پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۶۰۶۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
111 سال پیش، تقریباً یک سال و سه ماه پس از امضای فرمان مشروطیت ایران توسط مظفرالدین شاه قاجار، متمم قانون اساسی مشروطه در 14 مهرماه 1286 شمسی به امضای محمدعلی شاه قاجار رسید. طبق اصل چهارم این متمم پایتخت ایران طهران است. حال در این راستا به‌همت شورای شهر تهران روز 14 مهرماه مفتخر به نام روز تهران، پایتخت کهن سرزمین ایران شده است

 شعارسال:آیا می‌دانستید مساحت تهران از هزار سال پیش تاکنون ۲هزار و ۳۳۳ برابر شده است.

111 سال پیش، تقریباً یک سال و سه ماه پس از امضای فرمان مشروطیت ایران توسط مظفرالدین شاه قاجار، متمم قانون اساسی مشروطه در 14 مهرماه 1286 شمسی به امضای محمدعلی شاه قاجار رسید. طبق اصل چهارم این متمم پایتخت ایران طهران است. حال در این راستا به‌همت شورای شهر تهران روز 14 مهرماه مفتخر به نام روز تهران، پایتخت کهن سرزمین ایران شده است.

بنابراین در این مطلب به مقدار مساحت تهران از هزار سال پیش تاکنون پرداخته می‌شود که طبق جزئیات افزایش مساحت براساس گذر زمان به‌شرح ذیل است:

روستای تهران: حداکثر 0،3 کیلومترمربع (30 هکتار(
شهر تهران در محدوه حصار صفوی: 4،4 کیلومترمربع
شهر توسعه‌یافته تهران در محدوده خندق ناصری: 19 کیلومترمربع
دوره پهلوی اول: بیش از 30 کیلومترمربع

انتهای دوره پهلوی دوم: حدود 500 کیلومترمربع

اکنون: بیش از 700 کیلومترمربع

بدین‌ترتیب مساحت تهران از هزار سال پیش تاکنون 2333 برابر شده است.





همچنین از محمدبن حماد طهرانی به‌عنوان نخستین طهرانی معروف تاریخ (قرن سوم هجری)، از خانه‌های زیرزمینی شبیه به سوراخ موش کورش، از حصار 463ساله صفوی‌اش، از لعنت شدن طهران توسط شاه عباس کبیر، از چهارباغ عباسی و چنارستان صفوی‌اش، از اردوهای نظامی متعدد نادرشاه در طهران، از اقامت طولانی‌مدت کریمخان زند در تهران، از پایتخت شدن آن توسط آغامحمدخان قاجار، از حصار ناصری، از دروازه‌هایش، از محلات قدیمی‌اش و... که حتی نامی از آنها نشنیده‌ایم.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار13مهر97، کدخبر: 1844961،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین