پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۴۸۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
ترامپ سیاست مستقلی درباره خاورمیانه ندارد. پرونده خاورمیانه را به نتانیاهو سپرده است. گروه فشار (لا‌بی) صهیونیست‌ها در نیویورک که داماد ترامپ ـ «گوشنر»، یهودی صهیونیست ـ از اعضاء برجسته آنست و اینک در کاخ سفید درباره خاورمیانه مشاور اصلی ترامپ و تصمیم‌‌ساز برای او است. تعریف خاورمیانه‌ای سیاست ترامپ را بر استقرار هژمونی بلامنازع اسرائیل استوار کرده است.
شعار سال:  ترامپ سیاست مستقلی درباره خاورمیانه ندارد. پرونده خاورمیانه را به نتانیاهو سپرده است. گروه فشار (لا‌بی) صهیونیست‌ها در نیویورک که داماد ترامپ ـ «گوشنر»، یهودی صهیونیست ـ از اعضاء برجسته آنست و اینک در کاخ سفید درباره خاورمیانه مشاور اصلی ترامپ و تصمیم‌‌ساز برای او است. تعریف خاورمیانه‌ای سیاست ترامپ را بر استقرار هژمونی بلامنازع اسرائیل استوار کرده است.

در راستای این سیاست است که اغلب دولت‌های عربی به آن تمکین کرده‌اند و ترامپ پیکان اصلی و عمده ستیز در خاورمیانه را به‌سوی جمهوری اسلامی ایران نشانه گرفته است. همانگونه که در نوشته‌های قبلی محک آمد، خارج شدن ترامپ از معاهده بین‌المللی برجام و اعلام طرح تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران با محور اصلی تثبیت سلطه رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه صورت گرفته است.

اکنون بازی جدید ترامپ، ریاست یک جلسه از شورای امنیت سازمان ملل است تا در آن با محور «دخالت‌های ایران در منطقه خاورمیانه» جنجال سیاسی ـ تبلیغی دیگری را کلید بزند. جلسات شورای امنیت سازمان ملل که با ۵ عضو دائمی از کشورهای آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه (دارای حق وتو) و ۱۵ عضو از دیگر کشورها تشکیل می‌شود به‌صورت چرخشی و دوره‌ای ریاست آن را یکی از کشورها به‌عهده می‌گیرد. اینبار در ماه «سپتامبر» همزمان با تشکیل مجمع عمومی سالانه سازمان ملل، ریاست آن به‌عهده آمریکا خواهد بود. ترامپ می‌خواهد اداره جلسه‌ای را که در سطح رؤسای دولت برگزار خواهد شد بر عهده بگیرد.

یکی از کارشناسان مسائل بین‌الملل در اینباره نوشته‌ است «اداره جلسه شورای امنیت توسط رؤسای جمهور آمریکا امر نادری است اما بی‌سابقه نیست. پیش از این باراک اوباما در زمان ریاست‌های دوره‌ای آمریکا بر شورای امنیت دوبار این مسئولیت را برعهده گرفته بود. اما آنچه جلسه پیش رو را اندکی متفاوت می‌سازد «موضوعی» است که دونالد ترامپ برای جلسه خود انتخاب کرده است. معمولاً این قبیل جلسات برای رسیدگی به موضوعات فراگیر و کلی از قبیل گروههای مسلح غیردولتی یا موضوع عدم اشاعه و… برگزار می‌شود. اینبار دونالد ترامپ مشخصاً موضوع ایران را انتخاب کرده است. نویسنده در مقاله خود ـ «شورای امنیت در سینی طلا» ـ هدف ترامپ از ریاست جلسه شورای امنیت را در راستای جنگ روانی ـ تبلیغاتی علیه ایران دانسته و نوشته است:

هدف آمریکا از انتخاب این موضوع فضاسازی روانی و ایجاد یک اجماع بین‌المللی در سطح بالا ـ ولو ظاهری ـ علیه ایران خواهد بود.

به همین خاطر، دولت ترامپ تلاش خواهد کرد اتهامات و مواردی را در مورد ایران در شورای امنیت مطرح کند که از یک سو افکار عمومی را بشدت تحت تاثیر قرار دهد و از سوی دیگر نقض حقوق بین‌الملل ـ به ویژه نقض قطعنامه‌‌های الزام‌آور شورای امنیت ـ تلقی شود. از این‌رو ـ درکنار اتهامات کلی همیشگی درباره حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر و تهدید به نابودی اسرائیل، اتهامات دقیق‌تر و «حقوقی»‌تری از قبیل مشارکت و مسئولیت ایران در حملات شیمیایی در سوریه، مشارکت و مسئولیت ایران در حملات حوثی‌های یمن به عربستان سعودی، انتقال غیرقانونی سلاح از جانب ایران به مناطق تحت نفوذ گروه‌های غیردولتی در منطقه (بویژه در عراق و یمن و لبنان) و همچنین فعالیت‌های موشکی ایران ـ با این ادعا که این اقدامات همگی ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت هستند ـ از محورهای اصلی صحبت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود. علاوه بر اینها، به احتمال زیاد، موضوع«مشروعیت تحریم‌های نفتی» و همچنین حق جمعی آمریکا و جامعه جهانی در برخورد نظامی با ایران در صورت بستن تنگه هرمز و ایجاد اختلال‌ در تردد کشتی‌های نفتکش نیز مطرح خواهد شد.»

بازی جدید ترامپ برای ریاست یک جلسه از شورای امنیت سازمان ملل در زمانی که مجمع عمومی سالانه در جریان است و همه خبرگزاری‌ها در صدر اخبار خود از آن در نیویورک خبر می‌دهند، ساخته و پرداخته نتانیاهو و سازمان اِپِک در نیویورک است. تا نگاه به بحران‌های اصلی و واقعی در منطقه، از فلسطین اشغالی و جنایت‌های کشتار کودکان، زنان و جوانان فلسطین توسط اسرائیل و جنایات سعودیها در جنگ یمن و فاجعه انسانی آن، همچنین بحران در سوریه و فاجعه تروریسم داعش در عراق و… را پس بزند و همه دوربین‌ها و گزارش‌های خبری از سازمان ملل را معطوف به ایران سازد. جبهه جنگ روانی ـ تبلیغاتی آمریکا ـ اسرائیل علیه ایران بخش مهمی از طرح تحریم ترامپ است. باید از هم اکنون دستگاه دیپلماسی‌ ما با دولت‌های عضو شورای امنیت، بخصوص با کشورهای چین، روسیه، انگلیس و فرانسه درباره این طراحی ترامپ ـ نتانیاهو گفتگو و تبادل‌نظر کند. اگرچه شرکت‌کردن یا نکردن ایران در این جلسه و پاسخ به سخنان ترامپ، خود موضوعی است که از هم اکنون نظرهای موافق و مخالف دارد و بررسی آن نیز به‌عهده وزارت خارجه کشورمان است. می‌توان با طراحی دیپلماسی فعال، همچنین اقدام رسانه‌ای که می‌تواند با نامه‌ای افشاگرانه از سوی صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی و خبرگزاری رسمی کشور همراه هشدارها به خبرگزاری‌ها و رسانه‌های عمده در کشورهای گوناگون صورت ‌پذیر، بازی جدید ترامپ ـ نتانیاهو را به شکست کشانید.

ـ توضیح: در مقاله دیروز محک جمعیت شهروندان عادی در ادلب به اشتباه ۳۰ میلیون نفر تایپ شده است که ۳‌میلیون‌ نفر‌صحیح است.

نوشته ابوالقاسم قاسم زاده

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار: 18 شهریور 1397، کدخبر: 624945 ، www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین