پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۹۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
7 استان در شمال و جنوب کشور، استان‌های ساحلی ما را تشکیل می‌دهند که در مجاورت دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان هستند. قطعا پیشرفت و رشد این استان‌های می‌تواند تاثیر به‌سزایی در معیشت ساحل‌نشینان داشته باشد اما اولین و مهم‌ترین گام در رشد این مناطق، توسعه علوم و فنون دریایی است که از جمله راهکارها ایجاد مناطق ویژه علم و فناوری دریایی است.

شعارسال: ‌با بیان اینکه مناطق ویژه علم و فناوری، شبکه‌ای انبوه از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‌های ارتباطی و افراد و اطلاعات است که در یک امتداد جغرافیایی و بر اساس یک نظام مدرن، با اهداف و راهکارهای معین و هماهنگ شده هستند تصریح کرد: این مراکز با جذب سرمایه‌های ملی منطقه‌ای و اشتراک منافع آورده‌های همه طرف‌های ذی نفع و هم افزایی میان سازمان‌ها، مراکز و مؤسسات حاضر، سبب ارتقای نوآوری و توسعه علم و فناوری و در نتیجه توسعه تولید و اقتصاد و ایجاد جامعه‌ی دانا محور خواهند شد.

بهنام رضایی آسیابر با تاکید بر اینکه فرآیند تبدیل ایده به محصول نیازمند زیرساخت‌های مختلف اطلاعاتی، مدیریتی، حقوقی و مالی است عنوان کرد: این مناطق ویژه، خدمات توسعه فناوری را با در نظر گرفتن همه این نیازمندی‌ها در نظر گرفته و اقدام به استقرار واحدی فعال در حوزه خدمات تخصصی فناوری در یک مجموعه متمرکز کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: با ایجاد این شبکه توسعه فناوری و اعمال مدیریت صحیح بر فعالیت‌های پژوهشی و فناوری، زمان رسیدن به دستاوردهای مطلوب در بخش‌های مختلف کاهش خواهد یافت.

دبیر گروه ترویج و آموزش ستاد دریایی معاونت علمی و فناوری خاطرنشان کرد: ا ین مراکز به صورت فعال، خدماتی همچون ارزیابی قابلیت تجاری سازی طرح‌های فناورانه، خدمات حقوقی در حوزه علم و فناوری، ارزش گذاری فناوری‌ها و یافته‌های پژوهشی و بهره مندی از خدمات مشاوره‌ای به منظور توسعه فناوری و سرمایه‌گذاری نهادها همچنین بازاریابی ایده‌ها و تولیدات جدید را ارائه می‌دهند.

مناطق ویژه علم و فناوری دریایی در استان‌های ساحلی کشور ایجاد می‌شود

رضایی ابراز کرد: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علم و فناوری، در راستای بهره گیری هرچه بیشتر توانمندی‌های موجود دریایی کشور در جهت توسعه فناوری‌های دریایی و همچنین در راستای سیاست‌های کوچک سازی بدنه دولت و استفاده از ساختاری چابک و به دور از گسترش تشکیلات اداری، قصد دارد تا اهداف و مأموریت‌های خود را با بهره گیری از منابع موجود در نهادها و ارگان‌های دریایی کشور و با سازماندهی واحدهای مستقر در استان‌های ساحلی دنبال کند.

این کارشناس حوزه دریا بیان کرد: طرح ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری دریایی زمینه‌ای برای هم افزایی نهادها و ارگان‌های فعال در استان با هدف تشکیل یک زنجیره (اکو سیستم) پیوسته است تا بتوان اهدافی همچون تسهیل در اجرای پروژه‌های مربوط به حوزه دریا که نیازمند مشارکت ارگان‌های مختلف در استان است و همچنین شبکه سازی و ایجاد ساختارهای فیزیکی لازم جهت جلوگیری از مداخلات سیستمی و افزایش تعاملات را برنامه ریزی کند.

منطقه ویژه علم و فناوری دریایی زمینه سرمایه‌گذاری را جهت توسعه استان‌‌های ساحلی فراهم می‌کند

دبیر کارگروه ترویج ستاد دریایی اضافه کرد: از سویی دیگر، تاثیرگذاری اجرای پروژه‌ها بر کسب و کارهای کوچک و متوسط و فعال سازی آن‌ها در سطوح استانی و ملی، ایجاد و توسعه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری به عنوان بستر کارآفرینی، فناوری و نوآوری و تغییر نظام فکری دانشگاهی از آموزش محوری به سمت پژوهش محوری، مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی و تبدیل دانشگاه‌ها به دانشگاه‌های کارآفرین، توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه فناوری با برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های علمی و توسعه زیرساخت‌های فناوری منطبق با اولویت‌های پژوهشی از دیگر برنامه ریزی‌های صورت گرفته به منظور جلوگیری از مداخلات سیستمی و افزایش تعاملات است.

رضایی عنوان کرد: مناطق ویژه علم و فناوری دریایی با هدف کلان بهره گیری همه جانبه از موهبت دریا و طراحی نظام توسعه هوشمندانه بر پایه‌های نوین و ثروت آفرینی از سواحل، بنادر و دریاها به طور ویژه، نیاز است تا در استان‌های ساحلی ایجاد شود.

این کارشناس حوزه دریا در پایان با اشاره به برنامه ششم توسعه کشور اظهار کرد: در تحقق اقتصاد دانش بنیان، افزایش بهره وری، تنظیم رابطه متقابل تحصیل و اشتغال، گسترش همکاری و تعاملات فعال بین‌المللی و افزایش نقش مردم در مدیریت علمی و فناوری کشور، ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری دریایی می‌تواند با ایفای نقش یک تسهیل گر چابک، زمینه استفاده از سرمایه‌ها و منابع بخش دولتی، خصوصی و سرمایه گذاری‌های خارجی در توسعه فعالیت‌های دریایی استان و کشور فراهم کند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار 10 شهریور 97، کدمطلب: 97061004531،www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
امیدوارم ایجاد این شرایط باعث استفاده بهتر و همه جانبه تر ما از دریا بشه!!
م.ا75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
ایشالا ثمر بخش باشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین