پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۵۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۶
چند ماهی است که دعوای ایرلاین های داخلی با شهرداری ها بر روی پرداخت عوارض 5 درصدی بلیت پرواز، مجددا بالا گرفته است. چالش ایجاد شده، خود بسترهای لازم برای طرح سوالات جدی تر مرتبط با مدیریت پروازی و وضعیت ارتباطی بین ایرلاین ها، شرکت فرودگاه ها ، بازرسی سپاه، سازمان هواپیمایی و سایر نهادهای ذی نفع و ذی مدخل مرتبط با صنعت هوانوردی را فراهم ساخته است. سوال این است که سامانه جامع آمار مسافران پروازهای داخلی کشور کجاست و چرا تاکنون برای ایجاد و بهره گیری اساسی از آن فکری نشده است؟
شعار سال :چند ماهی است که دعوای ایرلاین های داخلی با شهرداری ها بر روی پرداخت عوارض 5 درصدی بلیت پرواز، مجددا بالا گرفته است. چالش ایجاد شده، خود بسترهای لازم برای طرح سوالات جدی تر مرتبط با مدیریت پروازی و وضعیت ارتباطی بین ایرلاین ها، شرکت فرودگاه ها ، بازرسی سپاه، سازمان هواپیمایی و سایر نهادهای ذی نفع و ذی مدخل مرتبط با صنعت هوانوردی را فراهم ساخته است. سوال این است که سامانه جامع آمار مسافران پروازهای داخلی کشور کجاست و چرا تاکنون برای ایجاد و بهره گیری اساسی از آن فکری نشده است؟

* شبیه سازی فرآیند تهیه بلیت و سوار شدن به هواپیما و چالش های قابل طرح:

برای رفتن به شهری خاص(مقصد) از تهران(مبدا) اقدام به تهیه بلیت هواپیما می کنم(از طریق سایت های آنلاین/ از طریق آژانس های هواپیمایی و مسافرتی/ خرید بلیط در فرودگاه و ...). وارد فرودگاه شده و بعد از بازرسی فیزیکی به سمت کانتر شرکت هواپیمایی معین رفته و با ارایه کارت ملی(یا شناسنامه/ پاسپورت/ کارت های شناسایی دیگر)، اقدام به اخذ کارت پرواز می کنم. وارد گیت بازرسی فیزیکی سپاه می شوم و در انتها با تسلیم کارت پرواز به مسئول کانتر خروجی و ثبت در لیست مسافران حاضر در پرواز(بشکل الکترونیک یا دستی)، وارد هواپیما شده و پرواز انجام می گیرد.
در فرآیند تشریح شده ، حداقل باید با چهار بانک اطلاعاتی حاوی اسامی ، کد ملی و سایر مشخصات مسافران پرواز مواجه باشیم(منبع تهیه بلیت پرواز/ کانتر شرکت هواپیمایی معین برای صدور کارت پرواز/ بازرسی سپاه و امنیت پرواز/ کانتر خروج از سالن و سوار شدن به هواپیما). سوالات ما نیز از همین نقطه آغاز می شود. 
- آیا این چهار بانک اطلاعاتی از مسافران، برای پروازهای داخلی وجود دارد؟
- با فرض وجود این چهار بانک اطلاعاتی ، آیا شاخص های این چهار بانک اطلاعاتی اشتراکات لازم با یکدیگر را داشته و قابلیت هم افزایی و یا حتی رصد میزان هماهنگی را دارند؟
- با فرض وجود بانک های اطلاعاتی چهارگانه و همگرایی آیتم های اطلاعاتی،آیا شبکه جامع ای برای تلفیق اطلاعات و راست آزمانی نهایی وجود دارد؟
- در صورت درخواست سایر سازمان های ذی نفع و ذی مدخل(نظیر شهرداری ها برای اخذ عوارض 5 درصد، مالیات و .....)، کدام بانک اطلاعاتی در اختیار آنها قرار می گیرد؟


* تحلیل وضعیت بانک های اطلاعاتی مسافران پرواز در مدل شبیه سازی شده

تا جایی که اطلاعات و دانسته های ما نشان می دهد، چنین بانک اطلاعات جامعی وجود ندارد. احمالی که جای دارد توسط سازمان های نظارتی و بازرسی، مورد توجه قرار گرفته و منجر به پاسخگویی مدیران و تعیین دامنه زمانی برای رفع این مشکل شود.

- بانک اطلاعاتی آژانس های مسافرتی ، مسلما در تعداد زیادی از آژانس ها وجود دارد، اما این بانک به هیچ وجه یکپارچه نبوده و هر آژانس مسافرتی، صرفا اطلاعات مرتبط با مشتریان خود را در اختیار داشته و نهاد بالادستی خاصی هم برای یکپارچه سازی این داده های پراکنده تعریف نشده است.
- بانک اطلاعات مشتریان هر ایرلاین هم مسلما وجود داشته ولی فاقد حساسیت های لازم جهت سنجش سطح همگرایی ها با بانک اطلاعاتی آژانس های مسافرتی است . چرا که در آنصورت باید وضعیت کلاهبرداری های عرف شده و معمول توسط آژانس های مسافرتی در بلیت های چارتر (نظیر نیم بها بودن بلیط کودکان) سریعا تعزیراتی می شد.
- بنظر می رسد بانک اطلاعاتی مسافران در ایرلاین های مختلف با یکدیگر ارتباط نداشته باشد(حتی ممکن است بانک اطلاعات مسافران یک ایرلاین مشخص در پروازهای مختلف ، فاقد ارتباط منطقی با یکدیگر باشد. مگر اینکه، ایرلاین اقدام به تعریف باشگاه مشتریان کرده باشد).
- بانک اطلاعاتی خاصی در قسمت امنیت پرواز و بازرسی سپاه وجود ندارد و تنها به زدن مهر و نگاه فیزیکی به کارت پرواز اکتفا می شود. حتی هیچ سابقه ای از مسافران مشکل دار نیز احتمالا بشکلی سیستمی ، گزارش نمی گردد.
- کانتر خروجی فرودگاه نیز به احتمال بسیار بالا، صرفا اقدام به بازبینی مسافران حاضر در پرواز می کنند(با بازبینی دستی و الکترونیک کارت پرواز).

* ضرورت پاسخگویی سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه ها :

حال سازمان محترم هواپیمایی کشوری و شرکت معظم فرودگاه ها باید پاسخ دهند که آمار مسافران پرواز از چه راهی بدست آمده و ارایه می شود؟ آیا صرف اعلام شرکت های هواپیمایی یا شمارش کارت پرواز مسافران خروجی می تواند روشی قابل اعتماد برای تهیه یک بانک اطلاعاتی جامع باشد؟ آیا صرف اعلام دوره ای تعداد مسافران توسط ایرلاین ها، می توان اقدام به تهیه بانک اطلاعات جامع مسافران پرواز نمود؟ سازمان محترم هواپیمایی کشوری و شرکت معظم فرودگاه ها، از دغل بازی های معمول در روند ثبت و ارایه آمار مسافران خبر دارند؟ کدام عامل باعث کم توجهی سازمان محترم هواپیمایی و شرکت معظم فرودگاهی در خصوص تهیه این بانک اطلاعاتی شده است؟
آیا به بحث عدم امنیت حادث شده بواسطه نبود این سامانه جامع فکر شده است؟ شهرداری ها و اداره مالیات، چگونه و بر اساس چه آماری اقدام به ایفاد حقوق تعیین شده قانونی می کنند؟ و ...... .
امیدواریم سازمان هواپیمایی، بازرسی سپاه و شرکت معظم فرودگاه، سریعا در رفع این معضل ورود کرده و تدارکات لازم برای ایجاد نوعی سیستم یکپارچه را فراهم نمایند.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
جالب و کاربردی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین