پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۵۵۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۹
ترامپ قرار است بر جلسه شورای امنیت علیه ایران ریاست کند در مقابل برخی این پیشنهاد را ارائه داده‌اند که حسن روحانی در جلسه شورای امنیت حاضر و در برابر ادعاهای آمریکا در مورد ایران در مقابل ترامپ ایستاده و صحنه شورای امنیت رسما به محل بررسی ادعاهای آمریکا در مورد ایران تبدیل‌ شود.

شعارسال: آمریکا رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل شده و قصد دارد از این فرصت جهت فشار بیشتر به ایران استفاده کند. قرار است در آینده نزدیک ادعاهای همیشگی آمریکا در مورد ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و مورد بررسی قرار بگیرد اما به نظر می‌رسد این بار شرایط کمی متوقف است و رئیس دوره‌ای شورای امنیت دیگر نماینده ایالات‌متحده در این شورا نیست و شخصی ترامپ قرار است برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران و متقاعد کردن سایر اعضای شورای امنیت، ریاست این شورا را بر عهده بگیرد و شخصا بر بررسی آنچه ادعای آمریکا در مورد ایران است، نظارت کند. از سوی دیگر البته برخی در ایران نیز این پیشنهاد را ارائه داده‌اند که حسن روحانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل حاضرشده و در برابر ادعاهای ایالات‌متحده آمریکا در مورد ایران در مقابل ترامپ ایستاده و صحنه شورای امنیت رسما به محل بررسی ادعاهای آمریکا در مورد ایران تبدیل‌ و روحانی ضمن پاسخگویی به ادعاهای کذب ترامپ صراحتا در مقابل وی ایستاده تا اگر قرار است حضور ترامپ در شورای امنیت، جو روانی لازم برای محکومیت ایران را فراهم می‌کند حضور حسن روحانی پادزهری در این راستا باشد. برای بررسی این موضوع  با داود هرمیداس باوند، ریاست اسبق کمیته حقوق مجمع عمومی سازمان ملل به گفت‌وگو پرداخته ایم که در ادامه می‌خوانید.

ایالات‌متحده در نظر دارد بار دیگر در شورای امنیت سازمان ملل در آینده نزدیک علیه ایران دست به اجماع سازی بزند بهانه آمریکا برای این اقدام چیست؟

ایالات‌متحده بعد از ترامپ چندین بار تلاش کرده که به بهانه‌های مختلف پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل برده تا بتواند اقدامات ایران را محکوم کند. اکنون نیز بعد از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران در نظر دارد بار دیگر شانس خود را برای ایجاد اجماع علیه ایران بیازماید و البته این بار احتمال فشار بیشتر آن‌ها بر سایر اعضای شورای امینت بیشتر شده است؛ زیرا در برخی مسائل اروپایی‌ها در راستای اهداف آمریکا درحرکت‌اند و شاید آمریکا نیز در این شورا مواردی را مطرح کند که اروپایی‌ها حتی چنین و روسیه نیز در مورد آن با آن‌ها موافق باشند. اینجاست که ایران باید اقدمی مؤثر در مقابل آمریکا انجام دهد.

ترامپ از توافق هسته‌ای که شورای امنیت آن را تائید کرده خارج‌شده چگونه است که با این وجود آمریکا می‌تواند از این اهرم علیه ایران استفاده کند؟

همین‌طور است. این ایران است که به خاطر نقض برجام می‌توانست از ایالات‌متحده شکایت کند. آمریکا نه‌تنها تعهدات خود به شورای امنیت را نقض کرده بلکه اقدام به فشار از طریق تحریم اقتصادی به ایران کرده است اما چون آمریکا در شورای امنیت دارای حق وتو است و به‌طور طبیعی از این حق در صورت شکایت ایران به شورای امنیت استفاده می‌کند، ایران نیز تمایلی پیدا نکرد که از آمریکا به خاطر نقض تعهدات خود در برجام و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران و تهدید سایر کشور به‌منظور قطع رابطه اقتصادی با ایران، شکایت کند. احتمال اینکه آمریکا به خاطر آنچه دخالت ایران در منطقه و حمایت از گروه‌های جهادی فلسطین و حزب‌الله و موشک‌های تدافعی به دنبال محکومت ایران باشد، دور از ذهن نیست. آمریکا دست پیش‌گرفته است درصورتی‌که ایران باید از آمریکا شکایت می‌کرد.

به لحاظ سیاسی حال که ترامپ قرار است در شورای امنیت علیه ایران ریاست این شورا را بر عهده بگیرد و احتمالا جلسه شورای امنیت، هم‌زمان با حضور روحانی در سازمان ملل خواهد بود، آیا بهتر نیست که رئیس‌جمهور در شورای امنیت حاضر شو‌د در مقابل ترامپ از حقوق ایران دفاع کند؟

در شورای امنیت مخالفان ایران مانند کشورهای عربی که اعضای غیر دائم شورای امنیت هستند، با آمریکا هم سو خواهند شد. ضمن اینکه برخی از اعضای دائم شورای امینت نیز دنباله‌روی آمریکا هستند؛ بنابراین اگر رئیس‌جمهور در این جلسه شرکت کند در وضعیتی قرار خواهد گرفت که خوشایند نیست. واقعیت آن است که حضور رؤسای جمهور در این مجامع فقط در صورتی توجیه‌پذیر است که طرفین بخواهند مشکلات را حل کنند. در یاد داشته باشیم که بعد از تسخیر سفارت عربستان در تهران در حضور دیپلمات‌های ما سازمان کنفرانس اسلامی، آن‌ها اقدام ایران را محکوم کردند و احتمال اینکه این بار هم از قبل نوعی اجماع علیه ایران در شورای امنیت به وجود آورده باشند، دور از ذهن نیست.

با توجه به اینکه ایران به برجام پایند است و مشخص بودن موضع اروپا در مورد موشکی‌های ایران تا چه اندازه ممکن است ترامپ در ایجاد اجماع علیه کشورمان موفق شود؟

اگر قرار بر صدور قطع‌نامه علیه ایران باشد و روسیه نیز این قطع‌نامه را وتو کند، شرایط به ضرر ایران نخواهد شد اما اگر روسیه و حتی چین رأی ممتنع دهند آنگاه قطع‌نامه علیه ایران به تصویب خواهد رسید اما اگر مسئله دور بیانیه علیه ایران باشد آنگاه حتی اگر بیانیه هم به‌صورت اجماع علیه ایران صادر شود نتیجه‌ای متفاوت از قطع‌نامه برای ایران خواهد داشت.

در چنین شرایطی که ترامپ شخصا قصد اجماع سازی علیه ایران در شورای امنیت را دارد، ایران باید به کدام سمت حرکت کند؟

چین و روسیه برجام را تائید کرده‌اند و ایران باید با مذاکره با آن‌ها روسیه و چین را قانع سازد که رأی مخالف با صدور قطع‌نامه علیه ایران بدهند. در غیر این صورت باوجوداینکه آمریکا برخلاف عرف بین‌الملل علیه ایران تحریم وضع کرده، در شورای امنیت دست برتر خواهد داشت. درنتیجه این انتظار وجود دارد که روسیه و چین در مقابل خط و مشی ترامپ در شورای امنیت اقدام کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نگاه روشن، تاریخ انتشار: 19شهریور1397 ، کدخبر: 133: www.negaheroshan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
yasin
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
چرا با وجود روابط خوب با روسیه با اما و اگر راجع به حمایت آنها صحبت میکنید؟اگه قابل اعتماد نیستن چرا ولشون نمی کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
آخه یه کدخدا پرست میخواد بره شورای امنیت چه غلطی بکنه غیر از خرج کردن پول ملت چه هنر دیگه ای داره این دولت دروغگو و غرب زده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین