پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۷۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
گزارش تحلیلی حاضر، اقدام به بررسی چند محور مرجع قیمت گذاری بلیط هواپیما ، هزینه های یک ساعت پرواز در کشور، تحلیل شیوه فروش سیستمی یا چارتری بلیط هواپیما، نقد ادله های عنوان شده توسط سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ضرورت فروش چارتری ،تحلیل قیمت ثابت یا متغییر فروش بلیط هواپیما و مواردی همانند ، نموده است. محورهایی که شفاف بودن یا شفاف شدن آنها، به راحتی پایان دهنده به چالش های شهروندان در استفاده از خدمات پروازی خواهد بود. اما متاسفانه در این بین، با سکوت معنادار سازمان هواپیمایی کشوری مواجه هستیم. سکوتی که در صورت استمرار یافتن، یا باید تعبیر به تمایل سازمان به تداوم فعالیت های شائبه دار در فروش بلیط هواپیما گردیده و یا تفسیر به غیر پاسخگو بودن سازمان شود.
شعار سال :
در چند روز گذشته، شاهد انواع اخبار، اطلاع رسانی ها، تائیدها و تکذیب ها در خصوص وضعیت بلیط چارتری پرواز بودیم. روایت هایی که نتیجه و خروجی مشترک آنها،تائید صدور بخشنامه ممنوعیت فروش بلیط هواپیما بشکل چارتری توسط مهندس اسلامی(وزیر محترم راه و شهرسازی) و ساماندهی این بازار مکاره بود.
اما صحبت ها و مصاحبه های مجدد ریاست محترم سازمان هواپیمایی و یکی دیگر از مدیران ارشد این سازمان ، بار دیگر بستر را برای آغاز انواع برداشت های درست و نادرست از بازار بلیط چارتری فراهم ساخت.
نقد حاضر بشکل کاملا شفاف قصد پرسشگری از سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص مرجع قیمت گذاری بلیط هواپیما، شیوه تعیین حداقل نرخ پرواز ، شیوه فروش بلیط هواپیما و وضعیت ثابت یا شناور بودن قیمت بلیط را دارد. امیدواریم این بار با سکوت سازمان هواپیمایی کشوری مواجه نشده و سخنگوی سازمان یا جناب عابدزاده(ریاست محترم سازمان) ، به صراحت پاسخگو به سوالات باشند. 
لازم به توضیح نیست که با توجه به شرایط حاضر جامعه و التهاب حاکم بر بازار ، تداوم سکوت سازمان هواپیمایی در خصوص سوالات پرسیده شده ،هیچ توجیهی نداشته و قدر به یقین می توان این سکوت را به تمایل سازمان به ادامه یافتن قانون شکنی ها و یا مواجه شهروندان با سازمانی غیر پاسخگو و مسئولیت ناپذیر ، تلقی نمود.

هزینه یک ساعت پرواز داخلی چقدر است آقای عابدزاده؟ 
همه ما متاسفانه بشکل روزانه در معرض اخبار و شایعات عدیده ای در خصوص نرخ گذاری بلیط هواپیما ، هستیم. بعضی از این اخبار و شایعات از قول مدیران سازمان هواپیمایی کشوری ، بیان می دارند که:  سازمان هواپیمایی کشوری ، متولی قیمت گذاری بلیط هواپیما نیست / ایرلاین ها مسئول قیمت گذاری بلیط هواپیما هستند/ انجمن صنفی مسئول قیمت گذاری بلیط هواپیما است و غیره . ورای میزان صحت یا کذب بودن این شنیده ها، باید عنوان داشت که طبق قانون ، وظیفه تعیین قیمت الزاما باید برعهده سازمان هواپیمایی کشوری باشد. سازمان هواپیمایی کشوری، می تواند با نظر داشت به مسائل و شاخص هایی چند، وظیفه قانونی خود را به نهادهای ذی صلاح دیگر تفویض نموده و همانطور که می دانیم، تفویض اختیار نافی ، پاسخگویی و پاسخ طلبی نخواهد بود.
بر اساس توضیحات ارایه شده ، از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می خواهیم بشکل شفاف و با انعکاس ریز محاسبات (هزینه خرید ناوگان ، هزینه سوخت ، عوارض فرودگاهی ، هزینه پرسنل ، هزینه ایرلاین داری ،هزینه بیمه ،  هزینه تامین قطعات یدکی و تعمیرات و چک های دوره ای ، هزینه ریسک کنسلی پرواز و ....)بیان کنند که هزینه یک ساعت پرواز داخلی،چند تومان می شود (لطفا از کلی گویی هایی نظیر هزینه یک ساعت پرواز در فلان ایرلاین خارجی 100 دلار است، متوسط هزینه ایران 50 دلار می شود و ...، پرهیز شود).
در روند محاسبه هزینه ها ، بشکل کاملا شفاف به دو مبحث یارانه های مستقیم و غیر مستقیم دریافتی توسط ایرلاین ها (نظیر نرخ سوخت ، زمان تسویه حساب با شرکت فرودگاه ها و شرکت پخش ، نرخ دلار داده شده به شرکت های هواپیمایی.....)  و کارآمدی سازمانی ایرلاین ها(نسبت نیروی انسانی به ناوگان فعال ، تعداد شعب و نمایندگی ها ، سطح چابک سازی سازمانی و ...)،کارآمدی سازمانی فرودگاه ها در خدمات رسانی(زمان دریافت خدمات و تشریفات فرودگاهی، اتلاف وقت ناشی از خدمات گیری غیر بهره ور و غیره) اشاره شود.

تا اینجای کار ، به زبان مشترکی در خصوص قیمت پایه بلیط پرواز رسیده و وارد بحث دوم در خصوص وضعیت فروش بلیط هواپیما(سیستمی یا چارتر) می شویم.

شیوه فروش بلیط هواپیما: سیستمی یا چارتری ؟
در تمامی دنیا، فروش چارتری صرفا برای تورهای مسافرتی در نظر گرفته می شود. راست آزمایی این مهم نیز با تطبیق سیستمی شماره صدور بلیط (واچر)، کدملی رزرو کننده(مسافر) ، کدملی مسافر سوار شده به هواپیما ، تراکنش مالی صورت گرفته ، کدملی مسافر وارد شده به هتل و ... ، صورت می گیرد.
سازمانی محترم هواپیمایی کشوری بفرمایند که توان راه اندازی این سیستم را مثلا در عرض سه ماه و با روایی قابل قبول، دارند؟ اگر نه، لطفا بحث چارتر را مطرح نکنند،چرا که نتیجه ای جز ایجاد انواع فسادهای چارتری نخواهد داشت .
اگر سازمان هواپیمایی کشوری صدور مجوز برای پرواز را مبنای چارتری بودن یا نبودن در نظر بگیرد، باز باید پرسید که تضمین های کنترل  کننده فسادهای متعارف، چگونه انجام می شود؟ لطفا با شفافیت کامل و بدور از هرگونه حاشیه روی توضیح دهید.
آقای عابدزاده بفرمایند که ، سازمانی که از اهرم های لازم برای کنترل فسادهای احتمالی فروش چارتری برخوردار نیست، چرا تا این حد افراطی، اصرار بر فروش چارتری بلیط هواپیما دارد؟؟؟ 
امیدواریم در این قسمت ، به وفاق لازم در خصوص فروش بلیط بشکل سیستمی توسط ایرلاین ها و الزام سازمان هواپیمایی به کنترل این مهم ، رسیده باشیم

ادله های نخ نمای فروش بلیط چارتری: عذر بدتر از گناه ؟
سازمان هواپیمایی کشوری با استناد به ادله هایی نظیر الزام قانونی(مستند کردن به بندهای منسوخ و اجرا نشده ای از برنامه پنجم توسعه) ، ضعف مالی ایرلاین ها ، فروش بلیط ارزان برای مسافران در برخی از زمان ها و مکان ها و اخیرا نیز، طرح بحث عدم آمادگی برخی از ایرلاین ها به راه اندازی سامانه فروش سیستمی، قصد توجیه حمایت های خود از فروش چارتری را داشته است.
آقای عابدزاده عزیز ، هم شما می دانید و هم ما می دانیم، اگر 100 دلیل برای یک فعالیت اشتباه بیاوریم، مرتکب 101 اشتباه شده ایم. دلایل مطرح شده توسط شما یا دیگر وجاهت قانونی نداشته و یا با چند اقدام ساده، قابل رفع هستند. به چه زبانی بگوئیم که ما بلیط ارزان نمی خواهیم.  پافشاری بیش از حد شما بر ادامه فروش و حضور چارتر، واقعا برای برخی شائبه ایجاد کرده است. 

فروش بلیط با نرخ ثابت یا قیمت گذاری شناور ؟
دیگر بحث مطرح شده در خصوص فروش بلیط هواپیما، فروش بلیط با نرخ ثابت و یا قیمت گذاری شناور است. در کشور دارای بار تورمی بالا و واقعیت شاخص تورم انتظاری ، شاید قیمت گذاری ثابت و فریز کردن قیمت ها، کار چندان درستی نبوده و قیمت گذاری دارای کف و سقف ، امر پسندیده تری باشد.
اما قیمت کف و سقف فروش بلیط اولا باید کاملا دقیق و کارشناسی تعیین شود. ثانیا، شرایط و شاخص های گرایش قیمت به سمت کف، متوسط و سقف باید کاملا شفاف و قابل کنترل ، ارزیابی و نظارت باشد. یعنی تا جای ممکن از اصطلاح کلی قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا ، پرهیز شود.
اگر سازمان هواپیمایی کشوری، توان این کار را دارد، وارد میدان شود. در غیر این صورت، گرایش به سمت قیمت ثابت، الزاما کاهنده انواع فسادهای احتمالی خواهد بود.

همانگونه که ملاحظه می شود، قیمت گذاری، همچنین شیوه فروش و نظارت بر بازار بلیط هواپیما، کار چندان دشواری نیست، مگر اینکه اراده هایی در پشت پرده وجود داشته و مخالف شفاف شدن بازار فروش بلیط هواپیما باشند. در چنین شرایطی باید از سازمان هواپیمایی کشوری پرسید که معنای سکوت این سازمان چیست؟ آیا این سکوت را باید، بنوعی اجازه سازمان به تداوم قانون شکنی ها تلقی نمود و یا به حساب پاسخگو نبودن سازمان گذاشت؟ منتظر پاسخ مدیران خوبمان در سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین