اما در حقیقت، گروههای مسلح از توقف آتش بس بهره بردند و صفوف خود را دوباره سازماندهی کردند و سلاح ها از هر سوی برای آنها فرستاده شد و سپس نیز این گروهها بودند که بازگشتند و آتش بس را در چندین منطقه نقض کردند. گواه این مدعا هم بیانیه های روسیه در پایگاه حمیمیم به عنوان سندی روشن در این زمینه است. فکر می کنم که این سخن را کسی نمی تواند به هیچ وجه انکار کند. آنجه در العیس و الشیخ مقصود روی داد و آنچه امروز در کفریا و الفوعه به وقوع پیوست، همه گواه آن است که اینها (گروه معارضان ریاض و گروههای مسلح وابسته به آنها) به هیچ د و پیمانی پایبند نیستند و درنتیجه می خواهان موقعیت خود را به هر شکلی بهبود ببخشند.

عبدالساتر گفت: توافق روسیه و آمریکا که اکنون با نواقض بزرگی روبرو است، به احتمال زیاد، به علت فریبکاری آمریکا از بین برود زیرا آمریکا گفتار و عمل آمریکا یکی نیست و چیزی می گوید اما امور به سمت و سوی دیگر حرکت می کند. اکنون میزان اعتبار جامعه بین المللی در جدیتش برای پایان دادن به بحران سوریه را - آنطور که ادعا می کند- خواهیم دید؛ خصوصا که اکنون فاکتور مهم دیگری به طور مستقیم وارد شده است که همان عامل "اسرائیل" است و این بار هم با غرور و تکبر بیشتر. این امر بار دیگر این سوال اساسی را مطرح می کند که "اسرائیل" درخصوص همه آنچه در سوریه روی می دهند، کجای کار است؟ اگر برخی همچنان شک و تردیدی دارد، فکر می کنم که آنچه نتانیاهو انجام داد، پاسخ واضحی به ما می دهد؛ خصوصا که مطبوعات "اسرائیل" به وضوح گفتند که نگران داعش نیستند بلکه نگران "نظام" سوریه هستند.

عبدالساتر در پایان به تسنیم گفت: من فکر می‌کنم که به احتمال زیاد مذاکرات به جایی نمی رسد و این امر پیش بینی می شود. فکر می‌کنم که به احتمال زیاد، میدان نبرد بار دیگر در سطح بزرگتری شعله ور شود زیرا ماهیت امور خودش را بیش از پیش تحمیل خواهد کرد زیرا مبنای حرکت سوریه این است که "مذاکره ای با تروریسم" وجود ندارد. "نمی توان جنگ علیه تروریسم را به کناری گذاشت؛ حتی با اینکه وارد مذاکرات می‌شویم".

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 2 اردیبهشت 1395، کدمطلب: 1053781 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین