پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۱۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران گفت: حصول اين توافق و اجراي آن نقطه عطفي در تاريخ کشور محسوب مي‌شود و تصور اين که با اجراي برجام، شاهد هجوم سرمايه گذاران خارجي خواهيم بود، نگرشي ساده انگارانه است.

شعار سال: مسعود خوانساري در هفتمين نشست هيات نمايندگان اتاق تهران، اظهار داشت: تصويب برجام موجب شد تا بخش خصوصي اکنون با اعتماد به نفس بيشتري پاي ميز مذاکره با طرف‌هاي خارجي بنشيند و مذاکرات را دنبال کند.

وي افزود: حصول اين توافق و اجراي آن نقطه عطفي در تاريخ کشور محسوب مي‌شود و تصور اينکه با اجراي برجام، شاهد هجوم سرمايه گذاران خارجي خواهيم بود، نگرشي ساده انگارانه است.

به گفته خوانساري، طي ماه‌هاي اخير اغلب سرمايه گذاراني که وارد ايران شده‌اند، نيت ارزيابي محيط کسب و کار ايران و شناسايي ظرفيت‌ها را داشته‌اند اما اين توافق در بلندمدت آثار خود را بر اقتصاد نشان خواهد داد.

وي تصريح کرد: بنابراين در زمان کنوني بايد در جهت اصلاح ساختار اقتصادي تلاش شود.

رئيس اتاق تهران، کاهش قيمت نفت را به عنوان يکي از رخدادهاي مهم اقتصادي ذکر کرد و گفت: قيمت نفت در ماه‌هاي اخير به پايين‌ترين حد خود رسيده و در نتيجه سال بسيار سختي در پيش روي اقتصاد کشور قرار دارد که در حال گذر است.

وي، گزارش مجمع جهاني اقتصاد از وضعيت کشورها از منظر شاخص رقابت پذيري را يادآور شد و گفت: براساس اين ارزيابي، ايران در ميان 144 کشور، رتبه 74 را کسب کرده که نسبت به سال گذشته، چند پله صعود را نشان مي‌دهد.

خوانساري در بخشي از سخنان خود افزود: پيش از اين، در يکي از نشست هاي هيات نمايندگان، معاون اول رئيس جمهوري حاضر شد و به برخي مواردي که مي‌تواند رونق را به اقتصاد ايران بازگرداند، پرداخت و پس از آن اين موارد طي نامه اي 36 بندي به صورت کتبي نيز براي معاون اول رئيس جمهور ارسال شد.

رئيس اتاق تهران درخصوص نامه چهار نفر از وزيران دولت يازدهم خطاب به رئيس جمهوري، گفت: نگارش نامه به رئيس جمهور از سوي وزرا که خود در حوزه اقتصاد مسووليت دارند، از نظر شکلي تأمل برانگيز به نظر مي‌رسد.

وي اضافه کرد: نامه مزبور از جنبه محتوايي جالب توجه است که در آن فقط به بازار سرمايه و به طور مشخص پتروشيمي‌ها پرداخته شده در حالي که صنايع بزرگ خودروسازي و قطعه سازي با ميليون‌ها نفر شاغل مستقيم و غيرمستقيم با مشکلات زيادي مواجه‌اند و يا مشکل طلب پيمانکاران که به معضل بزرگي تبديل شده است.

خوانساري در بخش ديگري از سخنان خود، اظهار داشت: طي 6 ماهه نخست سال جاري هفت هزار ميليارد تومان از بودجه عمراني تخصيص يافته درحالي که در اين مدت حدود 20 هزار ميليارد تومان به عنوان يارانه نقدي پرداخت شده است.

وي تصريح کرد: انتظار مي‌رود وزير امور اقتصادي و دارايي راهکاري براي خروج از رکود ارائه کند و اگر قصد داشت به مشکلات گريبانگير اقتصاد کشور اشاره کند به کل مشکلات اشاره داشته باشد.

رئيس اتاق ايران، ضمن تقدير از دولت به دليل ايجاد ثبات نسبي اقتصادي و نيز تلطيف تنش‌هاي بين المللي و با درک اينکه قيمت نفت کاهش يافته و به حدود يک چهارم درآمد سال 1390 رسيده، گفت: دولت به توانمندي بخش خصوصي باور داشته باشد و فعالان اقتصادي را به مشارکت بطلبد، تا بخشي از مشکلات برطرف شود.

خوانساري در اظهارات به مسائل مهم اقتصادي اشاره کرد و گفت: مهم‌ترين آن عدم اجراي قانون بهبود مستمر فضاي کسب وکار بود و در بند نخست اين قانون، دولت مکلف شده که پيش از تدوين مقررات و صدور بخشنامه‌ها، نظر بخش خصوصي را جويا شود.

به گفته وي، اکنون مقررات و دستورالعمل‌ها به تصويب مي‌رسد و بخش خصوصي پس از طي فرايند تصويب و تصميم گيري از آن مطلع مي‌شود.

وي افزود: بخش خصوصي نگراني دارد که افزايش ناگهاني قيمت در بازار ارز بار ديگر تکرار شود و به همين سبب درخواست فعالان اقتصادي اين است که موضوع تک نرخي شدن ارز اجرايي شود.

خوانساري اضافه کرد: تک نرخي شدن ارز، افزايش صادرات، محدود شدن واردات کالاهاي مصرفي و کاهش حجم قاچاق را به دنبال خواهد داشت و واقعي شدن نرخ انرژي نيز از ديگر خواسته‌هاي بخش خصوصي است.

به گفته اين مقام مسوول، روزانه حدود چهار ميليون بشکه نفت و مشتقات در داخل کشور مصرف مي‌شود که چنانچه قيمت انرژي واقعي شود، اين ميزان مصرف کاهش مي‌يابد و صرفه جويي رخ مي‌دهد.

وي، افزايش بدهي دولت به پيمانکاران نيز به عنوان يکي از مشکلات کنوني در اقتصاد ياد کرد و گفت: هنگام رکود و در شرايطي که براي نيمه نخست سال 1394 رشد منفي پيش بيني شده، افزايش فشارهاي مالياتي مي‌تواند به اين رکود دامن بزند.

خوانساري، لزوم تعيين تکليف قيمت خوراک پتروشيمي‌ها را مورد تاکيد قرار داد و پيگيري حذف مجوزهاي دست و پاگير، سرعت بخشيدن به اجراي قانون رفع موانع توليد و همچنين واقعي شدن نرخ‌هاي کليدي اقتصاد به منظور ارائه چشم اندازي روشن از محيط کسب و کار براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي را به عنوان بخشي از درخواست‌هاي بخش خصوصي مطرح ساخت.

وي برگزاري نشست مشترک هيات تجاري آلمان و فعالان اقتصادي ايران در هفته گذشته را يادآور شد و گفت: هفته گذشته، هياتي يکصد نفره از آلمان به ايران آمد و اعضاي اين هيات با 350 شرکت ايراني به مذاکره پرداختند.

خوانساري گفت: علاوه بر هيات آلماني، کره جنوبي نيز در هفته گذشته هياتي را به ايران فرستاد و به نظر مي‌رسد کره اي‌ها از اروپايي‌ها چند گام جلوتر باشند به اين دليل که با نمايندگاني از اگزيم بانک کشور خود در اين نشست حاضر کردند.

به گفته رئيس اتاق ايران، کره اي‌ها اعلام کردند، حدود پنج ميليارد دلار براي سرمايه گذاري در بخش سلامت ايران اختصاص داده‌اند.

خوانساري در پايان گفت: جلسه فوق العاده اي به زودي تشکيل مي‌شود، سفراي 10 کشور اروپايي در آن حاضر خواهند شد و نظرات آنان را در مورد ارزيابي سفر هيات هاي خارجي به ايران، بهبود روابط اقتصادي و راهکارهاي جذب سرمايه گذاري‌هاي خارجي جويا خواهيم شد.

اعضاي هيات نمايندگان اتاق تهران در نشست هفتم خود به بازار سرمايه و حوزه انرژي توجه بيشتري نشان دادند و خواسته‌هاي خود از دولت را بار ديگر مطرح کردند.

در اين نشست عملکرد دولت مورد نقد قرار گرفت اما فعالان بخش خصوصي حمايت از دولت را مورد تاکيد قرار دادند و آگاهي خود را نسبت به مشکلات بزرگي که پيش روي تيم اقتصادي دولت قرار دارد، ابراز داشتند.

بررسي مشارکت بخش خصوصي در حوزه صنعت نفت بسيار مورد توجه اعضا قرار گرفت و نظرات متفاوتي از سوي حاضران مطرح شد، قرار است هفته آينده نشست مشترکي بين اعضاي کميسيون‌هاي بازار پول و سرمايه و انرژي برگزار شود تا در آن بتوان راهکارها و پيشنهاداتي عملي و واقعي تدوين و به وزارت نفت ارائه شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري موج، تاریخ انتشارسه شنبه 21 مهر 1394، کد مطلب: -: www.mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین