پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹
این روزها فشار بر فعالان اجتماعی و صنفی فزونی یافته است. وزارت بهداشت و سیستم اجرایی سلامت اما در برابر این منتقدان و معترضان به طرح ها و مشکلات اجرایی نظام سلامت به ویژه طرح تحول سلامت سیاستی دیگر در پیش گرفته و آن برخورد از موضع بالا و قهر آمیز با این منتقدان از گروه های مختلف و حتی منتخبان جامعه پزشکی است.
شعار سال : این روزها فشار بر فعالان اجتماعی و صنفی فزونی یافته است. وزارت بهداشت و سیستم اجرایی سلامت اما در برابر این منتقدان و معترضان به طرح ها و مشکلات اجرایی نظام سلامت به ویژه طرح تحول سلامت سیاستی دیگر در پیش گرفته و آن برخورد از موضع بالا و قهر آمیز با این منتقدان از گروه های مختلف و حتی منتخبان جامعه پزشکی است.

گسترش فضای تهدید و ارعاب و مغرض دانستن مخالفان ویژگی امروز وزارت بهداشت و درمان و دانشگاههای تابعه آن شده است، آنچه یکی از اعضای شورایعالی نظام پزشکی "قلدر بازی" توصیف می کند.

حال با این اوصاف تکلیف فعالان صنفی مستقل که نه رابطه‌ای دارند و نه تریبونی و در میان انبوه همکاران عافیت طلب قرار گرفته‌اند که دیگر معلوم است!
اگر استخدام نهاد و یا خود دانشگاه باشند که اساسا نمی توانند انتقاد کنند،. هنوز از یاد نبرده‌ایم ماجرای سال گذشته و تجمع آرام عده‌ای از همکاران مقابل مجلس و احضار و اخراج ها را!
اگر هم در بخش خصوصی فعالیت کنند، روش تهدید و در نهایت "پرتاب در میان گرگ ها" را در مقابل افراد مستقل در پیش می‌گیرند.

می‌دانید که در این شیوه که کا.گ.ب شوروی سابق مبدع آن بود، به شکلی غیر مستقیم و نامریی، در زندگی روشنفکران و فعالان صنفی و اجتماعی رخنه می‌کردند و برایشان گرفتاری‌ها و مشکلات و شدید و پی‌درپی مالی، شخصی و شغلی، روحی و روانی و عاطفی و خانوادگی میساختند و دشمنان شخصی و شاکی‌های خصوصی می‌تراشیدند.
به این مشکلات و بدبختی‌های شخصی می‌گفتند گرگ ها!
پرت کردن میان گرگ ها، یعنی حذف کردن منتقدان به طور غیر مستقیم! آنچه امروز فعالان صنفی و منتخبان مستقل جامعه پزشکی درگیر آن هستند.

بزرگنمایی قصور پزشکی در رسانه‌ها، دامن زدن به اختلافات بین گروهی پزشکان به ویژه سو استفاده از موقعیت سیاسی در جهت مطرح کردن اختلافات صنفی جامعه پزشکی و پیراپزشکی ، حمایت برخی نهادها از مداخله‌گران پزشکی، درگیر کردن فعالان صنفی و تئورسین های جامعه پزشکی از طریق سیستم اجرایی بهداشت و درمان، شاکیان خصوصی،‌ سو استفاده از امکانات مراکز دولتی و اطلاعاتی در جهت ارعاب همکاران منتخب و یا فعال صنفی که متاسفانه این روزها شدت یافته، از عمده این مسائل است.

مطرح کردن مسائل جانبی مضحک مانند لزوم وجود "کارت خوان" در مطب پزشکان یا ادعای "فرار مالیاتی" توسط برخی چهره‌های بیشتر سیاسی تا پزشک که خود در زمان مسوولیت اجرائی‌شان گذر سیستم بهداشت بانی بسیاری از حق‌کشی‌ها و رانت‌خواری‌ها بوده‌اند و اکنون که ظاهرا دستشان از سفره اندکی کوتاه‌تر شده، ژست عوام فریبانه می‌گیرند از جمله عمده این مسائل است.

در این بین از مردمی که تحت فشار بی‌سابقه اقتصادی هستند هم نمی‌توان تحمل صبر و بردباری بیش از این داشت.
طبیعی است که در این شرایط عده‌ای به جای خبرنگار و رسانه "خبر چین" و نان به نرخ روز خور می‌شوند.

بالاخره باید ذهن ها را منحرف کرد و چه قشری بی‌دفاع‌تر و نجیبتر از پزشکان؟!

جانِ کلام اینکه فعالیت صنفی مستقل در این سیستم که با سلامت مردم سر و کار دارد چنان سخت شده است که بسیاری از همکاران را خسته کرده و این دقیقا هدف "پرتاب کنندگان" و "گرگها" است.

***راهکار چیست؟
به نظر نگارنده با توجه به اینکه اساسا پزشکان علیرغم وجود نمایندگان متعدد در سه قوه، به دلیل انفعال سازمان نظام پزشکی که تنها به دلیل ضعف مدیریت آن نیست و این سازمان از اساس یک سازمان صنفی مستقل نبوده و نخواهد شد و اساسا اختیار مشخصی طبق قانون تشکیل آن ندارد و آن اختیارات مشخص شورایعالی و مجمع عمومی -که حداکثر آن استیضاح رئیس سازمان است- هم قربانی مصلحت اندیشی‌ها شده، تنها یک چاره وجود دارد.
آن هم اتحاد جامعه پزشکی و پرهیز از تک‌روی یا حسادت و اختلافات بین رشته‌ای یا ترس است. ترس را باید کسانی داشته باشند که سال های متمادیِ رانت خواری و خویشاوند و رفیق سالاری آنها را فربه کرده و به صندلی‌های ریاست چسبانده است.

راهکار بعدی البته بعد از اینکه کلیه رشته‌های امید به نظام پزشکی پاره شد اساسا تشکیل یک یا چند سندیکای صنفی مستقل طبق ماده ۱۰ قانون احزاب است ‌ تا صرفا وظیفه دفاع از حقوق پزشکان را بر عهده گیرد. زیرا بسیاری از انجمن های پزشکان طبق قانون حق فعالیت آشکار صنفی را ندارند.

فراموش نکنیم که فقط اتحاد و شجاعت عاقلانه و بلوغ فکری جامعه پزشکی به ویژه در همکاران جوان می تواند این سیستم کهنسال را از نو بسازد و لهیب آتش این اتحاد و همفکری سازنده، انحصارطلبان را به کنج عزلت براند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال خبری پزشکان

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین