پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۸۵۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
بیشتر جوانان و خانواده‌هایی که در پایتخت زندگی می‌کنند از کمبود محیط‌های تفریحی، ظرفیت محدود خدمات و تجهیزات مراکز تفریحی و گران بودن برخی از تفریحات که جوانان به آن احتیاج دارند، گله مند هستند.
شعار سال: کلانشهر تهران باتوجه به وسعت و جمعیت زیادی که دارد، از کمبود اماکن تفریحی و پارک‌های مجهز برای کودکان و جوانان رنج می‌برد.
بیشتر جوانان و خانواده‌هایی که در پایتخت زندگی می‌کنند  از کمبود محیط‌های تفریحی، ظرفیت محدود خدمات و تجهیزات مراکز تفریحی و گران بودن برخی از تفریحات که جوانان به آن احتیاج دارند، گله مند هستند.

 تفریح و گردش یکی از نیازهای ضروری جامعه است و اجتماعی که از امکان تفریح مناسبی برخوردار نباشد با مشکلات و معضلاتی رو به رو خواهد شد که شاید رفع این مشکلات به سهولت ممکن نباشد.

شهروندان تهرانی به همان میزان که نیاز به سفر و اقامت در شهرهای مختلف دارند، از تفریح در داخل شهر نیز استقبال می‌کنند، اما کمبود مراکز تفریحی و ترافیک‌های شبانگاهی اتوبان‌ها، آن‌ها را از گذراندن اوقات خود در مراکز تفریحی و گردشگری باز داشته است.

تهران نه تنها با کمبود مراکز تفریحی بلکه  با ظرفیت محدود خدمات و تجهیزات در این مراکز نیز مواجه است. پارک آب و آتش، دریاچه چیتگر، شهربازی ارم، باغ پرندگان، آبشار تهران، پل طبیعت و سایر مراکز، از مراکز اصلی گردشگری در تهران محسوب می‌شوند که پاسخگوی جمعیت زیاد شهروندان نیستند، به طور مثال هنگامی که خانواده‌ای تصمیم می‌گیرد تا در روز جمعه به تفریح بروند، ترافیک سنگین، مسافت زیاد،کمبود فضای پارکینگ، حجم زیاد شهروندان در این مراکز سبب پشیمانی آن‌ها خواهد شد.

در حال حاضر تهران فقط یک شهربازی فعال و تقریبا استاندارد دارد که بیش از 40 سال پیش در غرب تهران احداث شده است، به گونه‌ای که افراد برای گذراندن اوقات خود در شهربازی ارم از سایر نقاط شهر باید مسافت طولانی را طی کنند، همچنین قیمت هزینه‌ استفاده از هر دستگاه بازی به اندازه‌ای است که هر فرد باید برای سوار شدن 2 یا 3 دستگاه نزدیک به 100 هزار تومان بپردازد که پرداخت این مقدار هزینه برای هر فردی مقدور نیست.

در این میان کارشناسان شهری نیز معتقدند که شهر تهران به شدت از کمبود شهربازی رنج می‌برد و تهران تنها یک شهربازی با قدمت بیش از 40 سال دارد، مسئولیت ساخت مکان‌های تفریحی همچون شهربازی، پارک و غیره در بیشتر کشورها بر عهده شهرداری است، این در حالی است که هنوز فکری برای این مسئله نشده است.

حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران آبان سال گذشته درباره‌ نیاز پایتخت به شهربازی و فضا‌های تفریحی و فراغتی اظهار کرد: تهران امروزی با توجه به وضعیت شهرسازی و معماری‌ای که دارد باید تمام امکانات تفریحی و رفاهی را برای شهروندان فراهم کند و مدیریت شهری باید به فکر اماکنی باشد که تمام اقشار در گروه‌های سنی نوجوانان، جوانان و حتی میانسالان بتوانند از فضای تفریحی و فراغتی آن استفاده کنند، اما متأسفانه در سال‌های گذشته برای این مسئله فکر و طرحی ارائه نشده است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به افزایش خشونت در جامعه و وجود استرس بالا در تهران بر اساس آخرین آمار ارائه شده، گفت: ایجاد چنین مراکزی در پایتخت از اقدامات مؤثری است که می‌تواند به افزایش شادابی، نشاط و حضور اجتماعی بینجامد.

شهروندان به مکانی احتیاج دارند تا شادی و انر‍ژی خود را تخلیه کنند، آن هم تهرانی که دیگر در خیابان و کوچه هایش جایی برای بازی‌های کودکانه نیست. همچنین در این باره حجت‌الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران گفت: تهرانی‌ها از داشتن چند شهربازی استاندارد در جای جای شهر محروم هستند و این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.

نوجوانان و جوانان بخش قابل توجهی از جمعیت شهر تهران را شامل می‌شوند و بیشتر از سایر افراد جامعه به تفریح نیاز دارند، تفریحاتی که نیازمند صرف هزینه‌های سنگین است که هر جوانی ممکن است به آن علاقه‌مند باشد، اما به دلیل هنگفت بودن هزینه‌ها ناتوان هستند و اگر آن‌ها نتوانند هیجانات خود را به شیوه درست تخلیه کنند، گرفتار آسیب‌های جبران ناپذیری خواهند شد.

ورزش‌هایی تفریحی همچون پاراگلایدر، کارتینگ، سوارکاری، تور‌های آفرود، در فصل تابستان تفریحات دریایی همچون جت اسکی و در زمستان اسکی روی برف از جمله ورزش‌های لاکچری و قیمتی است که حتی برای یکبار تجربه کردن آن باید هزینه‌های هنگفتی پرداخت شود و می‌توان گفت: این تفریحات تنها مختص قشری از جامعه یا به اصطلاح در اختیار جوانان مرفه است.

در خصوص این موضوع محمد روزبهانی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: همه‌ مردم جامعه در سنین مختلف به خصوص دوران جوانی به تفریح احتیاج دارند و تفریح جزء نیاز‌های ضروری انسان است که اگر این نیاز در راه درست برطرف نشود، نتایجی به وجود خواهد آورد که به آسانی قابل جبران نخواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: به قدری فشار و استرس در زندگی‌ امروزه وجود دارد که اگر تفریح نباشد، این شرایط زندگی را برای انسان غیر قابل تحمل می‌کند، مخصوصا برای نوجوانان و جوانانی که انرژی و هیجانات درونی دارند.

روزبهانی با بیان اینکه اگر در جامعه‌ای تفریح بیشتری برای افراد فراهم باشد، آسیب‌های اجتماعی کمتری ایجاد می‌شود، افزود: جامعه‌ای که شرایط تفریح، بازی و سرگرمی بیشتری برای افراد جامعه فراهم کند، با آسیب‌های کمتری مواجه می‌شود. به طور مثال در مناطقی که آسیب‌های اجتماعی بیشتری وجود دارد، فضا‌های تفریحی کمتری به چشم می‌خورد.

این جامعه شناس بیان کرد: هر چه تعداد اماکن تفریحی در اختیار نوجوانان و جوانان بیشتر باشد، جوانان کمتر به سمت تفریحات ناسالم همچون مواد مخدر، سرقت، نزاع و غیره گرایش پیدا می‌کنند.

تهران از نظر فضا‌های تفریحی، فرهنگی فقیر است و سرانه فضا‌های ورزشی، تفریحی و فرهنگی در پایتخت بسیار کمتر از استاندارد‌های جهانی است. اگر مراکز تفریحی متعدد تهران همچون شهر‌های بزرگ دنیا از امکاناتی مانند شهربازی برخوردار بود، سبب جذب گردشگران به این شهر می‌شد و این موضوع که تهران به یک قطب گردشگری تبدیل شود، نیازمند ایجاد مکان‌های تفریحی جذاب‌تر در پایتخت است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 18 شهریور 1397، کدخبر: 6649624 ، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
توشهر بزرگی مثل تهران باید فضای تفریحی وامکانات بیشتری وجود داشته باشهخ تا پاسخگوی این همه جمعیت بشه م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
نصف امکاناتی ک تو شهرهای بزگ هس تو بقیه شهر ها نیس جالا بحث تفریحی به کنار حتی تو رزمینه فرهنگی و اموزشی هم ما این مشکلو داریم .. م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
به نظر من نبود مراکز تفریحی خوب نیست ولی از طرفی باعث میشه حداقل تو تعطیلات مردم از شهر بزنن بیرون و هوای تهران بهتر بشه
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
0
1
به نسبت تهران وضعیت بهتری داره ولی کاش یکم به وضعیت شهرستان ها رسیدگی بشه
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین