پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۵۳۳۵۲
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
اهمیت آموزش‌وپرورش نیاز به توضیح ندارد. آنچه به توضیح و تحلیل نیاز دارد گره‌زدن منافع شخصی با مصالح و منافع عمومی آموزش‌وپرورش است.

شعار سال: اگر نگاهی گذرا به دوره‌های تاریخی ایران داشته باشیم، اهمیت و اولویت فرهنگ بر سیاست قابل تأمل است، هر زمان سیاست رنگ‌وبوی فرهنگی داشته است یا هر زمان وجهه فرهنگی سیاست‌مداران و حاکمان پررنگ بوده، پیامد آن، پیشرفت و شکوفایی فرهنگ بوده است و در دوره‌هایی که سیاست رنگ‌وبوی فرهنگی نداشته و سیاست‌زدگی، سیاست فرهنگی بوده، راه‌ها به ترکستان رفته است. اما امروز که بحث استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش مطرح است، با اینکه سؤال از وزیر و استیضاح او حق وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی است، وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی باید نشان دهند که به‌دنبال پیشبرد منافع شخصی و حزبی خود نیستند.

جای سؤال است که چرا برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی فقط در برهه‌های خاص و کوتاهی به فکر فرهنگیان می‌افتند؟ اجرانکردن سند تحول بنیادین فقط به وزیر و وزارتخانه مربوط نمی‌شود، برای اجرای این سند و پیشبرد زیر نظام‌های آن، به حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیاز است؛ نمایندگانی که استیضاح وزیر را امضا کرده‌اند، تاکنون چه اقدام عملی برای حمایت از اجرای این سند داشته‌‌اند؟ رتبه‌بندی معلمان نیز نیازمند قوانینی است که منابع مالی این طرح را تأمین کند. نمایندگان تاکنون چه قدم عملی برای اجرای این طرح برداشته‌اند؟ پرداخت مطالبات فرهنگیان نیز تنها به شخص وزیر و وزارتخانه مربوط نمی‌شود، آنچه مشخص است اینکه در زمان وزارت وزرای پیشین نیز این مشکلات وجود داشته است؛ نه‌تنها این مشکل، بلکه خیلی از مشکلات فرهنگیان ناشی از نوع نگاه حاکمیت به فرهنگیان و وزارت آموزش‌وپرورش است، البته نگاه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فرهنگیان ابزاری و سیاسی بوده و همین نگاه است که حل مشکلات فرهنگیان را در جابه‌جایی وزیران می‌داند و همین نگاه است که باعث شده مشکلات فرهنگیان برای همیشه وجود داشته باشد. کاهش اعتبارات، نبودِ ضابطه در انتخاب مدیران، تبلیغات زودهنگام انتخابات مجلس یازدهم و چند مورد دیگر از مواردی هستند که استیضاح‌کنندگان وزیر آموزش‌وپرورش به آنها اشاره کرده‌اند. وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی باید نقش و تأثیر خود را در افزایش اعتبارات وزارت آموزش‌وپرورش بیان کنند تا احیانا کم‌کاری وزیر در این مورد مشخص شود. انتصاب مدیران در آموزش‌وپرورش نیز زمانی ضابطه‌مند است که شایسته‌سالاری معیار باشد نه دخالت نمایندگان و تأمین نظر آنها در انتصابات. از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود که جدی و عملی به‌دنبال حل مشکلات فرهنگیان باشند وگرنه سیاسی بازی و سیاست‌زدگی، گره‌ای از مشکلات عدیده فرهنگیان نمی‌گشاید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 11 شهریور 97، شماره: 3233


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین